تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۰
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۹۸۹۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
روزشمار رویداد «دنیای‌اقتصاد»

فهرست مهم‌ترین چالش‌های معدنکاری در سال‌جاری اعلام شد/ تحلیل ۲۰۲۳ از زاویه جدید

‌می‌متالز - فهم آینده، کلید مواجهه با تحولات است. با عنایت به اهمیت چالش‌های پیش روی بخش معدن، گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» اواسط اردیبهشت‌ماه امسال دو همایش و نمایشگاه مختلف را با هدف تحلیل و بررسی روند‌های کلان بخش معدن برگزار می‌کند. یکی از اهداف این همایش فهم آینده و پاسخ به پرسش‌هایی پیرامون تحولات اقتصاد ایران و جهان از زاویه معدنکاری است.

به گزارش می‌متالز، گزارشی که اخیرا نمای روشنی از مهم‌ترین چالش‌های بخش معدن در سال ۲۰۲۳ ارائه می‌کند، پژوهش تازه گروه مشاوره «ارنست اند یانگ» است که تاکید دارد دست‌کم ۱۰چالش عمده دامن گیر بخش معدن و صنایع فولادی در سال‌جاری خواهد بود. مهم‌ترین بحث این گزارش که زاویه جدیدی برای فهم بخش معدن ارائه می‌کند، این است که زمان تغییر کامل نحوه انجام کار‌ها در بخش معدن فرارسیده است؛ موضوعی که حامل یک پیام روشن است: «یا توان تثبیت برند را داری و در بلندمدت ارزش برند خود را حفظ خواهی کرد یا اینکه از چرخه فعالیت حذف خواهی شد.»

مدیران موسسه «ارنست اند یانگ» با اشاره به اهمیت این تغییر و تمرکز بر درک اثرات چنین رویدادی، تاکید دارند اگر در گذشته نوسانات قیمتی صرف یا ورود بازیگران جدید اثر عمیقی بر معدنکاران داشت، امروزه این مدل کسب‌وکار است که می‌تواند معدنکاران را برای عبور از توفان تحولات بیمه کند یا آن را به موجوداتی بی سلاح در برابر بحران‌ها بدل سازد. در واقع گروه «ارنست اند یانگ» معتقد است با ورود به سال ۲۰۲۳، بخش معدن و فلزات با تغییرات اساسی‌تر روبه‌رو شده و این روند نیازمند مدل‌های تجاری و عملیاتی بهتری است که در آن به شکل ساختاری به نوآوری توجه شود، ضمن اینکه جذب نیرو‌های جدید کار در دستور کار قرار گرفته و اهداف توسعه پایدار نیز دست‌کم گرفته نشود. همچنین توجه به اقتصاد چرخه ای، بحران آب و بازیافت آن نباید از تیررس شرکت‌های معدنی دور بماند.

به‌طور کلی موسسه «ارنست اند یانگ» معتقد است درک درست از تحولات، فرصت نادری برای استخراج کنندگان به وجود می‌آورد تا ضمن بهینه سازی ارزش افزوده از طریق تحول مدل‌های کسب‌وکار خود، جایگاهی بالاتر از رقبا به‌دست آورند. این موسسه تاکید دارد شرکت‌هایی که این کار را با موفقیت انجام دهند و مدل کسب‌وکار خود را به‌درستی تغییر دهند، می‌توانند با اختلالات و تغییر در روابط تجاری به شکل بهتری روبه‌رو شده و در نهایت مزیت رقابتی خود را به اثبات برسانند.

بنابر برآورد این موسسه، کانون این تغییرات نیز در ۱۰حوزه مختلف است که به‌ترتیب شامل «تحولات آب و هوایی»، «مسائل توسعه پایدار»، «مساله ژئوپلیتیک»، «مجوز‌های معدنکاری»، «بهره وری و قیمت بهینه و تحولات زنجیره تامین جهانی»، «بحران جذب نیروی کار جدید»، «چگونگی سرمایه‌گذاری روی اهداف توسعه پایدار»، «تحقق معدنکاری دیجیتال و مبتنی بر نوآوری» در کنار «مدل کسب‌وکار» هستند. با عنایت به چنین وضعیتی این موسسه اروپایی تاکید می‌کند باید معدنکاران چارچوب روشنی را برای مواجهه با چنین مسائلی در دستور کار قرار دهند. این چارچوب روشن تاکید دارد بدون کمک ذی‌نفعان، سرمایه‌های جدید، تحول در عملیات و جذب نیرو‌های کار باانگیزه که بتوانند برای مسائل سخت راه حل‌های بدیع پیدا کنند، امکان رفع چالش‌های بخش معدن وجود ندارد.

گزارش تفصیلی «ارنست اند یانگ» البته صرفا محدود به تحلیل نیست و راه حل‌هایی نیز در خود دارد. برای نمونه «ارنست اند یانگ» راه‌هایی برای تعارضات زنجیره تامین ارائه کرده و بر بهبود ارتباطات تاکید دارد. در واقع در مساله حاد تغییرات زنجیره تامین جهانی تحلیل این موسسه این است که باید بیش از ارتباطات جدید و شرکای تازه (اعم از خریداران و تامین‌کنندگان) بر حفظ ارتباطات و پیوند‌های دیرین تاکید کرد: «جای تعجب نیست که اختلالات جدی در زنجیره تامین، مسیری تازه به شمار رفته و نوعی سیگنال به رادار معدنکاران از زاویه ریسک‌ها و فرصت هاست. در سراسر جهان، همه صنایع تحت‌تاثیر همه‌گیری کووید-۱۹، جنگ در اوکراین، افزایش قیمت انرژی، مسائل مربوط به حفظ نیروی کار و چالش‌های لجستیکی و حمل ونقل قرار گرفته اند؛ عواملی که قیمت‌ها را افزایش داده و تاخیر در مواد اولیه را به تحویل طولانی‌تر بدل ساخته و هزینه و پیچیدگی عملیات یک شرکت فعال در حوزه معدن و فلزات را شدت داده است. با وجود اختلال در چنین فضایی، معدنکارانی که زنجیره تامین خود را تطبیق داده و روابط خود با شرکا را در کانون عملیات خود قرار می‌دهند، می‌توانند فرصت‌های جدیدی پیدا کنند و در عین حال خطرات پیرامون کسب‌وکار خود را کاهش دهند.

در نهایت اینکه رتبه بندی ریسک‌ها و فرصت‌های ما نشان می‌دهد که شرکت‌های معدن و فلزات با اختلالات بزرگ و انتظارات به‌سرعت در حال تغییر مواجه هستند که روی هم می‌تواند بر توانایی آن‌ها برای ایجاد ارزش‌افزوده پایدار تاثیر بگذارد. کاهش ریسک‌ها و استفاده حداکثری از فرصت ها، شرکت‌ها را ملزم می‌کند تا از طریق رویکردی فعال و متنوع که در استراتژی و برنامه ریزی گسترده‌تر ادغام شده است، تغییرات قابل توجهی در کسب‌وکار خود ایجاد کنند. معدنکارانی که این کار را با موفقیت انجام دهند، مزیت رقابتی بهتری کسب کرده یا مزیت دیرین خود را حفظ خواهند کرد؛ بنابراین برنامه ریزی برای مواجهه با این ۱۰چالش مهم‌ترین اصلی است که اگر از رادار معدنکاران بزرگ و کوچک خارج شود، قطعا بحران‌هایی تمام‌عیار به بار خواهد آورد و از آن سو، طراحی برنامه دقیق می‌تواند به جهش جدی در جایگاه شرکت و جریان درآمدی بنگاه منتج شود.

گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» با هدف توجه به تبیین نقش و جایگاه بخش خصوصی در شکوفایی اقتصادی و توسعه پایدار در روز‌های ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ماه اقدام به برگزاری سیزدهمین «همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار» در محل هتل المپیک تهران کرده است. همچنین در روز‌های ۲۰ و ۲۱اردیبهشت ماه امسال «همایش و نمایشگاه چشم انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران» و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار، در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده