تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۳۰
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۹۹۲۱۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چشم‌انداز شرکت «Glencore» برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در دنیا

‌می‌متالز - شرکت «Glencore» قصد دارد از طریق پیشنهاد خرید شرکت معدنی کانادایی «Teck Resources»، خود را به یک تجارت بی‌رقیب در معاملات مس در جهان تبدیل کند.

به گزارشمی متالز به نقل از موسسه «Fastmarkets»، گری ناگل، مدیرعامل این شرکت در تماس روز دوشنبه سوم آپریل ۲۰۲۳ با سرمایه‌گذاران بیان کرد: شرکت «Glencore» قصد دارد با خرید شرکت «Teck» خود را به یک شرکت بزرگ جهت افزایش تولید مس تبدیل کند.

وی افزود: فعلا پیشنهاد خرید شرکت «Teck» توسط این شرکت در روز دوشنبه سوم آپریل ۲۰۲۳ رد شده است، اما هدف‌گذاری و جاه‌طلبی این شرکت برای تبدیل شدن به بهترین و بزرگ‌ترین شرکت مس در جهان همچنان به قوت خود باقی است.

موسسه «Fastmarkets» شرایط، ارقام و چشم‌انداز‌ها برای درک بهتر تلاش شرکت «Glencore» جهت خرید شرکت‌های تولیدکننده فلزات را در سال‌های اخیر صرف نظر از نتیجه نهایی آن مورد بررسی قرار داده است.

اما سوال که در این حین به اذهان خطور می‌کند، این است که چرا در چنین زمانی شرکت «Glencore» تصمیم به خرید شرکت «Teck» گرفته است. این شرکت از زمان اعلام تفکیک تجارت خود در اواخر ماه فوریه ۲۰۲۳، در حال جداسازی تجارت زغال‌سنگ و فلزات خود است.

تولید زغال‌سنگ، ۶۲ درصد از درآمد شرکت «Teck» را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داد و از زمان اعلام تفکیک تجارت، بخش زغال سنگ تحت عنوان شرکت «Elk Valley Resources» به تولید خود ادامه خواهد داد. تجارت فلزات روی و مس شرکت «Teck» نیز حدود یک پنجم گردش مالی این شرکت را شامل می‌شود و از زمان اعلام تفکیک کسب‌وکارها، این شرکت تحت یک شرکت جداگانه‌ای به نام «Teck Metals» فعالیت خواهد کرد.

بلافاصله پس از اعلام این خبر، برخی شرکت‌های فعال در این زمینه بازار از اعلام پیشنهاد خود مبنی بر خرید این تجارت پر سود اعلام آمادگی کردند. فعالان بازار بر این باورند که تمرکز شرکت «Teck Metals» بر گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، این شرکت را به یک گزینه جذاب برای خرید توسط شرکت‌هایی تبدیل می‌کند که می‌خواهند از طریق این تجارت، درآمد سودآوری به‌دست آورند.

این تفکیک تجارت، شرکت «Teck» را تبدیل به یک هدف خرید منحصر به فرد و جذاب برای شرکت «Glencore» تبدیل کرد که در تلاش برای کاهش مقدار تولید زغال‌سنگ حرارتی و تقاضای سرمایه‌گذاران این شرکت برای رسیدن به اهداف آب و هوایی و هم‌راستا با برایند انتشار کربن صفر است.

در حالی که شرکت «Glencore» سود زیادی از فروش تجارت زغال‌سنگ خود در سال ۲۰۲۲ کسب کرده است، سهام‌داران بر شرکت «Glencore» فشار می‌آورند تا استراتژی کاهش مقدار تولید زغال‌سنگ این شرکت را هر چه سریع‌تر اجرایی کند.

در زمان ارائه این پیشنهاد خرید، شرکت «Glencore» به صراحت بر تفکیک تجارت تولید فلزات و زغال‌سنگ اشاره و تاکید کرد که قصد دارد تجارت زغال‌سنگ و فروآلیاژ‌های این شرکت تحت عنوان شرکت «CoalCo» به فعالیت خود ادامه دهد.

در مورد دارایی‌های فلزات این شرکت باید عنوان کرد که شرکت و بخش جدیدی به نام «MetalCo» با تولید مس درجه یک و همچنین یک بخش و شرکت جدید به منظور تولید کبالت، روی و نیکل که به خوبی تقاضای مورد نیاز شرکت «Glencore» برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر را تامین کند، ایجاد می‌شود.

شرکت «Glencore» به دنبال تبدیل شدن به یک شرکت تولید فلز مس بی‌رقیب

فلز مس در تولید وسایل نقلیه الکتریکی، توربین‌های بادی و کابل‌های برق استفاده می‌شود. اتحادیه اروپا اخیرا مس را فلزی حیاتی برای رسیدن به اهداف کربن‌زدایی عنوان کرده است.

اهمیت روند عرضه و تقاضای مس در بلندمدت و نیاز به افزایش حجم عرضه آن، به طور طبیعی به عنصر مشترکی برای تدوین برنامه‌های شرکت «Glencore» و شرکت «Teck» تبدیل شده است.

اگرچه گری ناگل، مدیرعامل شرکت «Glencore» پیشنهاد خرید شرکت «Teck» را اعلام کرد، اما جاناتان پرایس، مدیرعامل شرکت «Teck» با رد این پشنهاد عنوان کرد که خواهان تبدیل شدن این شرکت به بزرگ‌ترین کسب‌وکار فلز مس است. وی یک ماه پیش، امکان افزایش شدید تولید مس را به عنوان استراتژی متمرکز شرکت «Teck» توصیف کرد.

به طور طبیعی فلزات سرب و روی جزو فلزات سنگین وزن محسوب می‌شوند. آینده تولید فلزات کم‌کربن شرکت «Teck Metals» تا حد زیادی به رشد تولید مس بستگی دارد و هدف این شرکت، رشد بالقوه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تنی تولید سالانه مس است.

شرکت «Teck» در مسیر تحول قرار گرفته است و قصد دارد از یک تولیدکننده مس متوسط، به یکی از ۱۰ تولیدکننده برتر این فلز در جهان تبدیل شود. رشد تولید مس اخیر این شرکت، نقطه عطف بزرگی را در حجم تولید این شرکت رقم زد.

از مهم‌ترین دارایی‌های این شرکت می‌توان به پروژه فاز ۲ معدن Quebrada Blanca (QB۲) اشاره کرد. به تازگی فعالیت در این پروژه در روز جمعه هفتم آپریل ۲۰۲۳ آغاز شده است.

با شروع فعالیت پروژه فاز ۲ معدن Quebrada Blanca (QB۲)، شرکت «Teck» قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۳ مقدار تولید مس خود را دو برابر کند. پروژه فاز ۲ معدن Quebrada Blanca (QB۲)، برای دستیابی به حجم ۲۸۵ هزار تن تا ۳۱۵ هزار تن تولید سالانه مس در سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ هدف گذاری شده است. لازم به ذکر است که حجم تولید مس شرکت «Teck» در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۷۰ هزار تن بود.

شرکت «Teck» در اطلاعیه خود که در روز دوشنبه سوم آپریل ۲۰۲۳ آن را رسانه‌ای کرد، عنوان کرد که زمان‌بندی ارائه پیشنهاد خرید از سوی شرکت «Glencore» بلافاصله پس از شروع فعالیت پروژه فاز ۲ معدن Quebrada Blanca (QB۲) توسط شرکت «Teck» را یک تلاش فرصت‌طلبانه برای انتقال ارزش سود این تجارت به سهام‌داران شرکت «Glencore» عنوان کرد که به ضرر سهام‌داران شرکت «Teck» تمام خواهد شد.

هدفی که شرکت «Glencore» با خرید شرکت «Teck» به دنبال رسیدن به آن است

با بررسی مس شرکت «Glencore» از نظر حجم تولید، می‌توان عنوان کرد که این شرکت در سال ۲۰۲۲ حدود ۹۹۴ هزار تن مس تولید کرد.

این شرکت مدیریت معادن مس و کبالت «Katanga» و «Mutanda» در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)، معادن «Mount Isa» و «CSA» در استرالیا، معدن «Antapaccay» و بخشی از عملیات بهره‌برداری در معدن «Antamina» پرو، معدن «Lomas Bayas» و ۴۴ درصد از سهام معدن «Chilean Collahuasi» را بر عهده دارد.

گفتنی است که شرکت جدید «MetalsCo» متعلق به شرکت «Teck»، سالانه یک میلیون و ۴۳۶ هزار تن مس تولید می‌کند.

برای در نظر گرفتن حجم یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید مس، در ادامه به برخی از ارقام اعلام شده برگرفته از وب سایت شرکت مربوطه به عنوان مبنایی برای مقایسه اشاره می‌شود.

انتظار می‌رود شرکت «Freeport Indonesia»، مالک معدن گراسبرگ اندونزی و یکی از شرکت‌های تاثیرگذار در مبنای تعیین روند تجارت مس استخراج شده در جهان، در سال ۲۰۲۳ حدود ۴٫۲ میلیارد پوند یا یک میلیون و ۹۰۵ هزار و ۸۸ تن مس تولید کند.

بر اساس بررسی‌های عملیاتی سالانه در سال ۲۰۲۲، انتظار می‌رود شرکت «BHP»، مالک بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده مس جهان به نام شرکت «Escondida»، در سال ۲۰۲۳ بین یک میلیون و ۶۳۵ هزار تن تا یک میلیون و ۸۲۵ هزار تن مس تولید کند.

پیش‌بینی می‌شود شرکت و تولیدکننده مس «Codelco» با مالکیت دولتی در شیلی که مدیریت بهره‌برداری از معادن «Chuquicamata»، «El Teniente» و «Andina» را برعهده دارد، بتواند حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن مس در سال ۲۰۲۳ تولید کند.

حجم تولید شرکت «Grupo Mexico»، شرکت مادر شرکت «Southern Peru Mining» که مدیریت بهر‌ه‌برداری از معادن بزرگ در کشور‌های پرو و مکزیک را بر عهده دارد، حدود یک میلیون و ۶ هزار و ۹۳۴ تن در سال ۲۰۲۲ گزارش شد.

شرکت «China’s Zijin Mining» به عنوان سرمایه‌گذار معدن «Kamoa-Kakula» پیش‌بینی می‌کند که حدود ۹۵۰ هزار تن مس از این معدن در سال ۲۰۲۳ تولید شود.

از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود حجم تولید مس شرکت «Anglo American» که مدیریت بهره‌برداری شرکت‌های «Quellaveco» و «Los Bronces» را بر عهده دارد، به حدود ۸۴۰ هزار تا ۹۴۰ هزار تن در سال ۲۰۲۳ برسد.

شرکت تولیدکننده مس «Antofagasta» در شیلی، یکی دیگر از شرکت‌های تاثیرگذار در مبنای تعیین روند تجارت مس استخراج شده در جهان، حجم تولید ۶۷۰ هزار تن تا ۷۱۰ هزار تن مس در سال ۲۰۲۳ را پیش‌بینی کرد.

با این حال، با رد درخواست پیشنهاد خرید از سوی شرکت «Teck»، بعید است که در کوتاه‌مدت عضو جدیدی به تولیدکنندگان حجم یک میلیون تنی سالانه مس در جهان افزوده شود.

جاناتان پرایس، مدیر عامل شرکت «Teck» اعلام کرد که پیشنهاد ارائه شده از سوی شرکت «Glencore»، سها‌م‌داران شرکت «Teck» را در برابر یک تجارت بزرگ زغال‌سنگ حرارتی، تجارت نفت و ریسک قضایی قابل توجهی قرار می‌دهد که همه این موارد، تاثیر منفی بر پتانسیل ارزش کسب‌وکار شرکت «Teck» خواهد گذاشت که این موضوع برخلاف تعهدات راهبری زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی این مجموعه است. این خرید به نفع شرکت «Glencore» و به ضرر سهام‌داران شرکت «Teck» خواهد بود.

شرکت «Teck» تاکید کرد که در حال حاضر به فروش این کسب‌وکار فکر نمی‌کند و درصدد است طبق اعلام هیئت مدیره این شرکت در روز دوشنبه سوم آپریل ۲۰۲۳، سهام‌داران را تشویق کند تا طرح اولیه سازماندهی مجدد در این شرکت به تصویب برسد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده