به گزارش میمتالز، از تعداد ثبت نامى محصولات ایران خودرو ۲۳۲ هزار نفر فقط متقاضى پژوه پارس بوده اند و این خودرو بیشترین متقاضى را بین تمام محصولات داشته است. درحالى طرح فروش یکپارچه خودرو اعلام شد که تحویل برخى از خودروهاى شرکت خودروسازى ایران خودرو در سال ۱۴۰۳ اعلام شده است.
به گفته سخنگوى وزارت صمت، استقبال قابل توجه از چند مدل در شرکت ایران خودرو موجب شد زمان تحویل خودرو براى آنها براى سال آینده تعیین و این امکان براى این دسته متقاضیان فراهم شود که با انتخاب خودروى دیگر، زمان تحویل خودروى خود را کاهش دهند.
سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه سال جارى سامانه یکپارچه تخصیص خودرو براى متقاضیانى که نوبت تحویل خودروى آنها سال ۱۴۰۳ اعلام شده باز مى شود. پیش از این هدف از فروش یکپارچه محصولات گروه هاى مختلف خودروسازى حذف قرعه کشىها و کاهش التهابات بازار خودرو عنوان شده بود. در عین حال پیش از امکان ثبت نام، کارخانهها اقدام به افزایش قیمت کارخانه اى محصولات کردند و این افزایش قیمت در دو گروه خودورسازى سایپا و ایران خودرو به طور میانگین ۲۹ درصد بود و برخى از خودروها تا ۴۰ درصد هم افزایش قیمت داشت.
در آن سو بازار خودرو است که با وجود اعلام فروش یکپارچه خودرو، افزایش قیمت بالایى را پشت سر گذاشته و قیمت برخى از خودروهاى داخلى از یک میلیارد تومان هم عبور کرده بود.
اگرچه کارشناسان معتقدند که افزایش قیمت خودرو در بازار ارتباطى با افزایش قیمت کارخانه ندارد و بازار خودرو از مسائل ارزى تبعیت مى کند.
حالا برخى امید دارند که با طرح فروش یکپارچه خودرو قیمت بازار کاهشى شود و نکته اصلى این است که بازار خودرو داخلى که قیمت آن از ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان در محصولات ایران خودرو رسیده است تا چه اندازه در مقابل عرضه گسترده خودرو شکننده و کاهشى خواهد بود.
در این رابطه رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو شیراز مى گوید: اگرچه عرضه یکپارچه خودرو مى تواند به کمبود هاى خودرو در بازار کمک کننده باشد، اما در کاهش قیمت بازار خودرو داخلى به آن صورت که افزایشى شده است موثر نخواهد بود.
گلزار فراعى در گفتگو با ایلنا با بیان اینکه قیمت هاى خودرو داخلى و خارجى در بازار به هیچ وجه واقعى نیست، بیان مى کند: در عین حال طرح فروش یکپارچه خودرو و تزریق آن به بازار تاثیر زیادى در کاهشى شدن قیمت خودرو ندارد.
وى معتقد است: تاثیر عرضه یکپارچه خودرو در قیمت بازار آن حداکثر تا ۵ درصد خواهد بود که این میزان کاهش قیمت خودرو در مقابل افزایش قیمتى که در ماه هاى گذشته داشته ناچیز است.
فراعى ادامه مى دهد: این کاهش قیمت درحدى است که به عنوان مثال خودرو ۲۰۶ که بیش از ۶۲۰ میلیون تومان قیمت دارد، ۶۰ میلیون کاهش داشته باشد.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو شیراز در رابطه با افزایش قیمت کارخانه اى خودرو و تاثیر آن در بازار نیز مى گوید: بازار خودرو چه داخلى و چه خارجى بیشتر متاثر از نرخ ارز است که با افزایش نرخ ارز قیمت خودرو نیز گرانتر مى شود.
فراعى خاطرنشان مى کند: درعین حال افزایش قیمتى که کارخانه مى دهد به عبارتى بازار را خراب مى کند و در نهایت بازار صعودى مى شود.
وى با بیان اینکه این افزایش قیمتها براى خودرو به هیچ وجه مطابق ارزش واقعى آن نیست، عنوان مى کند:در حال حاضر قیمت خودرو دنا اتومات به یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان و ۲۰۶ به ۶۲۰ میلیون تومان رسیده است، اما این قیمتها ارزش واقعى خودرو نیست.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو شیراز همچنین درباره بازار معاملاتى خودرو داخلى و خارجى نیز مى گوید: در خصوص خودروهاى وارداتى اگر واردات آزاد و اصولى شود تا حدودى مى توان بازار را کنترل کرد.
فراعى ادامه مى دهد: همچنین با واردات اصولى خودرو مى توان بازار داخلى را کنترل کرد.
وى با بیان اینکه بازار خودرو خارجى درحال حاضر به دلیل افزایش قیمتها راکد است، بیان مى کند: این راکد بودن به دلیل تغییرات قیمتى بالایى است که در بازار خارجى خودرو وجود دارد.
فراعى در خصوص معاملات بازار خودرو داخلى نیز مى گوید: با وجود افزایش قیمتها بازار خودرو داخلى راکد نیست و خرید و فروش انجام مى شود.
در سال هاى اخیر افزایش قیمت خودرو منجر شده که این کالاى مصرفى در دسته کالاهاى لوکس قرار بگیرد و براى بسیارى از خریداران دست نیافتنى شود.