تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۳
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۰۱۹۱۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تخصیص ارز و تامین مواد اولیه وارداتی؛ دو چالش مهم تولید کنندگان لنت ترمز

‌می‌متالز - دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ تامین مواد اولیه وارداتی و تخصیص ارز را از مهم‌ترین چالش‌های تولید کنندگان لنت ترمز در سال جاری برشمرد.

به گزارش می‌متالز، دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ تامین مواد اولیه وارداتی و تخصیص ارز را از مهم‌ترین چالش‌های تولید کنندگان لنت ترمز در سال جاری برشمرد.

مسعود حسن پور با بیان اینکه تولید کنندگان لنت ترمز همواره برای رشد تولید و ارتقای کیفیت محصولات خود تلاش می‌کنند، عنوان کرد: بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز تولید لنت ترمز مانند گرافیت، رزین و ... یا به دلیل عدم وجود معادن آن‌ها در کشور، در داخل تولید نمی‌شوند و یا درصورت موجود بودن کفاف تولید را نمی‌دهد؛ بنابراین انتظار تولیدکنندگان لنت ترمز از مسوولین رفع موانع برای تامین این بخش از مواد اولیه است.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان لنت ترمز ناچار به واردات این بخش از مواد اولیه هستند، یادآور شد: تولید کنندگان صنایع لنت ترمز برای رشد تولید نیازمند تامین به موقع مواد اولیه هستند در غیر این صورت نه تنها تولید لنت ترمز بلکه تولید سایر قطعات خودرو در کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ تامین مواد اولیه وارداتی و تخصیص ارز را از مهم‌ترین چالش‌های تولید کنندگان لنت ترمز در سال جاری برشمرد و تاکید کرد: با صحبت از واردات مواد اولیه شاهد سوبرداشت‌هایی هستیم مبنی بر اینکه، چون تولید داخل پاسخگو نیست پس باید واردات انجام شود در حالی که این موضوع درست نیست و باید با رفع موانع تولید، فرآیند تولید را برای تولیدکنندگان تسهیل کرد.

حسن پور در ادامه به ظرفیت تولید لنت ترمز در کشور اشاره کرد و گفت: حدود ۲۳ میلیون دستگاه خودرو سبک و سنگین در کشور وجود دارد که تولیدکنندگان داخل حدود ۷۰ تا ۷۵ هزار تن نیاز سالانه بازار مصرف را برای کلیه وسایل نقلیه تامین می‌کنند، اما ظرفیت تولید لنت ترمز در داخل بیش از ۱۰۰ هزار تن است. به تعبیر دیگر تولید لنت ترمز در داخل بیش از نیاز مصرف بازار است و به همین دلیل در حال تدوین برنامه‌های صادراتی هستیم.

وی با بیان اینکه لنت‌های تولید داخل باکیفیت و مورد تایید سازمان ملی استاندارد هستند، یادآور شد: لنت همه مدل‌های خودرو‌های سبک، نیمه سنگین و سنگین مانند انواع خودرو‌های سواری، شاسی، کامیون، کامیونت، تریلر، مینی بوس، اتوبوس، قطار، مترو و انواع موتورسیکلت در داخل کشور به مقدار کافی و با کیفیت بالا تولید می‌شود.

دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ با اشاره به اینکه انواع لنت باکیفیت و استاندارد همه وسایل نقلیه در کشور داخلی سازی شده است، تاکید کرد: لنت همه خودرو‌های داخلی و خارجی که در جاده‌های کشور تردد می‌کنند توسط تولیدکنندگان معتبر داخلی تولید می‌شود؛ لذا با توجه به ظرفیت بالا تولید لنت ترمز در کشور و تامین نیاز بازار انتظار می‌رود از واردات این کالا به کشور جلوگیری شود.

حسن پور در پایان تحقق شعار سال مبنی بر رشد تولید و مهار تورم در صنایع لنت ترمز و کلاچ را مستلزم رفع موانع برای تامین مواد اولیه وارداتی دانست و خاطرنشان کرد: بقای همه تولیدکنندگان در رشد تولید است و تولیدکنندگان لنت ترمز نیز در راستای تحقق این شعار تمام تلاش خود را خواهند کرد مشروط بر اینکه موانع تامین مواد اولیه وارداتی نیز رفع شوند و قطعا با رشد تولید نیز شاهد مهار تورم و قیمت‌های متعادل لنت ترمز در بازار خواهیم بود.

منبع: خبر خودرو

عناوین برگزیده