تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۰۲
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۹۹۹۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برنامه تامین مالی ۸ هزار میلیارد تومانی خرید ۵۰ ایکس ری جدید

‌می‌متالز - گمرک ایران در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ ایکس ری جدید در گمرکات اجرایی سراسر کشور مستقر خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، چندی قبل رئیس کل گمرک ایران اعلام کرده برای تحقق خرید و نصب ۵۰ ایکس ری در گمرکات کشور به اعتبار ۸ الی ۱۰ هزار میلیارد تومانی نیاز است. برنامه تجهیز گمرکات به ایکس ری از سنوات قبل در دستور کار وزارت اقتصاد قرار گرفته بود، اما به دلیل چالش‌های بودجه‌ای امکان پیاده سازی این برنامه تا کنون وجود نداشته است.

قیمت دستگاه ایکس ری کانتینری خارجی با مشخصات فنی مورد نیاز گمرک جمهوری اسلامی ایران در حدود ۲.۵ الی ۳.۵ میلیون یورو میباشد که مبلغ تقریبی ۱۵۰ میلیارد ریال جهت ساخت سوله و تاسیسات به آن اضافه میگردد در داخل کشور این دستگاه با قیمت قریب به ۴۰۰ الی ۸۰۰ میلیارد ریال قابل تامین خواهد بود. گارانتی پشتیبانی و تامین قطعات یدکی دستگاه‌ها از جمله فاکتور‌های بسیار ضروری و تاثیرگذار بر قیمت بوده که به طور متوسط گارانتی دستگاه به مدت ۱ الی ۲ سال توسط سازنده تعهد گردیده و امکان افزایش زمان گارانتی با پرداخت هزینه بیشتر در زمان انعقاد قرارداد میسر میباشد.

عمر مفید دستگاه ایکس ری کانتینری نیز بسته به شرایط استفاده و بهره برداری از آن و همچنین شرایط جوی، حدود ۱۰ سال برآورد میگردد که در صورت هزینه کرد با رقمی قریب به ۱۰ ارزش دستگاه به صورت سالانه جهت بروزرسانی، تجهیزات افزایش مدت زمان بهره برداری امکان پذیر خواهد بود.

اخیرا برای تامین مالی این پروژه مذاکراتی با بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری صورت گرفته است بر این اساس شرکت‌های زیر مجموعه بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری به عنوان متولی وارد سرمایه گذاری در این حوزه خواهند شد و تامین مالی ۱۰ هزار میلیاردی این پروژه مهم اقتصادی کشور طریق بنگاه‌های غیر دولتی صورت خواهد گرفت.

به منظور تسهیل و تسریع در امر تجارت و افزایش کنترل‌ها و به تبع آن ارتقاء دقت و سرعت در انجم عملیات گمرکی و نیز بالابردن ضرایب امنیتی کشور در کنار افزایش درآمد‌های دولت همچنین مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر و ... ضرورت، تامین نصب و بهره برداری از دستگاه‌های کنترلی ایکسری کامیونی در گمرکات اجرائی کشور بیش از پیش محسوس میباشد.
از جمله مزایای بهره گیری از تجهیزات پیشرفته کنترلی ایکسری میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
تسهیل مبادلات تجاری و تسریع در فرآیند و زمان اجرایی آن
کاهش زمان ارزیابی محموله‌های عبوری و به تبع نقش آفرینی در حمایت از تولید
کاهش هزینه نیروی انسانی مورد نیاز جهت ارزیابی
ارتقاء دقت صحت و کیفیت ارزیابی محموله‌های عبوری
ارتقاء امنیت کشور و جلوگیری از ورود، سلاح مواد منفجره مواد مخدر اشرار و ... به کشور
وصول دقیق درآمد‌های دولت و جلوگیری از کم اظهاری و فرار از پرداخت عوارض و حقوق گمرکی

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده