به گزارش میمتالز، فردین آقابزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه حول محور جزئیات عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس کالا و آینده بازار بیان داشت:
تا به اینجا و شناختی که نسبت به حوزه تصمیمگیرنده وجود دارد، نمیتوان صریحا بیان داشت که در آینده این بازار چه خواهد شد، همچون سال ۱۴۰۱ که کشمکشهای زیادی در عرضه یا عدم عرضه وجود داشت.
آنچه از گزارشات دریافت میشود نشان از این دارد که گویی مسوولین با دست پس میزنند و با پا پیش میکشند، محول کردن تصمیم عرضه در بورس کالا که جناب پورابراهیمی بیان داشتند، در شرایطی است که وزارت صمت و دولت تعیین کننده مدیران خودروسازان هستند. علی رغم اینکه شرکتها سهامی عام هستند، خودروسازان بزرگ ما توسط دولت مدیرانشان تعیین میشوند پس نمیتوان چندان امیدی به ابتکار عمل داشت.
در خصوص هدف از عرضه خودرو در بورس کالا آقا بزرگی اظهار داشت:
مهمترین هدف از عرضه خودرو در بورس کالا این بود که قیمت دریافتی شرکت خودروساز به بازار آزاد نزدیکتر شود و با افزایش عرضه قیمت در بازار آزاد کاهش داده شود.
اما متاسفانه از زمان عرضه خودرو در بورس کالا نتایج کاملا معکوس دریافت کردیم.
نه تنها قیمت کارخانه افزایش نداشت بلکه در بازار ازاد رشد ۲ الی ۳ برابری داشتتیم و بازار سفته بازی رونق یافت.
وی ادامه داد: نه تنها هدف محقق نشده بلکه گویی گم شده است، با توجه به آییننامه واردات خودروهای خارجی که براساس آن مابینالتفاوت قیمت پایه و قیمت فروش خودروها در بورس کالا آن هم به دلیل جلوگیری از رانت و سود بالا به خزانه دولت واریز گردد محدودیتای است که به کل هدف عرضه خودرو در بورس کالا را از بین میبرد.
وی افزود: بازار بایستی به سمت قواعد پیش رود، یعنی اصل عرضه و تقاضا و کاهش هزینههای تولید و حمایت از مصرف کننده به معنای واقعی. تا به حال صحبتهای مسوولین در راستای انجام تکالیف ظاهری بوده و بازده مورد انتظار کسب نشده است.
آقابزرگی در پایان در رابطه با جبران زیان انباشه خودوسازان از طریق عرضه در بورس کالا تصریح کرد:
به شرطی که واقعا بخواهیم هدف نهایی را پیاده سازی کنیم، میتوان امید داشت که با عرضه انبوه و ارادهی کاهش قیمت هم منفعت تولید کننده و هم مصرف کننده رفع شود. عرضه باید به صورتی انجام بگیرد که خریدار قیمت را تعیین کند و نه فروشنده.
منبع: بورس نیوز