تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۴۹
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۳۰۱۳۲۶
سرویس خبر : محیط زیست
رئیس هیات مدیره مؤسسه گاز ایرانیان:

آمریکا با افزایش مصرف زغال‌سنگ و شیل‌اویل سبب گرمایش زمین شده است

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره مؤسسه گاز ایرانیان گفت: کشور‌های توسعه‌یافته مانند آمریکا از سال ۱۹۸۰ با افزایش مصرف زغال‌سنگ و امروزه با شیل اویل سبب افزایش گرمایش زمین و خشکسالی در جهان شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، منصور دفتریان، بعدازظهر سه‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه در نشست تخصصی محیط زیست پاک واحد‌های پتروشیمی در همایش بین‌المللی آی‌پی‌اف با بیان اینکه کره زمین از سال ۱۹۸۰ به‌دلیل زیاده‌خواهی و قلدری کشور‌های توسعه‌یافته مانند آمریکا دچار افزایش گرمایش زمین شده است، اظهار کرد: دانشمندان با توجه به تغیرات اقلیمی در مورد ادامه روند گرمایش زمین بار‌ها هشدار داده‌اند.

وی با اشاره به بررسی‌های بانک مرکزی اروپا مبنی بر جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر و منافع اقتصادی حاصل از آن برای کشورها، افزود: متأسفانه کشور‌های بزرگ مصرف‌کننده انرژی مانند آمریکا و چین با افزایش مصرف زغال‌سنگ به‌خوبی توانسته‌اند در سال‌های اخیر قیمت نفت را کنترل کنند، غافل از آنکه این کار آن‌ها سبب تسریع در روند گرم شدن زمین به‌واسطه مصرف زغال‌سنگ شده است.

رئیس هیات مدیره مؤسسه گاز ایرانیان با یادآوری اینکه در اسناد منتشرشده از شرکت اکسون موبیل آمریکا و دیگر دانشمندان این کشور مشخص شده است آمریکا از روز نخست از تبعات حاصل از افزایش مصرف زغال‌سنگ اطلاع داشته است، تصریح کرد: ایران به‌دلیل افزایش گرمایش زمین در دهه‌های اخیر ۷۰۰ دریاچه و تالاب خود را از دست داده و دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری مانند آلودگی خاک به‌دلیل نباریدن باران شده است.

دفتریان با تأکید بر اینکه متوسط دمای گرم شدن زمین در جهان در دهه‌های اخیر هفت دهم درجه در سال بوده است، گفت: این در حالی است که این افزایش در ایران ۱.۵ درجه در سال است.

وی تولید نفت و گاز از منابع شیل را راهکار جدید آمریکا و کانادا برای کنترل قیمت جهانی نفت اعلام کرد و افزود: تولید نفت و گاز از این منابع آثار محیط زیستی خطرناک مانند افزایش انتشار متان را به‌دنبال دارد.

رئیس هیات مدیره مؤسسه گاز ایرانیان تصریح کرد: خوب است نسل جدید بداند کشور‌های توسعه‌یافته به‌دلیل منافع خود با افزایش مصرف زغال‌سنگ و شیل‌اویل و شیل‌گس چه بلایی بر سر محیط زیست جهان و ایران آورده است، آن‌ها با بی‌قانونی و قلدری در حوزه انرژی سبب گرمایش زمین شده‌اند.

منبع: شانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده