تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۵۱
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۰۳۱۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
به همت معاونت کمیسیون‌ها، مجامع و شورا‌های اتاق ایران؛

سازوکار بررسی و حل مشکلات گمرکی فعالان اقتصادی طراحی می‌شود

‌می‌متالز - مشکلات گمرکی پیش‌روی فعالان اقتصادی با هدف تسهیل تجارت و تولید، بر اساس سازوکار تعریف شده بین اتاق ایران و گمرک، شناسایی، بررسی و برطرف می‌شود.

به گزارش می‌متالز، نشست بررسی مشکلات و انتقادات خدمت‌گیرندگان از گمرک در راستای حمایت از فعالان اقتصادی و بازرگانان به همت معاونت کمیسیون‌ها، مجامع و شورا‌های اتاق ایران برگزار شد. در این جلسه، فعالان بخش خصوصی، چالش‌های گمرکی خود را با مدیرکل دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد گمرک در میان گذاشتند.

در این نشست، به پیشنهاد علی چاغروند، معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شورا‌های اتاق ایران، مقرر شد: مسائل مطرح شده به همراه جزئیات آن به صورت مکتوب از سوی فعالان اقتصادی در اختیار این معاونت قرار بگیرد تا پیگیری‌های لازم برای حل آن‌ها انجام شود.

همچنین وحید خدرویسی، مدیرکل دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد گمرک با اشاره به دسترسی این سازمان به سطوح بالای اطلاعات و امکان ارائه این آمار به منظور سیاست‌گذاری‌های جامع و دقیق، گفت: این اطلاعات از سوی دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده به منظور برنامه‌ریزی‌های بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او با تاکید بر اهمیت استمرار روابط بین خدمت‌گیرندگان از گمرک و مدیران این سازمان، تصریح کرد: گمرکات استانی با اتاق‌های هر استان به صورت ماهانه جلسه دارند و از آن‌ها خواسته شده به صورت مستمر این نشست‌ها را برگزار و مشکلات موجود را شناسایی و برطرف کنند.

در بخش دیگری از این نشست فعالان بخش خصوصی به برخی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حوزه گمرک با آن مواجه هستند، اشاره کردند؛ در ابتدا، مدت زمان لازم برای تخصیص ارز و معطلی طولانی‌مدت بازرگانان به عنوان یک چالش جدی مطرح شد و در ادامه، قطعی سامانه‌های گمرک و شنیده‌هایی مبنی بر انتقال آن‌ها به سامانه جامع تجارت و لزوم شفاف‌سازی در این بخش، تاکید بر پیش‌آگاهی درباره به‌روزرسانی سامانه‌ها، تسریع در روند استرداد وجوه با رای کمیسیون‌های حل اختلاف گمرکی از سوی گمرک و توقف ارزیابی‌های مجدد در روند ترانزیت کالا که زمان عبور را طولانی می‌کند و موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود، از دیگر مواردی بود که مود توجه قرار گرفت.

طراحی مکانیسمی برای فرش‌های مرجوعی قدیمی و صادرات مجدد آن‌ها به بازار‌های جدید، تسریع روند صدور گواهی مبدا، پایان دادن به تحمیل هزینه‌های دموراژ و طولانی بودن تشریفات گمرکی، مقابله با تغییر دفعتی رویه‌های گمرکی به ویژه برای واردات انواع تجهیزات، نیاز به تفسیر در اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دیگر انتظاراتی بود که از سوی بازرگانان در راستای بهبود امور گمرکی کشور، عنوان شد.

با توجه به لزوم پیگیری بخش قابل توجهی از مسائلی که در این جلسه مطرح شد، چاغروند از تشکیل دبیرخانه‌ای در معاونت کمیسیون‌های اتاق ایران با هدف دریافت مسائل موجود به صورت مکتوب از فعالان اقتصادی و پیگیری آن‌ها تا رسیدن به نتیجه خبر داد.

به باور او بالا رفتن هزینه‌های تجاری و تولیدی در این دوران به واسطه تحریم‌ها اتفاق می‌افتد، در این راستا ضرورت دارد مجموعه اقداماتی صورت گیرد تا شرایط پیچیده روبه‌رو تسهیل شود؛ اما سهل‌انگاری می‌کنیم و یا برعکس با اقداماتی که انجام می‌دهیم و تصمیماتی که اتخاذ می‌کنیم قیمت تمام شده تولید را بالا می‌بریم؛ بنابراین ضرورت دارد با تعامل و هم‌گرایی چالش‌های موجود را برطرف کنیم.

منبع: بازار

عناوین برگزیده