به گزارش میمتالز، علی جدی درباره برخی فرافکنیها مبنی بر اینکه مجلس و شورای رقابت مقصر گرانی خودرو هستند، زیرا مجلس قانون مالیات بر سوداگری را تصویب نکرده است، به بیان روایتی پرداخت و گفت: فردی به بزرگی گفت، ما را موعظه کن، آن بزرگ در پاسخ گفت، آنچه پیش از این گفتم و بلد هستی را انجام بده، موعظهی جدیدی نیاز نیست؛ این داستان حکایت وزارت صمت است، این وزارتخانه باید پاسخ دهد که تاکنون چند درصد از قوانین مصوب و ظرفیتهای ایجاد شده را برای ساماندهی بازار خودرو استفاده کرده که اکنون قوانین تصویب نشده را دلیل نابسامانی بازار و گرانی خودرو معرفی میکنند.
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس در قانون ساماندهی خودرو، بستر واردات خودرو را فراهم کرد، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید پاسخ دهد که از این ظرفیت برای مدیریت بازار خودرو و عرضه بیشتر چه استفادهای کرده و خروجی آن چه بوده است؟
وی با طرح این پرسش که کدام یک از مصوبات مجلس در حوزه خودرو به درستی اجرا شده است؟ اضافه کرد: هیچ یک این مصوبات برای ساماندهی بازار خودرو به کار گرفته نشده، در واقع قانون مصوب (مانند قانون ساماندهی صنعت خودرو) را بدون اجرای کامل، معطل گذاشتهاند و به دنبال بهانهتراشی هستند؛ وزارت صمت از ظرفیتهایی که تاکنون پیشبینی شده استفاده نکرده و نتوانسته بازار خودرو را مدیریت کند.
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین درباره تصویب مالیات بر سوداگری، گفت: نباید فراموش کرد تصویب هر قانونی مسیر مشخصی دارد که باید در مجلس طی شود تا مجلس با صرف زمان مناسب و بررسی کارشناسی دقیق، قانونی که از پختگی و جامعیت کامل برخوردار است را تصویب کند.
جدی با بیان اینکه نمایندگان بصورت جدی پیگیر نهایی شدن مصوب مالیات بر سوداگری هستند، افزود:البته مسوولان حوزه خودرو باید به این پرسش هم پاسخ دهند که چرا پیش از این و به طور مثال چندسال قبل که قوانینی مانند مالیات بر سوداگری وجود نداشته، قیمت خودرو متناسب بود و مردم میتوانستند این کالا را خریداری کنند؟
این نماینده مردم در مجلس یازدهم استفاده از سازوکار عرضه خودرو در بورس را خلاف قانون دانست و تصریح کرد: تجربه عرضه خودرو در بورس نشان داد که این راهکار نه تنها قیمت خودرو را کاهش نمیدهد بلکه موجب التهاب بیشتر این حوزه و گرانی افسارگسیخته قیمت این کالا نیز میشود.
منبع: فردا