تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۶
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۳۲۲۴۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

رفع محدودیت‌های صندوق توسعه برای سرمایه‌گذاری در صندوق تثبیت

‌می‌متالز - نوید فرهادی گفت: با انعقاد قرار داد جدید بین صندوق‌های توسعه ملی و تثبیت نقدینگی با سرعت بیشتری از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت انتقال خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، نوید فرهادی، کارشناس بازار سرمایه درباره مزیت تغییر رویه سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت، اظهار کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه براساس ماده ۲۸ قانون «رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» و به منظور کنترل و کاهش مخاطرات سامانه‌ای یا فرادستگاهی بازار در شرایط وقوع بحران‌های مالی و اقتصادی و حفظ و توسعه شرایط رقابت منصفانه تاسیس شده که بخشی از منابع آن از طریق بورس و قسمت دیگر از سوی صندوق توسعه ملی (حداکثر یک درصد از منابع ورودی سالانه) تامین می‌شود.

او افزود: تا قبل از انعقاد قرارداد جدید صندوق توسعه ملی مجاز به سپرده‌گذاری با نرخ سود ثابت ۱۱ درصدی در صندوق تثبیت بازار بود و حق سرمایه‌گذاری نداشت، اما از این پس صندوق توسعه ملی به طور مستقیم در سود صندوق تثبیت شریک می‌شود و از افزایش یا کاهش ارزش خالص دارایی‌های صندوق منتفع یا متضرر خواهد شد.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بورس بیمه ایران تاکید کرد: سپرده‌گذاری وجوه با سود ۱۱ درصدی حواشی زیادی برای بازار سرمایه به دنبال داشت و بسیاری از اشخاص با تزریق نقدینگی از سوی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت مخالف بودند، زیرا این صندوق با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تشکیل شده بود، اما اکنون با ذی‌نفع شدن این صندوق در سود صندوق تثبیت اطمینان بیشتری میان آحاد جامعه حاصل خواهد شد.

فرهادی گفت: محدودیت‌های واریز پول براساس اساسنامه صندوق توسعه ملی مربوط به سپرده‌گذاری می‌شد، اما اکنون با انعقاد قرار داد جدید بین صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت نقدینگی با سرعت بیشتری از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت انتقال خواهد یافت.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان بیان کرد: سبقت سهم صندوق توسعه ملی و سرمایه‌گذاری مستقیم این نگرانی را میان سهامداران به وجود می‌آورد که با اجرای این امر شاهد افزایش دخالت‌های دولت به شکل علنی در بازار باشیم چرا که تمام اموال و دارایی‌های این صندوق مطابق قانون متعلق به دولت است. بنابراین؛ سرمایه‌گذاری مبالغ از سوی صندوق توسعه ملی تنها باید با مدیریت مناسب و حمایت صورت پذیرد تا بازار سهام از این امر آسیب نبیند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده