تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۴۳
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۰۰۱۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد:

جزئیات واریز سود سجامی، توثیق و توقیف اوراق، معاملات بازار فیزیکی و ...

‌می‌متالز - مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی جزئیات واریز سود سجامی سهامداران، توثیق و توقیف اوراق، معاملات بازار فیزیکی و ... را از ابتدای سال قبل تا نیمه فروردین سال جاری اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، محمد باغستانی با اشاره به آمار واریز سود سنواتی و جاری و حق تقدم استفاده نشده به ایرنا اعلام کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا نیمه فروردین سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۷۷.۹ هزار میلیارد تومان سود جاری و سنواتی و حق‌تقدم استفاده نشده از سوی ۹۱۸ شرکت بورسی و فرابورسی از طریق سامانه سجام به حساب ۱۰۰.۸ میلیون سهامدار واریز شد.

در سه هفته نخست سال، بالغ بر ۲۳۱.۱ میلیارد تومان سود سنواتی ۲.۶ میلیون سهامدار و ۲۹۵.۸ میلیارد تومان سود جاری ۲۳۴.۴ هزار سهامدار از سوی ۱۲ شرکت با استفاده از سامانه سجام پرداخت شد.

همچنین ۱۲ ماه سال گذشته، ۶۸.۶ هزار میلیارد تومان سود جاری ۵۲۳ شرکت و ۷.۰۴ هزار میلیارد تومان سود سنواتی ۳۳۹ شرکت از طریق سجام به حساب ۵۹.۵ و ۳۶.۳ میلیون سهامدار واریز شد.

طبق آمار‌ها در سال گذشته، بیش از ۲.۲ هزار میلیارد تومان حق تقدم استفاده نشده متعلق به ۴۴ ناشر با استفاده از سامانه سجام به حساب ۲.۰۷ میلیون سهامدار واریز شد.

آمار انتقالات قهری، توثیق و توقیف اوراق

سال گذشته تعداد پرونده‌های حقوقی در بخش انتقالات قهری و توثیق اوراق بهادار با ۴۵ و ۸۵ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۲۰۴.۳ و ۳.۴ هزار مورد رسید. بررسی درخواست‌های سجام نیز افزایش ۹۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشت که ۷۱.۱ هزار مورد ارزیابی قرار گرفتند.

تعداد پرونده‌های مرتبط با توقیف، رفع توقیف، فروش اوراق بهادار توقیفی، استعلام وضعیت دارایی، بررسی نامه‌های توقیفی و دعاوی این حوزه در سال گذشته شامل ۸۰.۱ هزار پرونده و مختص به ۱۰۹.۵ هزار نفر بود.

عملکرد حوزه فناوری و توسعه نوآوری

پشتیبانی، بروز رسانی و توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات با هدف ارائه خدمات امین و پایدار به ذی‌نفعان بازار سرمایه، افزایش ۱۰ کارگزاری جدید و شعب آن برای احراز هویت حضوری سجام، افزایش بیش از ۱۱ اپلیکیشن جدید برای احراز هویت الکترونیکی سجام، برگزاری بیش از ۷۸ مجمع الکترونیک توسط ۴۸ شرکت توسط سامانه دیما از مهم‌ترین عملکرد این حوزه در سال ۱۴۰۱ بود.

ثبت رکورد حضور سهامدار در سامانه دیما با مشارکت بیش از ۵.۸ هزار سهامدار، راه‌اندازی توثیق مکانیزه از طریق بانک‌ها، ایجاد پنل مطالبات سهامداران، بهره‌برداری از فرآیند پرداخت سود به سهامداران حقوقی و کد‌های PRX، بهره‌برداری اولیه از سامانه افزایش سرمایه از محل حق تقدم، دریافت بیش از هفت میلیون تماس ورودی توسط مرکز تماس ۱۵۶۹، پاسخگویی به ۷.۳ هزار ارباب رجوع در میز خدمت حضوری از دیگر اقدامات معاونت فناوری و تسعه نوآوری سپرده گذاری در سال گذشته است.

عملکرد تسویه وجوه و پایاپای

ارتقای پرداخت از هفتگی به روزانه یکی از تحولات مهم سال ۱۴۰۱ در حوزه تسویه وجوه در حوزه پرداخت کارمزد‌های ارکان بازار سرمایه است. در حوزه تسویه بازار مشتقه، استقرار سامانه اعمال و تسویه مکانیزه اوراق اختیار فروش تبعی با هدف حمایت از سهام در سررسید این اوراق در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۰ نماد از طریق این سامانه تسویه شده است.

همچنین اصلاح و کاهش ضریب گرد کردن در محاسبه وجوه تضمین بازار از ۱۰ هزار به هزار تومان با هدف گسترش روز افزون معاملات اختیار استاندارد با همکاری و پیشنهاد بورس تهران عملیاتی شد. در حوزه تضامین و تسویه یار نیز، بانک ملت به همراه کارگزاری دارا به جمع بانک‌های تسویه یار پیوستند که مراحل عملیاتی شدن و زیرساخت‌های آن در درست اجرا است.

ارزش ۳۵.۶ هزار میلیارد تومانی معاملات بازار فیزیکی

در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۱ تعداد کل معاملات به ۲۹۲۷ مورد و ارزش کل معاملات بازار فیزیکی به بیش از ۳۵.۶ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات تسویه شده در این بازه زمانی ۳۵.۲ هزار میلیارد تومان و ارزش معاملات منفسخ ۴۱۳.۳ میلیارد تومان بود و از میان معاملات منعقده ۲۹۲۷ مورد تسویه شدند. ارزش تسویه خارج از پایاپای به بیش از ۲۴.۷ هزار میلیارد تومان، تسویه نقدی بیش از ۸.۶ هزار میلیارد تومان، تسویه با تضمین ۱.۳ هزار میلیارد تومان و شرایطی ۸۹۴ میلیارد تومان بود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده