تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۴۱
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۲۹۹۴۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان بورس مطرح کرد:

معامله روزانه دو میلیونی بورس و فرابورس با بیش از ۴۵۰ هزار نفر/ ظهور اساتید!

‌می‌متالز - رئیس سازمان بورس با اعلام معامله روزانه دو میلیونی بورس و فرابورس با بیش از ۴۵۰ هزار نفر از ظهور دوباره اساتید بازار خبر داد!

به گزارش می‌متالز، مراسم سی امین سالگرد تاسیس کارگزاری بانک مسکن با حضور رئیس سازمان بورس، معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس، سرپرست و عضو هیات مدیره بانک و گروه مالی مسکن، مدیران عامل کارگزاری‌ها و ... برگزار شد.

معامله روزانه دو میلیونی بورس و فرابورس با بیش از ۴۵۰ هزار نفر

بر اساس این گزارش، مجید عشقی رئیس سازمان بورس در این مراسم با بیان اینکه با گذشت ۲.۵ سال از اتفاق‌های سال ۹۹، وضعیت بازار سرمایه با حمایت‌ها و اقدامات صورت گرفته در چند ماه اخیر بهبود پیدا کرد و اعتماد نسبی سرمایه گذاران جلب شد، اعلام کرد: معاملات روزانه بورس و فرابورس به حدود دو میلیون رسیده و بیش از ۴۵۰ هزار نفر روزانه در حال معامله هستند که این ارقام تقریباً معادل روز‌های اوج سال ۹۹ است.

اتفاق‌هایی که سال ۹۹ افتاد فرصت‌هایی برای بازار ایجاد کرد و باعث شد زیرساخت‌ها ارتقا یابد تا در شرایط فعلی با این حجم از معاملات چالشی به نام سامانه و خدمات کارگزاری‌ها به مشتریان وجود نداشته باشد. امید است این ثبات ادامه پیدا کند تا بتوان به فضای واقعی اقتصاد کمک کرد.

رویکرد سازمان بورس در سال جاری استفاده از فرصت پیش آمده است تا منابع تزریق شده به بازار را از طریق اوراق بدهی و ابزار‌های سرمایه‌ای به بخش واقعی اقتصاد هدایت کند و ضمن افزایش ثبات بازار و سودآوری شرکت‌ها، بازدهی معقول و منطقی نصیب سهامداران شود.

افزایش سرمایه از محل صرف سهام در آینده ایی نزدیک

سازمان بورس ضمن تسریع در صدور مجوز‌های تامین مالی اوراق بدهی و ابزار‌های سرمایه‌ای به زودی افزایش سرمایه از محل صرف سهام را کلید می‌زند تا هلدینگ‌ها از این محل منابع را به بخش واقعی اقتصاد هدایت کنند.

آمادگی کمک به بازار مسکن با تحریک سمت عرضه

با بازدهی مطلوب، وجود تقاضای بسیار و سپر تورمی مسکن به عنوان گزینه سرمایه گذاری، اما بخش مسکن در بازار سرمایه جایگاه واقعی را پیدا نکرده و در حوزه ابزارسازی و حتی استفاده از ابزار‌های موجود کم کاری دیده می‌شود.

دو صندوق املاک و مستغلات و زمین و ساختمان ایراداتی داشته که برطرف شده، اما استفاده کاملی از این ابزار‌ها صورت نگرفته است. در بحث اوراق رهنی چند مورد انجام شد، اما به اندازه نیاز به تامین مالی مسکن کمک نکرد. در حوزه بازار مسکن تقریباً از اوراق مرابحه، استصناع، سلف و منفعت استفاده‌ای نشده است.

آمادگی سازمان بورس برای کمک به بازار مسکن با تحریک سمت عرضه

سازمان بورس برای کمک به بازار مسکن با تحریک سمت عرضه اعلام آمادگی می‌کند تا با اصلاحات در ابزار‌های موجود جذابیت این بخش را برای سرمایه گذاران فراهم کند. از گروه مالی مسکن انتظار می‌رود هم در حوزه استفاده از ابزار‌های موجود و هم در ابزارسازی و نوآوری‌های جدید، پیش قدم شده تا تجهیز منابع مطلوبی در بازار سرمایه برای حوزه مسکن صورت گیرد.

ظهور دوباره اساتید بازار با رونق بازار سهام!

از کارگزاری‌ها و تامین سرمایه‌ها عشقی انتظار می‌رود توسعه سرمایه گذاری غیر مستقیم را برای مدیریت بهینه بازار در اولویت امور قرار دهند. بسیاری از آسیب‌های سال ۹۸ و ۹۹ ناشی از حضور مستقیم مردم در سهم‌هایی بود که از نظر بنیادی مشکل داشتند.

این روز‌ها که بورس با رونق همراه شده، برخی به اصطلاح اساتید بازار، فعالیت تبلیغاتی را مجدد در فضای مجازی آغاز کردند و با مشاوره این افراد سهام پیشنهادی را خریداری کرده، اما در فروش جا می‌مانند و اتفاقات سال ۹۹ تکرار می‌شود. طبق تحقیقات صورت گرفته بیشترین زیانی که تازه واردین طی سال ۹۹ متحمل شدند از تک سهم‌های حاضر در بازار پایه با مشاوره از کانال‌های تلگرامی بود.

همچنین علی عسگری سرپرست بانک مسکن هم در این مراسم با اشاره به بازگشت روند بازار سرمایه به مسیر طبیعی طی چند ماه اخیر و استقبال مطلوب صورت گرفته، گفت: در شرایط موجود شرکت‌های ارائه دهنده خدمات به بازار سرمایه باید به فکر گسترش فعالیت‌ها و رونق بازار باشند.

وی افزود: با بهبود شرایط بازار شرکت‌های زیرمجموعه هم فعالیت مطلوبی داشتند. شرایط اقتصاد نشان می‌دهد بورس با توجه به جاماندگی از بازار‌های رقیب به روند رشد ادامه خواهد داد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده