تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۷
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۹۹۲۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش قیمت سنگ آهن چین در ماه مارس

‌می‌متالز - با توجه به افزایش نگرانی‌های چین برای تقاضا و پیش بینی احتمال وقوع طوفان شدید در منطقه شمال غربی استرالیا، قیمت سنگ آهن چین در ماه مارس کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز، معاملات آتی سنگ آهن چین در روز پنج شنبه (۱۳ آوریل) به دلیل بدبینی نسبت به تقاضای فولاد در چین کاهش یافت. این در حالی است که معامله گران طوفان شدیدی را در منطقه شمال غربی استرالیا پیش بینی کردند که می‌تواند تامین محموله‌های مورد استفاده در فولادسازی برای تامین کننده برتر یعنی استرالیا را مختل کند.

فعالان بازار در روز شنبه (۱۵ آوریل) اعلام کردند کاهش قیمت محصولات فولادی در چین نشان دهنده تقاضای ضعیف در زمانی است که فعالیت‌های ساختمانی در مصرف کننده اصلی سنگ آهن در حال افزایش می‌باشد. به گفته تحلیل گران بازار، افزایش ریسک‌های رکود نیز چشم انداز صادرات فولاد چین را مخدوش کرده است.

به نقل از چندین منبع خبری، برنامه تایید نشده چین برای محدود کردن تولید سالانه فولاد خام، به دلیل اینکه به دنبال محدود کردن حدس و گمان قیمت سنگ آهن است، همچنین بازار را دچار مشکل کرده است.

وب سایت خبری بلومبرگ در روز پنج شنبه (۱۳ آوریل) گزارش داد، چین قرار است طرحی را برای محدود کردن تولید محصولات فولادی توسط فولادسازان داخلی در سطح سال ۲۰۲۲ منتشر کند.

در این میان معامله گران در روز شنبه (۱۵ آوریل) گزارش دادند بیشترین قیمت معامله شده برای سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان چین DCIOcv۱ به ۷۶۹ یوان در هر تن رسید که معادل ۱۱۱.۸۹ دلار در هر تن می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص سنگ آهن در بورس کالای دالیان چین در ماه مارس با کاهش ۳.۱ درصدی نسبت به ماه قبل همراه بوده است.

همچنین به نقل از برخی تاجران، قرارداد معیار سنگ آهن مربوط به ماه می‌در بورس سنگاپور نیز تا ساعت ۰۷:۰۲ GMT روز پنج شنبه (۱۳ آوریل) به ۱۱۵.۵۵ دلار در هر تن رسید که نسبت به ماه قبل کاهش ۲.۳ درصدی را تجربه کرده است.

تحلیلگران Sinosteel Futures در یادداشتی اعلام کردند سنگ آهن چین با فشار کنترل قیمت مواجه است و ریسک‌های سیاست همچنان در حال افزایش می‌باشد.

در همین حال تحلیل گران بازار در روز شنبه (۱۵ آوریل) گزارش دادند شهرک Port Hedland در منطقه شمال غربی استرالیا در روز پنج شنبه (۱۳ آوریل) برای مقابله با طوفان ایلسا که قدرتمندترین طوفان استوایی منطقه در یک دهه اخیر بود آماده شده است. باید توجه داشت که این طوفان به طور بالقوه عرضه را مختل کرده و از قیمت سنگ آهن حمایت می‌کند.

در این میان برخی منابع خبری گزارش دادند انتظارات افزایش تقاضای داخلی فولاد چین در سال جاری باعث شد چین واردات سنگ آهن را در ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ افزایش دهد که حدود ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به یک مقدار رکورد در سه ماهه اول ۲۰۲۳ رسیده است.

بررسی قیمت محصولات فولادی طویل در چین

معامله گران در روز شنبه (۱۵ آوریل) گزارش دادند قیمت میلگرد فولادی در بورس آتی شانگ‌های چین SRBcv۱ در مارس ۲۰۲۳ حدود ۱.۵ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود از ۲۰ دسامبر رسید. این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت کویل نورد گرم فولادی SHHCcv۱ نیز در در بورس آتی شانگ‌های چین با ۱.۹ درصد کاهش در ماه مارس به ضعیف‌ترین میزان خود از ۳ فوریه رسیده است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده