تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۲۵۶۷۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

کاهش تولید جهانی فولاد خام در ماه مارس

‌می‌متالز - با توجه به تحریم‌های بین المللی علیه برخی کشور‌ها و کاهش تقاضا به دلیل همه گیری کووید ۱۹، تولید جهانی فولاد خام در ماه مارس نزدیک به ۷ درصد کاهش داشته است.

میزان تولید جهانی فولاد خام

به گزارش می‌متالز، روز جمعه (۲۲ آوریل) انجمن جهانی فولاد (Worldsteel) اعلام کرد که تولید جهانی فولاد خام در مارس ۲۰۲۲ با ۶.۸ درصد کاهش سالانه به ۱۶۱ میلیون تن رسیده است. بررسی‌ها نشان داد این کاهش تولید در همه مناطق به جز آمریکای جنوبی گزارش شده است.

فعالان بازار اعلام کردند کاهش تجمعی در تولید جهانی فولاد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ با کاهش ۶.۸ درصد در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۲۱ در مجموع به ۴۵۶.۶ میلیون تن رسید.

تولید فولاد خام در مناطق مختلف

داده‌های منتشر شده توسط انجمن جهانی فولاد نشان داد در ماه مارس ۲۰۲۲، میزان تولید فولاد خام توسط بزرگترین مناطق تولید کننده فولاد در آسیا و اقیانوسیه که شامل استرالیا، چین، هند، ژاپن، نیوزلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان و ویتنام است، با ۵ درصد کاهش سالانه به ۱۱۸.۶ میلیون تن رسیده است.

منابع خبری اعلام کردند در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، میزان تولید فولاد خام در مناطق ذکر شده، با ۷.۸ درصد کاهش سالانه به ۳۳۱.۳ میلیون تن رسید.

بررسی‌ها نشان داد بیشترین کاهش سالانه در میزان تولید فولاد خام در ماه مارس توسط کشور‌های مستقل مشترک المنافع از جمله روسیه و اوکراین گزارش شده است که حدود ۱۹.۲ درصد بوده است.

فعالان بازار اعلام کردند دلایلی از جمله تحریم‌های بین المللی علیه روسیه و همچنین تحریم‌های بین المللی علیه بلاروس به دلیل کمک به روسیه، به علاوه تعلیق تولید فولاد در اوکراین به دلیل جنگ، باعث کاهش سالانه تولید فولاد خام در منطقه CIS به اندازه ۷.۴ میلیون تن شده است.

با توجه به داده‌های منتشر شده توسط انجمن جهانی فولاد، میزان تولید فولاد در آمریکای شمالی در ماه مارس با ۲.۸ درصد کاهش سالانه به ۹.۷ میلیون تن رسیده است.

منابع خبری اعلام کردند در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، میزان تولید فولاد خام در ماه مارس به ۱۲.۸ میلیون تن رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۸.۵ درصد کاهش داشت.

انجمن جهانی فولاد اعلام کرد میزان کل فولاد خام تولید شده در خاورمیانه که شامل داده‌های مربوط به ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است، در ماه مارس حدود ۳.۵ میلیون تن بود که ۳.۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش داشت.

میزان تولید فولاد خام در ۱۰ کشور برتر فولادساز

فعالان بازار اعلام کردند در میان ۱۰ کشور تولید کننده برتر، تنها هند و برزیل تولید فولاد خام را در ماه مارس افزایش دادند که میزان افزایش سالانه در این کشور‌ها به ترتیب ۴.۴ و ۵.۴ درصد بوده است. باید توجه داشت که هشت کشور باقی مانده در این گروه، همگی کاهش تولید را گزارش کردند.

به نقل از منابع خبری چین که بزرگترین فولادساز جهان است، در مارس ۲۰۲۲ حدود ۸۸.۳ میلیون تن فولاد خام تولید کرده است. این میزان نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۶.۴ درصد کاهش داشته، زیرا تقاضای فولاد به دلیل ادامه شیوع همه گیری کووید ۱۹ در این کشور محدود شده است. ارقام منتشر شده توسط گمرک کشور چین حاکی از کاهش ۷۵ درصدی صادرات فولاد در ماه مارس ۲۰۲۲ می‌باشد.

تحلیل گران بازار گزارش دادند هند که دومین تولید کننده بزرگ فولاد جهان است، افزایش ۴.۴ درصدی تولید آن در ماه مارس منجر به تولید ۱۰.۹ میلیون تنی در مارس ۲۰۲۲ شد. این افزایش را می‌توان تا حد زیادی به تقاضای اروپا نسبت داد که ناشی از اختلال در عرضه به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین بوده است.

بررسی‌ها نشان داد ژاپن در رتبه سوم تولید فولاد جهان در انجمن جهانی فولاد قرار دارد. این کشور در ماه مارس ۲۰۲۲ حدود ۸.۰ میلیون تن فولاد تولید کرد که ۴.۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش داشت. معامله گران معتقد بودند که این امر می‌تواند به دلیل تقاضای ضعیف در داخل و خارج از کشور باشد.

با توجه به داده‌های انجمن جهانی فولاد، ایالات متحده چهارمین رتبه در میزان تولید فولاد خام جهانی را داشت که میزان تولید آن در ماه مارس ۷.۰ میلیون تن گزارش شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱.۷ درصد کاهش داشته است. اما باید توجه داشت که تقاضا در این کشور می‌تواند تحت تاثیر قیمت‌های بالا و همچنین اختلالات زنجیره تامین ناشی از جنگ در اوکراین و در نتیجه کمبود مواد خام قرار گیرد.

منابع خبری گزارش دادند کره جنوبی در ماه مارس ۲۰۲۲ حدود ۵.۷ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۶.۱ درصد کاهش داشته است.

اما آلمان بیشترین درصد کاهش در ماه را در میان ۱۰ کشور برتر تولید کننده فولاد گزارش کرد که با ۱۱.۸ درصد کاهش سالانه به ۳.۳ میلیون تن در مارس ۲۰۲۲ رسیده است.

فست مارکت گزارش داد علت این کاهش تولید، افزایش قیمت انرژی و اختلال در زنجیره تامین مواد خام ناشی از حمله روسیه به اوکراین بوده است.

انجمن جهانی فولاد تخمین زد که کشور روسیه در ماه مارس ۲۰۲۲ حدود ۶.۶ میلیون تن فولاد تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۸ درصد کاهش داشته است، اما این مقدار برای حفظ این کشور در رتبه پنجم رتبه بندی جهانی کافی است.

با این حال، منابع خبری تخمین زدند که اثرات تجمعی تحریم‌های تجاری بین المللی می‌تواند به کاهش شدید‌تر تولید فولاد در کشور در ماه آوریل منجر شود، زیرا فرصت‌های صادراتی محدود بوده و تقاضای محلی به دلیل عدم اطمینان اقتصادی در کشور کاهش یافته است.

معامله گران اعلام کردند ترکیه در ماه مارس حدود ۳.۳ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۲.۹ درصد کاهش داشته است. بررسی‌ها نشان داد این کاهش تولید به دلیل افزایش هزینه‌های فولادسازی در کشور و تغییر در خرید محصولات نیمه تمام فولادی به منظور جلوگیری از هزینه‌های ذوب قراضه فولادی بوده است.

این وضعیت در ترکیه ممکن است در ماه آوریل بدتر شود و منجر به کاهش بیشتر تولید فولاد گردد.

داده‌های انجمن جهانی فولاد نشان داد که میزان تولید فولاد خام برزیل در ماه مارس با ۵.۴ درصد افزایش سالانه به ۳.۰ میلیون تن رسیده است. باید توجه داشت که این مورد در افزایش کلی فولاد خام تولید شده در آمریکای جنوبی منعکس شده به طوری که در میزان تولید در این منطقه در ماه مارس با ۱.۷ درصد افزایش به ۳.۷ میلیون تن رسیده است. اما میزان افزایش تولید در برزیل در ماه مارس توسط داده‌های مربوط به سه ماه اول سال ۲۰۲۲ جبران شد و تولید فولاد خام در آمریکای جنوبی در این مدت با ۳.۶ درصد کاهش سالانه به ۱۰.۶ میلیون تن رسید.

میزان تولید فولاد خام در ایران

انجمن جهانی فولاد برآورد کرد که تولید فولاد خام در ایران در ماه مارس با ۶.۱ درصد کاهش سالانه به ۲.۳ میلیون تن رسیده است. اما عدم اطمینان در مورد وضع مالیات صادرات جدید می‌تواند این وضعیت را در ماه آوریل وخیم‌تر کند.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده