تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۴۰۸۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وعده عشقی به نتایج مثبت بسته ۱۰ بندی بر بورس/ مقصر مشکل نقدینگی

‌می‌متالز - رییس سازمان بورس با وعده نتایج مثبت بسته ۱۰ بندی و علت عدم اثر افزایش دلار بر بازار گفت: اعتماد یک شبه برنمی گردد و تمام صنایع و بازار‌ها با تصمیمات بانک مرکزی با مشکلِ نقدینگی مواجه اند.

به گزارش می‌متالز، مجید عشقی درباره جزئیات ۱۰ مصوبه دولت برای حمایت از بورس اعلام کرد: با توجه به شرایط و حساسیت‌هایی که نسبت به بازار سرمایه وجود دارد، بسته ۱۰ بندی موثر در وضعیت بازار سرمایه در ستاد اقتصادی دولت طراحی و تصویب شد. برخی از این بند‌ها مباحث بودجه‌ای و برخی دیگر به فرآیند‌های موثر در داخل دولت مربوط می‌شوند که تقریبا تا به امروز با تمام این بند‌ها موافقت شده است.

این بند‌ها مربوط به اختصاص ردیف بودجه‌ای برای صندوق تثبیت در جهت حمایت از بازار سرمایه، کاهش هزینه شرکت‌ها، اقدامات موثر بانک مرکزی از جمله کنترل نرخ بهره بین بانکی و... بوده که می‌تواند نتایج مثبتی در بازار سرمایه داشته باشد. این مباحث تا حد زیادی خیال بازیگران بازار سرمایه را راحت می‌کند. روند تصمیم‌گیری‌ها به سمتی خواهد رفت که بازار سرمایه را به عنوان بازار کمک کننده به اقتصاد و تولید پیش برد. دولت رویکرد را نسبت به بازار سرمایه با این بسته ۱۰ بندی نشان داده است.

بسته ۱۰ بندی به این دلیل پیش از تحلیل بودجه به مجلس طراحی و تصویب نشد که تمام بندها، بودجه‌ای نیست و بخشی از آن به اصلاحات فرآیند‌های داخل بازار و دولت برمی‌گردد، اما مجلس هم نسبت به حمایت حساس است و به دنبال اصلاحات به نفع بازار سرمایه است. موضوعاتی مانند کنترل نرخ بهره بین بانکی و حمایت از صندوق تثبیت، ربطی به بودجه ندارند. این تصمیمات در داخل دولت گرفته شده و بودجه‌ای هم که تحویل مجلس شده، نکات مثبت متعددی به نفع بازار سرمایه دارد از جمله کاهش مالیات و تخصیص ردیف اعتباری برای صندوق تثبیت که امید است با این تصمیمات روند بورس رو به بهبود باشد.

درخصوص اینکه چرا با توجه به ارزندگی سهام در بازار سرمایه، نقدینگی از بازار در حال خروج است، نباید انتظار داشت اعتماد سرمایه‌گذاران یک شبه برگردد و نقدینگی به یکباره به سمت بازار سرمایه تغییر جهت دهد. عوامل متعددی در بازگشت اعتماد مردم وجود دارد و با توجه به تصمیمات این اعتماد به تدریج برمی‌گردد. چرا که واقعا امروز بازار و نرخ سهام شرایط مطلوبی دارد. البته باید توجه داشت تمام صنایع و بازار‌ها به دلیل تصمیمات بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم با مشکلِ نقدینگی مواجه هستند و این فقط شامل بازار سرمایه نیست.

بازار مسیر را پیدا کرده و برگشت اعتماد به تدریج رخ می‌دهد. باید به بازار فرصت داد و منتظر نتایج تصمیمات موثر ماند. عواملی از جمله شرایط سیاسی و تصمیمات جدید می‌توانند به شرایط بورس کمک کند. افزایش نرخ ارز اثر را خواهد گذاشت و شاهد اثرگذاری قبل از پایان سال خواهیم بود. علت عدم اثر گذاری تاکنون این است که خریداران فعلا به دلیل عدم نقدینگی دست نگه داشته‌اند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده