تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۴۰
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۹۸۷۶۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

اما و اگر‌های جدول اعلامی قیمت جدید خودروها؛

‌می‌متالز - آیا وزارت صمت بازار غیررسمی و دلالان را به رسمیت می‌شناسد؟/ آقایان ۲۴۲ درصد کمتر از بازار آزاد یعنی چه؟

به گزارش می‌متالز، در شرایطی افزایش قیمت ۱۰ تا ۴۲ درصدی برای خودرو‌های تولیدی ایران خودرو و سایپا در نظر گرفته شده، وزارت صنعت، معدن و تجارت مدعی است که هر چند این افزایش قیمت را در نظر گرفته، اما هنوز هم قیمت برخی خودرو‌ها از ۷۹ تا ۲۴۲ درصد ارزانتر از بازار است؛ یعنی درست در شرایطی که باید برای کاهش این فاصله قیمتی با سیاست‌های درست تولیدی و تجاری اقدام نموده و سیاستگذاری نماید، اختلاف قیمت خودرو‌های کارخانه‌ای با بازار را به رخ می‌کشد و با به رسمیت شناختن قیمت‌ها در بازار آزاد، خوشحال است که علیرغم افزایش ۱۰ تا ۴۲ درصدی که برای خودرو‌ها اعمال کرده است، هنوز هم خودرو را ارزان می‌فروشد، درحالیکه همه می‌دانند قیمت‌های اعمالی در بازار غیررسمی و یا همان حاشیه بازار، جان گرفته از مجموعه سیاست‌های غلط و اشتباهی است که از زمان روی کارآمدن سیدرضا فاطمی امین، معاون برنامه ریزی وزارت صنایع و معادن در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم ساری و جاری شده است.

بعد از کش و قوس‌های فراوان بر سر نحوه قیمت گذاری خودرو و افزایش یافتن یا نیافتن قیمت این کالای خاص در بازار ایران که چند سالی است از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، وزارت صنعت، معدن و تجارت جزئیات افزایش قیمت خودرو‌های داخلی را اعلام کرد.

در جدولی که از سوی این وزارتخانه منتشر شده، نه تنها قیمت سال گذشته خودرو‌های دو شرکت ایران خودرو و سایپا اعلام گردیده؛ بلکه درصد افزایش و قیمت جدید اعلامی برای خودرو‌های تعیین شده در این جدول هم درج گردیده است؛ اما آنچه که بیش از هر چیز دیگری در جدول مذکور خودنمایی می‌کند، استدلال جالب و محاسبه‌ای است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اختلاف نرخ میان قیمت کارخانه و بازار آزاد داشته است.

در واقع در کنار ستون‌هایی که برای قیمت هر خودرو درج شده، یک ستون هم به اختلاف قیمت تعیین شده در سال ۱۴۰۲ با بازار آزاد و غیررسمی دارد که به گفته این وزارتخانه در دست دلالان است و دولت دخل و تصرفی در آن ندارد، اما به هر حال به نوعی تاکید می‌کند که آن را هم به رسمیت می‌شناسد و قبول دارد.

بر اساس آنچه که در جدول اعلامی این وزارتخانه آمده است، قیمت دو خودرو بدون تغییر باقی مانده که شامل هایما S۷ توربوشارژ اتوماتیک و هایما S۵ توربوشارژ اتوماتیک است که بدون تغییر باقیمانده است، اما به تناسب در برخی از خودورها، افزایش قیمت ۱۰ تا ۴۲ درصدی در نظر گرفته شده است.

به عبارت دیگر، قیمت خودور‌های پژو ۲۰۷ دستی فرمان برقی، پژو پارس سفارشتی‌ای ال ایکس با موتور TU۵، پژو پارس سال سفارشی، پژو جی ال ایکس دوگانه سوز، دنا پلاس، رانا پلاس، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو ۲۰۶ تیپ ۳ هاچ بک و ساینا S در سقف، افزایش قیمت داشته اند که همان ۴۲ درصد است.

در عین حال بعد از دو نوع خودروی هایما که بدون تغییر قیمت بوده اند، کوئیک اتوماتیک کمترین افزایش قیمت به میزان ۱۰ درصد را داشته است؛ اما جالب اینجااست که بنا به ادعای وزارت صنعت، معدن و تجارت همین خودرو هم حداقل نسبت به بازار ۷۹ درصد ارزانتر فروخته می‌شود.

پژو ۲۰۷ دستی فرمان برقی با سقف افزایش قیمت از ۱۸۷ میلیون و ۲۷۹ هزار تومان به ۲۶۵ میلیون و ۹۳۶ هزار تومان رسیده؛ در حالیکه قیمت این خودرو در بازار ۷۸۳ میلیون تومان است؛ بنابراین این خودرو همچنان ۱۹۴ درصد ارزان‌تر از بازار توسط تولیدکننده به فروش می‌رسد. پژو ۲۰۷ دستی نیز با درصد رشد قیمت مشابه از ۱۸۱ میلیون و ۳۷۲ هزار تومان به ۲۸۸ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان رسید که نسبت به نرخ ۷۶۵ میلیون تومانی بازار همچنان ۱۹۷ درصد ارزان‌تر است. پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای که پیش از این ۲۰۵ میلیون و ۴۳۴ هزار تومان بود حالا ۲۸۸ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان قیمت‌گذاری شده تا با ۴/ ۴۰ درصد رشد قیمتی، همچنان ۱۸۳ درصد از قیمت بازار که ۸۱۶ میلیون تومان است ارزان‌تر باشد.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک، اما نسبت به باقی هم‌خانواده‌های خود درصد رشد قیمت کمتری، ۱/ ۲۴ درصد، تجربه کرده است. این خودرو که از آذرماه سال ۱۴۰۰ به قیمت ۲۸۰‌میلیون و ۷۱۸ هزار تومان به فروش می‌رفت، ۳۴۸ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که همچنان ۱۸۷ درصد کمتر از قیمت یک‌میلیارد تومانی بازار است.

پژو پارس TU۵ به میزان ۲۱۳ میلیون و هشت‌هزار تومان قیمت‌گذاری شده که ۴۲ درصد افزایش را نسبت به قیمت ۱۵۰ میلیون و پنجاه هزار تومان قبلی نشان می‌دهد که نسبت به قیمت ۷۱۵ میلیون‌تومانی بازار از تفاوت ۲۳۶ درصدی حکایت دارد.

پژو پارس سفارشی ELX با موتور TU۵ که پیش از این ۱۸۰ میلیون و ۱۵۳ هزار تومان قیمت داشت، پس از این با قیمت پایه ۲۵۵ میلیون و ۸۱۸ هزار تومان به فروش خواهد رسید که حاکی از رشد ۴۲ درصدی بهای آن دارد. این خودرو در بازار ۷۸۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود؛ بنابراین همچنان قیمت آن در بازار ۲۰۷ درصد بیشتر از کارخانه است.

پژو پارس LX سفارشی با موتور TU۵ نیز ۲۲۸ میلیون و ۸۷۴ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که نسبت به ۱۶۱ میلیون و ۸۴ هزار تومانی که پیش از این قیمت داشت، ۴۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

هر چند در محاسباتی که این وزارتخانه برای درصد ارزانی خودرو‌ها نسبت به بازار، اما و اگر‌های بسیاری هست و مشخص نیست که ملاک محاسباتی این وزارتخانه برای اختلاف قیمتی که میان یک خودروی درب کارخانه با بازار آزاد دارد، چیست، اما به نظر می‌رسد که این وزارتخانه کاملا حاشیه بازار را پذیرفته و حتی مردم را ترغیب می‌کند که خودرو از کارخانه بخرند و برای سود بیشتر در بازار آزاد به فروش برسانند.

نکته حائز اهمیت آن است که مشخص نیست منظور وزارت صنعت، معدن و تجارت از اینکه گفته می‌شود قیمت یک خودرو ۷۹ تا ۲۴۲ درصد کمتر از قیمت دلالی است، چیست. چراکه قیمت ۱۰۰ درصد ارزانتر از قیمت دلالی به این معنا که است که خودرو رایگان به دست مردم می‌رسد و یا در حوزه اختلاف ۲۴۲ درصدی قیمت کارخانه با بازار آزاد نیز، گویی یک خودرو نه تنها رایگان به دست مردم می‌رسد، بلکه ۱۴۲ درصد قیمت دلالی هم به خریدار داده می‌شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده