تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۶
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۲۹۹۹۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تفاوت تعداد ۴۵ گمرک در چین با ۱۷۰ گمرک در ایران نشان دهنده بی توجهی به ایجاد مراکز تخصصی تمرکز ترخیص هر کالا است

ضرورت ایجاد دو گمرک تخصصی برای بازار قطعات خودرو و آی سی تی

‌می‌متالز - با توجه به حجم بالای تجارت و واردات قطعات خودرو، گوشی تلفن همراه، انواع کامپیوتر و سایر وسایل صنعت آی سی تی، لازم است که دو گمرک تخصصی یکی برای بازار قطعات خودرو و یکی برای آی سی تی داشته باشیم و این مهم می‌تواند با مشارکت و سرمایه گذاری تشکل‌های صنعتی وصنفی فعال در هر بازار انجام شده و به کاهش مشکلات ترخیص قطعات خودرو، تلفن همراه و کامپیوتر کمک کند و هزینه‌های شرکت‌های فعال در این بازار‌ها را کاهش دهد.

به گزارش می‌متالز، بررسی‌ها نشان می‌دهد اقتصاد و صنعت کشور در کوتاه مدت حداقل به ایجاد دو گمرک تخصصی در زمینه‌های آی سی تی و قطعات خودرو نیز دارد.

بازار آی سی تی و قطعات خودرو، از بزرگترین بازار‌های کشور هستند و سالانه میلیارد‌ها دلار قطعات خودرو، گوشی تلفن همراه، انواع کامپیوتر وارد کشور می‌شود. با توجه به حجم بالای تجارت و واردات قطعات خودرو، گوشی تلفن همراه، انواع کامپیوتر و سایر وسایل صنعت آی سی تی، لازم است که دو گمرک تخصصی یکی برای بازار قطعات خودرو و یکی برای آی سی تی داشته باشیم و این مهم می‌تواند با مشارکت و سرمایه گذاری تشکل‌های صنعتی وصنفی فعال در هر بازار انجام شده و به کاهش مشکلات ترخیص قطعات خودرو، تلفن همراه و کامپیوتر کمک کند و هزینه‌های شرکت‌های فعال در این بازار‌ها را کاهش دهد.

براین اساس، ترخیص کالا، واردات و صادرات مرتبط با گوشی تلفن همراه و کامپیوتر و وسایل مرتبط با اینترنت و فضای مجازی، باید در یک گمرک تخصصی انجام شود و تمام واردات آی سی تی کشور در یک مرکز تخصصی ترخیص شود. در این مرکز با نصب تجهیزات فنی مورد نیاز می‌توان موضوعات فنی را در دستور کار قرار داد و تشخیص انواع کالا و کیفیت و قیمت و تعرفه مرتبط با آن کالا ساده‌تر صورت می‌گیرد. همچنین در این مرکز، کارشناسان و افراد آشنا به تعرفه‌های گوشی تلفن همراه و کامپیوتر و وسایل مرتبط با فضای مجازی و اینترنت و حضور دارند و حتی ترخیص کاران و نماینده‌های اتحادیه‌های صنفی مرتبط نیز حضور خواهند داشت و در مجموع به شفافیت تجارت کمک خواهد کرد.

۱۷۰۰ شرکت قطعه سازی گمرک مستقل لازم دارند

ضرورت ایجاد دو گمرک تخصصی برای بازار قطعات خودرو و آی سی تی

همچنین لازم است که در رابطه با قطعات خودرو ایجاد گمرک و مرکز تخصصی برای ترخیص کالا، واردات و صادرات خودرو و قطعات خودرو اقدامات لازم انجام شود تا تمام خودروسازان و قطعه سازان خودرو که بیش از ۱۷۰۰ شرکت قطعه سازی در کشور داریم تنها از طریق این مرکز کار صادرات واردات را انجام دهند و در این مرکز افراد متخصص و کارشناس مرتبط و آشنا به تعرفه‌های گمرکی و آشنا به شناسایی قطعات مختلف خودرو کار را انجام دهند.

برای این منظور، لازم است که حداقل در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار، امکانات لازم از ساختمان، باسکول و دستگاه ایکس ری نصب شود تا کار رسیدگی به امور گمرکی و ترخیص کالا و قطعات خودرو با سرعت و دقت و کیفیت بهتری انجام شود.

سرمایه گذاری برای ایجاد مرکز تخصصی ترخیص و تجارت قطعات خودرو، می‌تواند با مشارکت شرکت‌های خودروسازی و قطعه سازی به سرعت به سرانجام برسد و ما شاهد ایجاد یک مرکز تخصصی گمرک قطعات خودرو باشیم.

به عبارت دیگر، قطعات خودرو از سایر گمرکات ترخیص نمی‌شود و تنها از این مرکز انجام می‌شود و می‌تواند منافع بسیاری برای کشور و قطعه‌سازان و خودروسازان داشته باشد.

تجارت چین با ۴۵ گمرک ایران با ۱۷۰ گمرک

باید توجه داشته باشیم که در کشور چین که بزرگترین واردات و صادرات جهان را دارد که ۱۰۰ برابر تجارت ایران است و بیشترین حجم معاملات تجاری در آینده از چین انجام می‌شود، تنها ۴۵ گمرک دارد و گمرکات تخصصی و براساس محاسبات شکل گرفته است و هر مرز و شهری را یک گمرک ایجاد نکرده اند.

در حالی که در ایران بیش از ۱۷۰ گمرک داریم لذا میتوانیم از طریق ایجاد مراکز تخصصی برای کالا‌ها مانند گوشی تلفن همراه و وسایل کامپیوتری و صوتی تصویری و همچنین قطعات خودرو حجم ترخیص کالا در گمرکات کشور را به سمت یک مرکز تخصصی انتقال دهیم و هر گمرک کشور به تعدادی از کالا‌ها اختصاص یابد.

نقش گمرکات در دیپلماسی اقتصادی و رونق تجارت بین کشور‌های منطقه

ضرورت ایجاد دو گمرک تخصصی برای بازار قطعات خودرو و آی سی تی

از سوی دیگر، گمرکات کشور می‌تواند در دیپلماسی اقتصادی و روابط توسعه محور براساس منافع اقتصادی با کشور‌های همسایه بسیار موثر باشد و در این زمینه لازم است که در گفتگو با مقامات تجاری دو کشور در مرز هر کشور، یک گمرک با امکانات مورد نیاز تجارت دو کشور تجهیز شود تا مشکلات موجود حل شود و به رشد و رونق تجارت و روابط دو کشور کمک کند و در عین حال مشکلات موجود در گمرکات فعلی را برطرف نماید. زیرا بسیاری از گمرکات کشور در مرز‌های ایران با کشور‌های همسایه، از امکانات خوبی برخوردار نیستند و علاوه بر نبود تجهیزات فنی، حتی از نبود ساختمان مناسب نیز رنج می‌برند و لذا لازم است که با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و فعالان تجاری کشور‌های همسایه و فعالان بازرگانی ایران، رفع مشکلات گمرکی در دو سوی مرز‌های ایران و کشور‌های همسایه در دستور کار باشد.

در سال ۱۴۰۲ مدیریت گمرک ایران ۱۲۴ برنامه عملیاتی با هدف بازسازی، نوسازی و احیای گمرکات کشور، رویه‌های گمرکی، امکانات و تجهیزات، توسعه منابع انسانی، بهبود ارتباط گمرک با سازمان‌های مجاور و همکار و موازی در بخش تجارت کشور، ارائه کرده که در بخش‌ها و زیر مجموعه‌های مختلف تعریف شده است.

این ۱۲۴ برنامه شامل اقدامات ساختاری، سخت افزاری و نرم افزاری، تهیه امکانات و تجهیزات مختلف مورد نیاز گمرک، ایجاد ارتباط اثرگذار و بهبود نقش سازمان‌های مجاور است. برای اجرای موفقیت آمیز این برنامه ها، لازم است علاوه بر تقویت بخش‌های نظارتی، بهبود ارتباط گمرک و سازمان‌های همکار و مجاور از جمله سازمان استاندارد و آزمایشگاه ها، وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت، بهتر شود و نقش هر سازمان همکار در ترخیص کالا، واردات و صادرات، با سرعت، دقت و کیفیت بهتری صورت گیرد.

همچنین لازم است که فناوری‌ها و روش‌های روز دنیا، تامین و تدارک تجهیزات و امکانات مانند دستگاه ایکس ری، سگ‌های مواد یاب و... در دستور کار قرار گیرد.

یکی از این برنامه‌های مهم، بهبود روابط تجاری از طریق گمرکات کشور است که می‌تواند با دعوت از مسوولان سیاسی کشور‌های ذی نفع، مقامات تجاری و فعالان اقتصادی، به بهبود دیپلماسی اقتصادی کمک کند. مشکلات موجود را کاهش دهد، امکانات موجود در گمرکات را بهبود بخشد و سفر‌ها و تجارت بهتری را در آینده بین این کشور‌ها شاهد باشیم.

منبع: بولتن نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده