به گزارش میمتالز، وزیر صمت از زمان آغاز بهکار خود در ابتدای دولت سیزدهم، با افزایش تحرک در تجارت خارجی و هدفگذاری تجارت با کشورهای همسایه، قاره آفریقا و آمریکای جنوبی زمینهسازی برای افزایش صادرات را آغاز کرد. علاوه بر افزایش دامنه تجارت، تبادل هیأتهای تجاری و برگزاری نمایشگاههای مختلف به رسیدن به این عدد کمک کرده است. همچنین در سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار صادرات احصاءشده خدمات داشتیم که شامل خدماتی مانند گردشگری، گردشگری سلامت، ترانزیت، کالاهای خلاق، خدمات فنی و مهندسی و... میشود.
اما واقعیت این است که عمده سبد صادراتی ما نیز مربطو به محصولاتی میشود که در زنجیره ارزش رتبههای پایینی دارند و به همین منظور وزیر صمت و تیم مدیریتی او برای تشویق به صادرات کالاهای صنعتی، فناوری، تکنولوژی و دانشبنیان، برنامه ویژه تهیه کرده و سعی دارند با سیاستگذاریها و تعیین مشوقها سبد را تغییر دهند. این در حالی است که در سنوات گذشته در مقوله صادرات غفلتهایی صورت گرفته بود، اما در یک سال اخیر ما شاهد بازگشت ایران به عرصه صادرات خودرو بودیم؛ ایرانخودرو در سومین روز از سال جدید اعلام کرد؛ صادرات به مقصد ونزوئلا پس از هشت سال از سرگرفته شد و ۲ هزار دستگاه تارا و دنا به این کشور رسید. گروه صنعتی ایرانخودرو با هدف گسترش بازارهای صادراتی، سودآوری و کسب ارزش افزوده، صادرات به ونزوئلا را در برنامههای خود قرار داد و با صادرات ۲ هزار دستگاه تارا و دنا به دنبال افزایش سهم بازار این کشور است. علاوه بر ایرانخودرو، گروه خودروسازی سایپا نیز موفق شد اولین محموله هزار دستگاهی خود را تحویل ونزوئلاییها دهد و همچنین صادرات ۲ هزار دستگاه خودرو بعدی سایپا به این کشور، در حال نقلوانتقال ارزی و تحویل است.
در همین حال، با حضور قدرتمند شرکتهای خودروساز و قطعهساز ایرانی در نمایشگاه بینالمللی اتوموبیلیتی مسکو، تفاهماتی به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو صورت گرفت که تعدادی از این تفاهمنامهها با پیگیری، منتج به انعقاد قراداد همکاری بین شرکتهای خودروساز و قطعهساز ایران و روسیه شد. امضای قرارداد همکاری گروه خودروسازی سایپا با شرکت BM روسیه در اسفندماه سال گذشته نیز در همین راستا و بهمنظور صادرات ۴۵ هزار خودرو از شرکت سایپا به روسیه است. این قرارداد ۴۵۰ میلیون دلار، فرصت خوبی است تا ایران در بازار ۲۰ میلیارد دلاری زنجیره تامین صنعت خودرو در روسیه، با خروج شرکتهای اروپایی از این کشور سهم خود را در صادرات خودرو و قطعات افزایش دهیم. در سایه حمایتهای وزارت صمت و سازنده سازمان توسعه تجارت، گروه خودروسازی سایپا توانست قرارداد همکاری درخصوص صادرات سه محصول سواری شاهین، کوییک و ساینا و همچنین دو خودرو تجاری سبک شامل نیسان با کاربریهای مختلف یخچالدار و آتشنشانی با سطح کیفیت مطلوب و وانت ۱۵۱ را با شرکت BM منعقد کند که در مرحله اول ۲۰ هزار دستگاه از خودروهای مذکور در بازار روسیه عرضه خواهد شد و بحث مونتاژ محصولات سایپا در خطوط تولید روسیه هم با جدیت در حال پیگیری است.
ایرانخودرو نیز تا پایان سال گذشته حدود ۲ هزار دستگاه تارا و دنا به بازار روسیه صادر کرد و برای صادرات ۳۵۰۰ دستگاه خودرو به آذربایجان نیز برنامه دارد که این تعداد برابر با ۵۰ درصد کل خودروهایی است که طی چند سال اخیر به این کشور صادر شده است.
وزارت صمت در ادامع این مسیر، برنامه دارد تا در سال جدید تعداد رایزنهای بازرگانی ایران را از ۱۶ به ۲۵ برساند و برای تغییر سبد صادراتی از طریق برگزاری نمایشگاهها در بازارهای نوظهور و کشورهای همسایه، آمریکای جنوبی و آفریقا برنامهریزی کرده است. همچنین ظرف یکی دو ماه آینده خط کشتیرانی شمال آفریقا کار خود را آغاز میکند و تملک کشتی برای خط کشتیرانی غرب آفریقا نیز در حال انجام است که این خط نیز تا نیمه سال ۱۴۰۲ راهاندازی میشود. پیگیری برای راهاندازی خطوط هوایی نیز در جریان است.