تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۴۹
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۳۰۱۵۷۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش ۲۰% قیمت جهانی نیکل

‌می‌متالز - افزایش عرضه نیکل از سوی تولیدکنندگان اندونزی در سال ۲۰۲۳ باعث شد تا قیمت این فلز در طول ۵ ماه حدود ۲۰% کاهش پیدا کند و به نظر این ریزش پایان ماجرا نیست، زیرا گروه بین المللی مطالعات نیکل از مازاد عرضه ۲۳۹ هزار تنی نیکل در سال جاری خبر داد که در طول یک دهه گذشته بی‌سابقه است.

به گزارش می‌متالز، گروه بین المللی مطالعات نیکل (INSG) پیش‌بینی کرد بازار جهانی نیکل در سال ۲۰۲۳ با مازاد عرضه ۲۳۹ هزار تنی مواجه است که در طول یک دهه اخیر بی‌سابقه است با این حال تولیدکنندگان بزرگ نیکل در حال افزایش ظرفیت تولید خود هستند. شرکت TBP که اکنون ظرفیت تولید ۳۰۵ هزار تن در سال را دارد از اضافه کردن ۱۲ خط تولید جدید خبر داد یا Merdeka Battery Materials اعلام کرد ظرفیت تولید خود را از ۳۸ هزار تن به ۵۰ هزار تن افزایش خواهد داد.

مازاد عرضه نیکل در بازار‌های جهانی عمدتا از سوی اندونزی و پس از سیاست‌های جدید این کشور در سال گذشته بود که منجر به ریزش قیمت نیکل در بازار‌های جهانی شد.

کاهش ۲۰% قیمت جهانی نیکل

براساس نمودار با افزایش عرضه‌ها، قیمت نیکل در طول ۵ ماه گذشته حدود ۲۰% کاهش پیدا کرد و در صورت ادامه سیاست‌های افزایش تولید احتمال ریزش هر تن نیکل تا محدوده زیر ۲۰ هزار دلار نیز وجود دارد که این ریزش قیمت حتی برای اندونزی نیز اتفاق خوبی نیست.

سیاست‌های اندونزی تغییر می‌کند؟

رویترز از سیاست جدید دولت اندونزی برای کاهش مشوق‌های مالیاتی با هدف کاهش تولید نیکل با کیفیت پایین خبر داد. با این سیاست جدید احتمالا سرمایه‌گذاران کوچک دیگر میلی برای ورود به این حوزه نداشته باشند. بهلیل لاهادالیا، وزیر سرمایه‌گذاری اندونزی به رویترز گفت: دولت قصد دارد در سال جاری حدود ۹۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند، اما با کاهش مشوق‌های مالیاتی دولت می‌خواهد ذخایر نیکل خود را که بزرگترین ذخایر جهان است، برای محصولات با ارزش بالاتر مانند موادی که در باتری خودرو‌های الکتریکی مصرف می‌کنند، ذخیره کند.

کاهش مشوق‌های مالیاتی اگرچه با کاهش عرضه نیکل در بازار‌های جهانی همراه خواهد بود، ولی تنها بخشی کوچکی از عرضه سنگین اندونزی را کنترل خواهد کرد. براساس آمار اندونزی دارای بزرگترین معادن نیکل است و به راحتی قدرت کنترل قیمت‌ها را در بازار‌های جهانی دارد.

نیکل در ایران

براساس آمار غیر رسمی ایران در زمینه فلز نیکل بیشتر واردکننده است تا صادرکننده. البته ایمیدرو در طول هفته گذشته از صادرات فلز نیکل در سال ۱۴۰۱ خبر داد، ولی سهم ایران در بازار جهانی نیکل کوچک است و به تعبیر بعضی از منابع جهانی به کمتر از ۱% می‌رسد. در طرف مقابل واردات نیکل و محصولات وابسطه به آن نیز سالانه کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار است و با کاهش قیمت نیکل در بازار‌های جهانی، در مصارف ارزی صرفه‌جویی خواهد شد. بیشترین سود کاهش قیمت نیکل نصیب چین خواهد شد که بزرگترین واردکننده نیکل است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده