تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۹۹۳۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گام دوم:

جزییات معاملات گواهی سپرده شمش طلا

‌می‌متالز - در گام اول سلسله مطالب پیرامون معاملات گواهی سپرده شمش طلا به موضوع مزایا و مراحل معامله پرداخته شد و در مطلبی که در ادامه می‌خوانید به معرفی این ابزار به همراه قیمت هر گواهی، هزینه‌های انبارداری اشاره شده است.

به گزارش می‌متالز، گواهی سپرده شمش طلا ورقه بهاداری مبتنی بر طلا است که با مقیاس‌های کوچک منتشر و در سامانه معاملات بورس کالا قابلیت معامله پیدا می‌کند. هر گواهی سپرده شمش معادل ۰.۱ گرم (۱۰۰ سوت) از شمش طلای یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ است که از شنبه تا پنجشنبه در بازار مالی بورس کالای ایران قابلیت معامله دارد و ساعت مجاز برای معاملات پس از یک دوره پیش گشایش از ساعت ۱۱:۳۰ تا ساعت ۱۲، با شروع مرحله گشایش از ساعت ۱۲ آغاز و تا ساعت ۳ بعدازظهر به صورت حراج پیوسته ادامه می‌یابد و دامنه نوسان ۵± درصد در این معاملات اعمال می‌شود.

برای انجام معاملات گواهی سپرده کالایی شمش طلا، مشتری باید دارای کد بازار مالی بورس کالا باشد؛ لذا کلیه اشخاصی که در سامانه جدید مشتریان بورس کالا دارای کد معاملاتی بازار مشتقه هستند یا اشخاص حقیقی دارای کد معاملاتی بازار فیزیکی، قادر به انجام معاملات مذکور هستند.

برای محاسبه قیمت هر گواهی سپرده شمش طلا با توجه به اینکه هر ورقه بهادار مبتنی بر شمش طلا معادل یک گرم طلا با عیار ۹۹۵ بوده و قیمت هر گرم طلای مرسوم در بازار برمبنای قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار یا همان طلا با عیار ۷۵۰ است، برای محاسبه قیمت یک گرم طلا باید مظنه طلا را در ۹۹۵ ضرب کرده و بر حاصلضرب ۷۵۰*۴.۶۰۸ تقسیم کرد. در ادامه، با تقسیم حاصل به دست آمده بر عدد ۱۰، قیمت هر گواهی سپرده شمش طلا به دست می‌آید.

جزییات معاملات گواهی سپرده شمش طلا

هر متقاضی خرید گواهی سپرده شمش طلا از بورس باید حداقل به میزان ۰.۱ گرم طلای عیار ۹۹۵ سرمایه داشته باشد و هزینه انبارداری به مبلغ ۳۰ ریال روزانه به ازای هر گواهی سپرده کالایی محاسبه می‌شود که این هزینه از ابتدای روز تقویمی پس از روز معامله تا پایان روز تحویل از انبار برعهده خریدار است که وجه موردنظر در هنگام تحویل کالا از انبار از دفتر دارایی مشتری تسویه می‌گردد.

البته باید در نظر داشت که هر متقاضی دریافت شمش طلا از خزانه پذیرش شده در بورس بایستی مالک ۱۱ هزار گواهی معادل ۱،۱۰۰ گرم طلای عیار ۹۹۵ باشد؛ بنابراین چنانچه فرد کمتر از ۱۱ هزار گواهی سپرده شمش طلا را در پرتفوی سرمایه گذاری خود دارا باشد، برای تحویل شمش تحت مالکیت خود از انبار باید به خرید حداقل تا آستانه مجاز اقدام نماید.

گام بعدی پس از آشنایی با معاملات گواهی سپرده شمش طلا و اطلاع از جزییات آن احراز هویت سجام و دریافت کد بازار مالی بورس کالای ایران است که مشتری باید فرایند آن را از طریق کارگزاری منتخب خود سپری کند.

منبع: کالاخبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده