تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۰
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۰۷۰۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان بورس:

دولت هیچ دخالتی در بازار سهام نداشته است/ برخورد جدی با مدرسان قلابی در فضای مجازی

‌می‌متالز - مجید عشقی به برخورد جدی با مدرسان قلابی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: دولت به هیچ عنوان دستکاری را در بازار نداشته است، یکی از مراقبت‌های ما این بوده تا دولت دخالتی در بازار نداشته باشد که در این زمینه موفق عمل کردیم.

به گزارش می‌متالز، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوارق بهادار با اشاره به نوسانات اخیر شاخص بورس، اظهار کرد: موضوع مربوط به زیرساخت‌ها در حوزه معاملات بورس که با کندی زیادی همراه بودند، باعث شد تا بازار در سال ۹۹ با وضعیتی اسفناک همراه شود، اما اکنون سامانه‌های مربوطه با توسعه همراه شده‌اند و دیگر با مشکلی در این زمینه مواجه نخواهیم شد.

وی به توسعه سامانه‌های نظارتی در بورس تاکید کرد و گفت: سامانه‌ها به گونه‌ای توسعه پیدا کردند که الگوریتم‌های مختلف نظارتی به اجرا در آمدند، اکنون این سامانه‌ها هوشمند شدند و هر اتفاقی که در بازار رخ دهد به صورت لحظه‌ای به ناظر بازار اطلاع‌رسانی خواهد کرد تا اقدامات لازم برای جلوگیری از تخلفات صورت پذیرد.

عشقی به حمایت‌های صورت گرفته از بازار سهام اشاره کرد و اظهار کرد: اکنون صندوق‌های توسعه و تثبیت بازار سرمایه با شرایط بسیار مطلوبی همراه هستند، در حالی که این صندوق‌ها در سال ۹۹ از چنین شرایط خوبی برخوردار نبودند.

رئیس سازمان بورس اعلام کرد: اکنون سهام خوبی در این صندوق‌ها وجود دارد و صندوق‌های بازارگردانی بخشی از منابع حاصل از فروش سهام خود را وارد چرخه تولید شرکت‌ها خواهند کرد.

به گفته وی، فعالیت دیگری که در دستور کار قرار گرفته است، بررسی و شناسایی پروژه‌هایی است که قابلیت عرضه عمومی دارند.

عشقی تاکید کرد: در سال ۹۹ پول وارد شده به بورس فقط در داخل بازار در چرخش بود، اکنون تغییراتی در این زمینه صورت گرفته و هر پولی که وارد بازار می‌شود از طریق صندوق‌های بازارگردانی، صندوق‌های با درآمد ثابت و صندوق تثبیت و توسعه به چرخه اصلی خود باز می‌گردند.

برخورد با مدرسان قلابی در فضای مجازی

رئیس سازمان بورس به برنامه‌های سازمان بورس برای برخورد با مدرسان قلابی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: ممکن است برخی در فضای مجازی به دنبال پروژه کردن سهام و فعال کردن کانال فضای مجازی باشند.

وی با تاکید بر اینکه بازار جذاب است و سرمایه‌گذاران به دنبال انتخاب هستند، افزود: ممکن است برای این انتخاب به دنبال افرادی بروند که هیچ‌گونه مجوزی ندارند.

عشقی ادامه داد: در این زمینه فعالیتی را آغاز کردیم و درصدد رصد کانال‌ها در فضای مجازی هستیم که اکنون این اقدام با همکاری نهاد‌های ذیربط در حال انجام است.

رئیس سازمان بورس به برخورد این سازمان با پرونده‌های تخلفاتی اشاره کرد و گفت: اکنون با توجه به توسعه سامانه‌های نظارتی می‌توان مسائل مربوط به دستکاری سهام، قیمت‌ها و ارائه مشاوره‌های بدون مجوز را به سرعت شناسایی و با آن‌ها برخورد جدی کرد، برخورد‌ها باید به گونه‌ای باشد که بازدارنده باشند.

وی بیان کرد: متاسفانه هنوز به پرونده‌های تخلفاتی سال ۹۸ که رشد بازار آغاز شده بود رسیدگی نشده است و هنوز پرونده‌ها در دادگاه‌ها بلاتکلیف هستند، این باعث شده تا بازار تصوری از برخورد با اینگونه پرونده‌های تخلفاتی نداشته باشد.

عشقی در واکنش به صحبت برخی فعالان بازار مبنی بر دستکاری دولت در معاملات بازار سهام اعلام کرد: دولت به هیچ عنوان هیچ دستکاری را در بازار نداشته، یکی از مراقبت‌های ما این بوده تا دولت دخالتی را در بازار نداشته باشد که در این زمینه موفق عمل کردیم.

رئیس سازمان بورس در پایان گفت: اکنون در بازار فقط صندوق تثبیت و توسعه در حال فعالیت هستند که عملکرد آن‌ها شفاف بوده و عملکرد آن‌ها طبق مقرراتی است که برای آن‌ها تعیین شده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده