تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۱۰
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۱۱۸۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق رشت:

روسیه برای رفع مشکلات گمرکی در آذربایجان اقدام کند

‌می‌متالز - رئیس اتاق رشت با اشاره به جایگاه استان گیلان در تجارت با روسیه و همچنین تأثیر مشکلات گمرک آستارا بر این تجارت، از سرکنسول این کشور خواست تا اقدامات لازم برای رفع این مشکلات در دستور کار قرار دهد.

به گزارش می‌متالز، قاسم رضاییان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی رشت، استان گیلان را یک استان شریانی در شمال کشور معرفی کرد و گفت: روسیه باید نقش ژئوپلیتیک گیلان را بیشتر درک کند و برای توسعه مبادلات تجاری، توسعه زیرساخت و تسهیل مراودات تمهیداتی بیندیشد.

رضاییان در دیدار با آندره گئور گیوویچ وادوف، سرکنسول روسیه در رشت، افزود: برای فعالان اقتصادی ایران، هیچ‌گونه محدودیتی برای توسعه روابط اقتصادی با روسیه وجود ندارد و در این وضعیت، تفاهم‌نامه‌های اقتصادی با روسیه نباید روی کاغذ بماند و باید وارد فاز عملیاتی شود.

رضاییان با ابراز نارضایتی از میزان تبادل اقتصادی ایران و روسیه، تصریح کرد: ارتباط خوب و حسنه‌ای با روسیه داریم، اما حجم فعلی مبادلات اقتصادی رضایت‌بخش نیست.

رئیس اتاق رشت با اشاره به نقش گمرک آستارا در تجارت با روسیه، اظهار کرد: مقصد اصلی صادرات ما از این گمرک، جمهوری آذربایجان نیست بلکه روسیه است و اگر مشکلی از سمت آذربایجان ایجاد می‌شود، انتظار داریم که روسیه برای رفع آن دخالت کند.

رضاییان با بیان اینکه گمرک آستارا را باید یک گمرک مشترک بین ایران و روسیه بدانیم، گفت: گمرک آستارا به‌طور مرتب پایش می‌شود و علاقه‌مند به رفع مشکلات آن هستیم؛ چراکه منتظر ماندن چندین روزه یک کالا در گمرک به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

وی خواستار مداخله جدی روسیه برای رفع مشکلات گمرکی در سمت آذربایجان شد و گفت: بهترین کالا‌های ایرانی برای صادرات به روسیه وارد گمرک می‌شود؛ اما چرا این کالا نباید به‌موقع به دست مصرف‌کنندگان در روسیه برسد تا بعداً بگویند کالای ایرانی بی‌کیفیت است.

رضاییان خواستار همکاری بیشتر با کنسولگری روسیه شد و با استقبال از تشکیل کارگروه مشترک، افزود: آماده همکاری همه‌جانبه در تمام زمینه‌ها هستیم.

موضوعات مرتبط با ایران به‌طور ویژه پیگیری می‌شود

سرکنسول روسیه در رشت نیز در این دیدار با بیان اینکه موضوعات مرتبط با ایران به‌طور ویژه پیگیری و بررسی می‌شود به سه بار سفر لویتین، دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور حمل‌ونقل و لجستیک به ایران اشاره کرد و گفت: این نشان‌دهنده اهمیت موضوعات است و اراده سیاسی لازم برای توسعه روابط در همه زمینه‌ها وجود دارد.

آندره گئور گیوویچ وادوف بر لزوم تسریع در ساخت راه‌آهن رشت - آستارا تأکید کرد و گفت: با دعوت استاندار گیلان به‌زودی سفیر روسیه در تهران به گیلان سفر می‌کند و نشستی هم با اتاق بازرگانی برگزار خواهد کرد.

وی از سفر رئیس دومای دولتی روسیه به همراه یک هیات بزرگ سیاسی و اقتصادی به ایران خبر داد و بیان کرد: گیلان به سه استان روسیه ارتباطات خوبی دارد و استاندار چلیابینسک نیز در نیمه دوم سال میلادی جاری در رأس هیأتی بلندپایه به گیلان سفر می‌کند.

سرکنسول روسیه در رشت گفت: چلیابینسک یکی از استان‌های صنعتی روسیه بوده و همانند اصفهان و تبریز در ایران است.

وادوف در ادامه اظهار کرد: انتظار می‌رود که اتاق رشت با متخصصان برای اعلام نیاز‌ها مشورت کند، زیرا روسیه دارای ظرفیت‌های زیادی است و شما به‌عنوان رئیس اتاق رشت از احترام زیادی در بین مردم برخوردار هستید و بنده نیز از صمیم قلب انتخاب شما را تبریک می‌گویم.

سرکنسول روسیه در رشت بر آمادگی همه‌جانبه در راستای توسعه روابط تأکید کرد و گفت: ما در خدمت شما هستیم و از هیچ تلاشی برای کمک دریغ نخواهیم کرد.

وادوف به وجود مشکل اینترنت در ایران اشاره کرد و گفت: تنها مشکل ما همین فیلترینگ اینترنت است و رفع محدودیت یک درخواست شخصی نیست.

منبع: بازار

عناوین برگزیده