تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۲
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۲۹۲۶۹۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
هدایت درست تقاضا به سمت خودروسازان

چرا تجاری‌ها وارد بورس کالا شدند؟

‌می‌متالز - برخی بر این باورند عرضه خودرو‌های تجاری در بورس باعث شده است این خودرو‌ها با قیمتی کمتر از بازار به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسند.

به گزارش می‌متالز، ورود خودرو‌های داخلی به بورس کالا؛ موضوعی است که در سال جاری، اما و اگر‌ها و موافقان و مخالفان بسیاری را به همراه داشته است. در گام نخست ورود خودرو‌ها به بورس و فروش آن‌ها از طریق بورس کالا، به منظور کوتاه شدن دست دلالان از این صنعت و کم شدن سود حاشیه‌ای این محصولات انجام شد که به‌نظر می‌رسد این طرح توانسته به بخش بزرگی از اهداف خود دست پیدا کند و در صورت استمرار دستیابی به این اهداف، گسترده‌تر هم خواهد شد. در این میان، اما خودرو‌های تجاری هم به بورس کالا راه پیدا کردند که به‌گفته برخی کارشناسان این صنعت، دلیل اصلی این موضوع هنوز مشخص نیست چراکه این خودرو‌ها در عرضه و تقاضا شرایط نسبتا مطلوبی را طی می‌کردند و تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار حداقل در میان خودرو‌ها ساخت داخل چندان نبوده است. ازسوی‌دیگر نیز برخی بر این باورند عرضه خودرو‌های تجاری در بورس باعث شده است این خودرو‌ها با قیمتی کمتر از بازار به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسند.

پیروی تجاری‌ها از خودرو‌های سواری برای ورود به بورس

عرضه تجاری‌ها در بورس کالا، برخلاف سواری‌ها، دلایل مشخص و واضحی نداشت. گرچه عرضه هر دو گروه در اهداف تعیین شده، یکسان بود، اما آن طور که برخی از کارشناسان اظهار کردند تجاری‌ها، نیازی به ورود به کانال بورس نداشتند، اما فروش آن‌ها از طریق بورس می‌تواند راهکاری پیشگیرانه برای این خودرو‌ها باشد تا دچار شرایطی مشابه تجاری‌ها نشوند. با این حال یکی از فعالان صنعت خودرو کشور درخصوص عرضه این خودرو‌ها در بورس کالا به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفته بود «ورود خودرو به بورس کالا یک قدم در راه آزادسازی قیمت‌ها و قیمت‌گذاری براساس عرضه و تقاضا بود که تجاری‌ها هم از این روش تبعیت کردند.» سعید مدنی در این خصوص اظهار کرده بود «باتوجه به اعلام قبلی از سوی سازمان بورس، بورس سازوکار لازم را برای این کار نداشت و مکانیزم و کانال مناسبی نیست که خودرو را به مصرف‌کننده واقعی برساند و فضای رقابتی بین مصرف‌کنندگان به وجود بیاورد و شرایطی مشابه با قرعه‌کشی خودرو برای خریداران به وجود می‌آید.» وی همچنین در خصوص چرایی عرضه خودرو‌های سنگین در بورس گفته بود: «به طور معمول قیمت خودرو‌های تجاری سنگین بسیار بالاست و مشتریان خاص خود را دارد و نباید تفاوت قیمت چندانی بین بازار و کارخانه وجود داشته باشد. به هر حال باید عرضه این خودرو‌ها در بورس را به پیروی از بازار سواری‌ها دانست.»

وضعیت عرضه تجاری‌ها در بورس کالا

در میان سایر تجاری‌سازان کشور، زیرمجموعه‌های گروه بهمن، بیشترین فعالیت و عرضه را در بورس کالا به خود اختصاص دادند. تنها در یک روز عرضه مدل‌های تجاری دو شرکت سیباموتور و بهمن‌دیزل با فروش ۶۰۶ دستگاه همراه شد. بهمن دیزل ۱۴۶ دستگاه از کامیونت فورس را با قیمت پایه ۹۳۰ میلیون تومان به فروش رساند. همچنین بار دیگر این خودروسازی ۷۰ دستگاه دیگر از این کامیونت را با قیمت میانگین یک میلیارد و ۱۰۱ میلیون تومان در بورس به فروش رساند. لازم به ذکر است که در عرضه کامیونت فورس ۸.۵ تن نیز، ۸۰ دستگاه عرضه شد و ۱۴۸ دستگاه تقاضا ثبت شد که قیمت آن تقریبا یک‌میلیارد و ۳۲۱ میلیون تومان به ثبت رسید. عرضه دیگری از کامیونت فورس ۶ تن نیز با عرضه ۱۵۰ دستگاه و ثبت تقاضای ۱۹۱ دستگاه، به پایان رسید. کشنده سیباموتور (عرضه ۶۰ دستگاه و تقاضای ۲۴۷ دستگاه) با قیمت ۴ میلیارد تومان به فروش رسید. همچنین بهمن‌دیزل موفق شد از طریق بورس کالا در هفته گذشته ۱۰۰ دستگاه از کامیون کشنده امپاور را عرضه کرده که با تقاضای ۳۶۸ دستگاهی مواجه شد و با قیمت میانگین ۴ میلیارد و ۲۵۱ میلیون تومان به فروش رفت.

تاثیر عرضه در بورس کالا، روی فروش تجاری‌سازان

نگاهی به آمار فروش و ثبت تقاضای خودرو‌های تجاری تنها برای دو تجاری‌ساز خصوصی کشور، نشان از آن دارد فارغ از تاثیر فروش در بورس کالا بر قیمت نهایی خودروها، این طرح موجب هدایت درست تقاضا به سمت خودروسازان شده است. در شرایطی که بازار فعلی خودرو‌های تجاری با نوسانات بسیاری همراه است، این اقدام توانست تنها در یک‌روز بیش‌از ۶۰۰ مورد تقاضا را به سمت تولیدکننده داخلی هدایت کند و به‌طور قطع استمرار این طرح در کنار افزایش آمار فروش این خودروسازان، افزایش تیراژ و کیفیت را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. گرچه برخی کارشناسان و مسوولان این طرح را برای تجاری‌سازان غیرضروری می‌دانند، اما باتوجه به شرایط نابسامان بازار این خودرو‌ها و کاهش تقاضا به دلیل افزایش نجومی قیمت‌ها، عرضه این خودرو‌ها در بورس کالا و کمتر از قیمت‌های واقعی در بازار، می‌تواند دوباره انگیزه خوبی برای جذب متقاضیان و نوسازی ناوگان داخلی باشد.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده