تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۸:۰۷
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۳۰۱۰۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

تشکیل وزارت بازرگانی راهکار رفع مشکلات فعلی کشور است/ کنترل نرخ ارز با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه

‌می‌متالز - عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: به‌منظور حل مشکلات فعلی، باید زودتر وزارت بازرگانی شکل بگیرد.

به گزارش می‌متالز، جعفر قادری، اظهار داشت: تا زمانی که مبحث مالیات بر عایدی سرمایه تصویب نشود و نتواند انگیزه‌های سفته بازی را تحت کنترل درآورد، شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود و تا زمانی که نرخ تورم کنترل نشود، امکان ایجاد مشکلات جدی وجود دارد.

وی افزود: سال گذشته از نظر درآمد‌های ارزی وضعیت بدی نداشتیم به‌گونه‌ای که سهم صادرات کالا‌های نفتی و غیرنفتی ۱۰۲ میلیارد دلار بوده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اعتقاد شخصی بنده این است که برای حل مشکلات فعلی، باید زودتر وزارت بازرگانی شکل گیرد.

قادری درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، گفت: باید برای اجرای این طرح، منابع مالی دیده شود، زیرا اگر قرار است دولت طرح توزیع کالابرگ الکترونیک را با قیمت‌های سال گذشته اجرا کند، قادر به تأمین منابع مالی آن نیست.

به گفته کارشناس مسائل اقتصادی، با توجه به افزایش ۱۰ برابری یارانه‌های معیشتی، طبیعی است اگر مازاد بر آن کالا توسط دولت تأمین شود به منابع مالی بیشتری نیاز است درحالی‌که بعید می‌دانیم که دولت چنین منابعی را در اختیار داشته باشد.

قادری خاطرنشان کرد: دولت اگر بخواهد منابع جدیدی را برای اجرای طرح توزیع کالا برگ الکترونیک اختصاص دهد باید از محل جابه‌جایی بودجه‌های جاری و عمرانی نسبت به تأمین مالی اقدام کند، زیرا اگر این جابه‌جایی انجام نشود با همین منابع موجود، مشکلاتی ایجاد می‌شود.

وی افزود: نباید تصور شود که مشکلات موجود به همین سادگی با چاپ کالا برگ الکترونیک برطرف می‌شود بلکه باید منابع لازم برای اجرای آن تأمین شود و تا زمانی که منابع مالی تامین نشود مشکلی را از مردم رفع نخواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید منابع لازم تأمین شود تا دولت در قالب طرح توزیع کالا برگ بتواند کالا‌ها را با قیمت قبلی در اختیار مردم بگذارد.

منبع: مرصاد نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده