تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۳۰۱۴۲۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کشور فروشنده ماشین‌آلات معدنی به ایران مشخص شد/ هیاتی از دولت برای خرید تجهیزات به بلاروس سفر کردند

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: حدود یک سال قبل هیاتی از طرف دولت به بلاروس سفر کرده که در آنجا با تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی مذاکره کردند و از تعدادی کارخانه‌های بلاروس بازدید صورت گرفت.

به گزارش می‌متالز، علاوه بر نفت که به عنوان اصلی‌ترین سرمایه طبیعی ایران محسوب می‌شود، معادن نیز از جمله ثروت‌های طبیعی محسوب می‌شوند که بنابر گفته‌های عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به دلیل نداشتن تجهیزات پیشرفته بسیاری از آن‌ها کشف نشده و به عبارتی ایران به دلیل عدم دسترسی به فناوری لازم در حوزه معادن، از ارزآوری در این حوزه مغفول و به عبارتی محروم مانده است؛ لذا با این محوریت که ایران برای دست‌یابی به آخرین تکنولوژی‌ها و تجهیزات پیشرفته چه اقداماتی انجام داده، گفتگوی کوتاهی با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی داشتیم.

حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره لزوم استفاده از تکنولوژی پیشرفته در حوزه معادن گفت: در حوزه چند مشکل اساسی داریم که دولت جدید تلاش کرده قسمتی از این مشکلات را مرتفع کند. یکی از مشکلاتی که از قبل داشتیم این بود که پهنه‌های معدن توسط برخی از افراد ثبت شده بود و یا پروانه بهره‌برداری برای آن معادن صادر شده بود، اما فعال نمی‌شد.

او افزود: این مشکل در دولت فعلی با توجه به راهکار‌هایی که دولت و معاون معدنی وزارت صمت داده، تکلیف بسیاری از این قبیل معادن تعیین شد، به این ترتیب که اگر توان بهره‌برداری از معادن مذکور را ندارند، آن‌ها را به افرادی اهدا کنند که توان اجرایی دارند.

بسیاری از معادن عمومی هستند

فیروزی با اشاره به سایر مشکلات حوزه معدن تصریح کرد: مشکل دیگر در حوزه معادن مربوط به اکتشاف است. با توجه به اینکه معادن گسترده‌ای در کشور داریم، اما بسیاری از آن‌ها ناشناخته باقی مانده است، البته دولت فعلی حوزه اکتشاف را فعال کرده و در حال تلاش است که پهنه‌های جدید در سطح کشور شناسایی کند و اقدامات اکتشافی انجام دهند.

نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سومین بحث مربوط به بهره‌برداری از معدن است که این مورد نیاز به تجهیزات مدرن‌تر دارد. در حال حاضر بسیاری از معادن عمومی هستند و لوازمی مانند لودر و کمپرسی می‌توان از آن‌ها بهره‌برداری کرد، اما برای استفاده از ذخایر تعداد دیگری از معادن تجهیزات خاص نیاز است و یا اگر تجهیزات خاص وجود داشته باشد، بهره‌وری و کیفیت را افزایش می‌دهد و هزینه‌ها را پایین می‌آورد.

فیروزی درباره تلاش‌های صورت گرفته برای واردات تجهیزات پیشرفته در حوزه اکتشاف معادن اظهار کرد: دولت فعلی برای واردات تجهیزات پیشرفته از کشور‌های سازنده مواردی برای را مصوب کرده، وزیر سابق صمت و تیم فنی از این تجهیزات بازدید کردند حتی مذاکراتی برای خرید تجهیزات جدید انجام شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین متذکر شد: برنامه دولت برای واردات تجهیزات پیشرفته معدنی به این ترتیب بود که ضمن حمایت از تولیدکنندگان داخلی و آسیب نرسیدن به آنها، خلأ‌هایی که در حوزه تجهیزات معدنی وجود دارد، موارد مورد نیاز را از کشور‌های سازنده ماشین‌آلات صنعتی خریداری کنیم. در مجموع دولت این گام را در حوزه تجهیزات معدنی برداشت که دولت باید اعلام کند کدام بخش عملیاتی شده است.

فیروزی با اشاره به صدور مجوز واردات تجهیزات پیشرفته معدنی ابراز کرد: ضمن اینکه مجلس در بودجه سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مجوز واردات ماشین‌آلات سنگین معدنی به دولت داده شد، به این ترتیب که به دولت اجازه داده شد که بتواند تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز حوزه معدن را که در داخل نداریم را وارد کنیم.

از اقدامات دولت در حوزه معدن اطلاع ندارم

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره جلوگیری از خام‌فروشی متذکر شد: وزارت صمت مشوق‌هایی برای جلوگیری از خام فروشی در نظر گرفته، تلاش بر این است که زنجیره تکمیل شود که از خام‌فروشی جلوگیری شود و بتوانند صنایع تبدیلی و تکمیلی حوزه معدن هم ایجاد کنند که این پروسه زمان‌بر است و روندی نیست ظرف چند روز انجام شود.

فیروزی در پاسخ به اینکه دولت برای واردات تجهیزات پیشرفته در حوزه معدن با کدام کشور‌ها مذاکره کرده است؟ خاطرنشان کرد: حدود یک سال قبل هیاتی از طرف دولت به بلاروس سفر کرده که در آنجا با تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی مذاکره کردند و از تعدادی کارخانه‌های بلاروس بازدید صورت گرفت. در مجموع دولت در این حوزه اهتمام داشته، اما اینکه تا چه اندازه عملیاتی شده، اطلاع ندارم.

منبع: گسترش نیوز

عناوین برگزیده