تاریخ: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۴
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۳۶۱۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان بورس:

اوراق دولتی بر مبنای کشش بازار سهام عرضه می‌شود/ خروجی خالص ۱۰ درصدی

‌می‌متالز - رئیس سازمان بورس با اشاره به روند خرید اوراق دولتی توسط بانک ها، بیمه‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: بر اساس کشش بازار سهام این اوراق عرضه می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مجید عشقی درباره فروش اوراق دولتی در بازار سرمایه گفت: بازار بدهی و سهام دو بازار مجزا هستند که در کل دنیا در کنار هم فعالیت می‌کنند. فردی که سهام خریداری می‌کند به ندرت اتفاق می‌افتد سهام را بفروشد و اقدام به خرید اوراق مشارکت یا بدهی کند.

وی از برنامه توسعه بازار بدهی برای تسهیل تامین مالی دولت و شرکت‌های خصوصی از این بازار خبر داد و افزود: براساس کشش بازار سرمایه اقدام به عرضه اوراق دولتی می‌شود. نهاد‌های مالی مانند بانک ها، بیمه‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید طبق مقررات، بخشی از دارایی را اوراق خریداری کنند و در زمانی که قرار است عرضه شود بنا بر میزان توانایی آن‌ها خریداران اوراق مشخص می‌شوند.

عشقی با اشاره به اینکه سهامداران حقیقی این اوراق را خریداری نمی‌کنند، ادامه داد: اینگونه نیست که اوراق روی میز باشد و به مردم سهام را بفروشند و اوراق خریداری کنند. زیرا ۹۹ درصد این اوراق قبلا بازاریابی شده است. بخش عمده منابع حاصل از فروش اوراق صرف بازخرید اوراق قبلی می‌شود و وجوه حاصل از فروش، دوباره به بانک‌ها و صندوق‌ها باز می‌گردد لذا خالص عددی که از بازار خارج می‌شود ۱۰ درصد است. در عرضه‌های اولیه نیز کشش بازار مدنظر قرار داده می‌شود و اکنون برخی از شرکت‌ها آماده عرضه اولیه هستند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده