تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۵۱
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۲۹۹۴۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نایب رییس کمیسیون بازار سرمایه اتاق بازرگانی:

قیمت سهام منطقی بوده و بورس حباب ندارد/ تبعات تصمیمات دستوری

‌می‌متالز - نایب رییس کمیسیون بازار سرمایه اتاق بازرگانی با بررسی تبعات تصمیمات دستوری و یک شبه بر شرکت‌ها و بازار سرمایه گفت: قیمت‌های فعلی سهام منطقی بوده و بورس حباب ندارد.

به گزارش می‌متالز، عباس آرگون درباره وضعیت بازار سرمایه و نگرانی‌ها از حبابی بودن رشد شاخص گفت: بازار سرمایه ظرفیت مناسبی دارد و باید از این ظرفیت برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی با انواع ابزار‌ها استفاده کرد. بورس می‌تواند پول‌های سرگردان در سایر بازار‌ها را به بخش واقعی اقتصاد و مولد هدایت کند.

وی افزود: قیمت‌های فعلی سهم‌ها منطقی و متعارف هستند و بورس حباب ندارد. رشد سریع شاخص بورس مشابه سال ۹۹ که در مدت ۳ ماه از ۵۰۰ هزار به بیش از ۲ میلیون واحد رسید، حبابی بود، اما امروز چنین رشد سریعی مشاهده نمی‌شود. سایر بازار‌ها مانند مسکن، طلا، ارز، خودرو ... رشد متناسب با افزایش نرخ تورم داشتند، اما بورس از نرخ تورم عقب ماندگی و ظرفیت تطبیق را دارد. این روز‌ها هم حجم معاملات به حد قابل قبولی رسیده است.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: در سایر بازار‌های رقیب افراد نمی‌توانند با سرمایه جزیی وارد شوند، اما تنها با ۵۰۰ هزار تومان و کمتر می‌توان وارد بازار سرمایه شد؛ بنابراین یکی از جذابیت‌های بازار سرمایه جذب نقدینگی و سرمایه‌های خرد است. افزایش قیمت‌ها در این شرایط می‌تواند در سهام ریز و دارای حجم پایین، حباب ایجاد کند. توصیه می‌شود افراد به ویژه تازه وارد‌ها از طریق صندوق‌ها و با نگاه میان و بلندمدت نسبت به سرمایه گذاری در بازار اقدام کنند و به اطلاعات کانال‌های تلگرامی اکتفا نکنند.

آرگون درباره اثر تصمیمات دستوری و یک شبه مانند فروش ارز پتروشیمی‌ها به نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی توضیح داد: بازار باید مبتنی بر عرضه و تقاضا باشد، اما با اقدامات دستوری از حالت رقابتی خارج می‌شود. قطع یکباره برق و گاز کارخانه‌ها در فروش و درآمد شرکت‌ها اثرگذار است. با در نظر گرفتن یک شبه قیمت تکلیفی برای فروش ارز عملا سهامدار رغبت را برای ورود به این بازار از دست می‌دهد. چراکه شرایط بازار برای مدت زمان کوتاه هم قابل پیش‌بینی نیست.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده