تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۹۵۷۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان بورس خبر داد؛

ارزش معاملات بورس از ۲۵ میلیارد دلار فراتر رفت/ سود سهام عدالت هفته آینده واریز می‌شود/ بورس در شرایط بسیار جذابی قرار دارد

‌می‌متالز - عشقی گفت: امسال همه سود‌های نقدی شرکت‌ها به صورت متمرکز از طریق سامانه سجام پرداخت شد که موجب تسهیل کار سهامداران و شرکت‌ها شد.

به گزارش می‌متالز، مجید عشقی امروز در چهارمین نشست خبری خود در محل سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار داشت: ارزش معاملات بورس امسال از ۲۵ میلیارد دلار فراتر رفت و همچنین ارزش معاملات بورس‌های کالایی به هزار هزار میلیارد تومان رسید و میزان کالا‌های معامله‌شده به ۱۰ میلیون تن رسید، رقمی که تاکنون سابقه نداشته است.

وی همچنین گفت: معاملات در بورس به شفافیت بازار و تعیین قیمت منصفانه کمک می‌کند.

رئیس سازمان بورس اظهار داشت: سال آینده حاکمیت شرکتی در مورد شرکت‌های بورس را دنبال خواهیم کرد و برنامه‌ای برای آموزش مدیران ناشران بورسی در زمینه حاکمیت شرکتی خواهیم داشت.

عشقی همچنین گفت: امسال همه سود‌های نقدی شرکت‌ها به صورت متمرکز و غیرحضوری از طریق سامانه سجام پرداخت شد که موجب تسهیل کار سهامداران و شرکت‌ها شد. همچنین از سود‌های رسوبی در شرکت‌ها برای ۳۰ میلیون نفر واریز شد، افرادی بودند که رقم‌هایی مانند ۱۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان سود سنواتی طلب داشتند که امسال واریز شد.

سود سهام عدالت هفته آینده واریز می‌شود

مجید عشقی درمورد بازگشایی نماد‌های استانی سهام عدالت نیز گفت: از ۱۲۰ شرکت سبد سهام عدالت، ۳۶ شرکت هنوز سود را واریز نکرده‌اند، با برسی از شرکت‌ها همچون فولاد، مارون و... صحبتی در خصوص واریز هرچه سریع‌تر داشته‌ایم. فکر می‌کنم تا فردا واریز‌های آن‌ها انجام بشود، البته محاسبات لازم نیز زمانی را صرف خواهد کرد و فکر می‌کنم تا شنبه یا یکشنبه هفته آینده سود سهام عدالت واریز بشود. بحث برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت باید در شورای عالی بورس جمع‌بندی بشود، اختلاف‌نظر‌هایی در این خصوص وجود دارد. این مجامع باید با حداکثر حضور سهامداران انجام بشود. این مسئله بحثی چالشی بوده چراکه سهامداران خرد بسیاری درگیر آن هستند.

وی در مورد قیمت دستوری گفت: برای پیگیری این مشکل نیز میز صنعت در بورس تشکیل شد.

رئیس سازمان بورس درباره عملکرد هیات داوری گفت: انباشت پرونده‌ها در هیات داوری به حداقل کاهش یافته و میانگین ماندگاری پرونده‌ها در این هیات به کمتر از ۱۰۰ روز رسیده است و پرونده‌ها به جای ارجاع به مراکز قضایی، به صورت تخصصی در هیات داوری رسیدگی می‌شود.

عشقی اظهار داشت: در مورد بودجه کمیته‌ای در سازمان بورس تشکیل شد که ۳۰ بند در مورد نقش بازار سرمایه در بودجه در آن تدوین شد.

بورس در شرایط بسیار جذابی قرار دارد

رئیس سازمان بورس گفت: بازار در شرایط بسیار جذابی قرار دارد و روند سودآوری شرکت‌ها بسیار خوب بوده است و گزارس فصل زمستان نیز خوب بوده است و امیدواریم تا این موضوع موجب شود تا سهام دارن را شادمان کند.

عقب‌ماندگی بورس جبران می‌شود

مجید عشقی در پاسخ سوالی در خصوص روند بازار گفت: شاخص بازار سرمایه روندی طبیعی را طی می‌کند و همیشه به همین ترتیب بوده که با شیب‌ملایمی پیش می‌رود و یا به‌طور‌مقطعی با افتی رو به رو می‌شود و بعد از مدتی عقب‌ماندگی‌های خود را جبران می‌کند. درخصوص بازار‌های موازی همچون طلا و مسکن نیز چنین قاعده‌ای وجود دارد.
روند بازار سهام در سال ۹۹ غیرمنطقی بوده و آن را نباید در نظر گرفت، اما اکنون باتوجه به تورم و البته وضعیت شرکت‌ها روند بازار کاملا منطقی است و به‌طور حتم عقب‌ماندگی خود را جبران خواهد کرد.

تکمیل می‌شود

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده