تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۵۴
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۳۰۰۲۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد:

وعده تزریق ۳.۲ هزار میلیارد نقدینگی به بورس از محل مطالبات صندوق توسعه ملی

‌می‌متالز - رئیس صندوق تثبیت بازار سرمایه از تصمیم واریز ۳.۲ هزار میلیارد تومان منابع از محل برخی مطالبات صندوق توسعه ملی از دولت با پیگیری وزیر اقتصاد خبر داد.

به گزارش می‌متالز، حبیب‌رضا حدادی سیاهکلی درباره آخرین جزییات واریزی‌ها از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد: واریز منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه که از مدت‌ها قبل قرار بود در زمان مقرر انجام شود، صورت نگرفته است. با پیگیری وزیر اقتصاد قرار شده تعهدات صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت از محل برخی مطالبات صندوق توسعه ملی از دولت واریز شود.

صندوق توسعه ملی مازاد بر ایفای تعهدات، گام‌های مثبت دیگری را به نفع بازار سرمایه برداشته و برخی مواقع مستقیما به بازار سهام ورود و منابعی را به این بازار تزریق کرد. با وجود این اقدامات، اما تاکنون تعهدات صندوق توسعه ملی بطور کامل انجام نشده است تا بتوان در مواقع حساس به بازار ورود و از هیجانات کاذب جلوگیری کرد.

تزریق نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه از بودجه ۱۴۰۲ حذف شد و طبق لایحه بودجه دیگر منابعی به این صندوق تخصیص پیدا نکرد. با توجه به وجود چنین مسایلی بهتر است تعهدات صندوق توسعه ملی در خصوص واریزی‌ها به صندوق تثبیت بازار سرمایه ایفا شود. در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت مناسب بازار برخی از مسوولان چنین تصور می‌کنند که صندوق تثبیت بازار سرمایه نیازی به نقدینگی ندارد.

در ایران ۲ صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت بازار سرمایه به دنبال حمایت از بازار هستند. ظرفیت فعلی صندوق توسعه بازار، همسو با صندوق تثبیت بازار سرمایه است و هماهنگ با یکدیگر بازار را از نوسانات شدید نجات می‌دهند، اما برای آنکه این صندوق‌ها بتوانند به عنوان بازوی محکم حمایتی در بازار فعال باشند، بهتر است مسوولان تکالیف قانونی را انجام دهند.

آخرین واریزی به صندوق تثبیت بازار سرمایه مربوط به آبان ۱۴۰۱ بود. دولت وعده‌ای مبنی بر واریز پنج هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه داده بود که از این میزان ۲ هزار میلیارد تومان واریز شد. این صندوق در فروردین ماه با وضعیت مناسب بازار تا جایی که مقدور بود عطش بازار را از طریق تزریق سهام برطرف کرد.

صندوق توسعه ملی موظف بود تا پایان سال ۱۴۰۱ رقمی معادل هفت هزار میلیارد تومان را به صندوق تثبیت واریز کند، اما از این رقم ۳.۸ هزار میلیارد تومان را پرداخت کرد و ۳.۲ هزار میلیارد تومان دیگر باقی مانده است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده