تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۶
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۰۱۹۶۰
سرویس خبر : انرژی

رونق به بازار نفت بازگشت؟ / کاهش نگرانی‌ها از رکود جهانی

‌می‌متالز - قیمت نفت از دیروز وارد فاز صعودی شد و به نظر می‌رسد این روند تحت تاثیر مولفه‌هایی نظیر بهبود تقاضا در چین، احتمال ثابت ماندن نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در ماه‌های آتی و کاهش عرضه از سوی کشور‌های اوپک پایدار بماند.

به گزارش می‌متالز، طلای سیاه روز گذشته تحت تاثیر کاهش نگرانی‌ها از رکود اقتصادی در ایالات متحده با ۱.۸۱ دلار افزایش محتاطانه وارد فاز صعودی شد. آمار امیدوارکننده اشتغال آمریکا در ماه آوریل یکی از مولفه‌های حمایت‌گر از این روند به حساب می‌آید. تینا تنگ، تحلیلگر CMC Markets در این باره گفت، گزارش داده‌های شغلی قوی ایالات متحده نگرانی‌ها را در مورد رکود اقتصادی قریب‌الوقوع را کاهش داد؛ بنابراین منجر به افزایش قیمت نفت شد.

به نظر می‌رسد روند صعودی قیمت نفت تحت تاثیر دیگر مولفه‌هایی حمایت‌گر نظیر بهبود تقاضا در چین، احتمال ثابت ماندن نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در ماه‌های آتی و کاهش عرضه از سوی کشور‌های اوپک پایدار باشد. افزایش ۰.۰۲ دلاری قیمت‌ها نفت و معامله آن با رقم ۷۶.۶۷ دلار در هر بشکه برای امروز، مبین همین پیش‌بینی است.

بلومبرگ در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که پکن در مسیر افزایش تقاضا قرار دارد. داده‌های ردیابی نفت‌کش‌های گردآوری شده بلومبرگ نشان می‌دهد، اواخر آوریل حدود ۱۲۵ ابرنفتکش با بیشترین حجم نفت (۲۵۰ میلیون بشکه) وارد چین شده است.

همچنین داده‌های رسمی نشان می‌دهد که با افزایش تولید سوخت پالایشگاه‌های چین به علت افزایش تقاضا، افزایش واردات نفت خام به این کشور در ماه مارس ۲۲.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده و به بالاترین میزان ماهانه در سه سال اخیر رسیده است.

از طرفی پیش‌بینی می‌شود که پس از ورشکستگی بانک first republic آمریکا، طی هفته‌های گذشته احتمالا فدرال رزرو دیگر نرخ بهره را افزایش ندهد و افزایش نرخ ۰/۲۵ واحدی در هفته گذشته آخرین اقدام بانک مرکزی در این زمینه باشد. علاوه بر دو مولفه مذکور تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش عرضه احتمال افزایش قیمت نفت را تقویت می‌کند. چراکه بازار دچار ناترازی می‌شود و افزایش تقاضا از سوی چین و کاهش عرضه از سوی اوپک نوسانات طلای سیاه را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

نقش روسیه در کاهش قیمت نفت چیست؟

فارغ از کاهش عرضه از سوی اوپک، بهبود تقاضای چین، توقف نرخ بهره آمریکا یک مولفه تاثیرگذار دیگر در افزایش قیمت نفت وجود دارد که به آن می‌پردازیم.

مدت زیادی است که روسیه بر کاهش عرضه نفت اصرار دارد، در راستای همین موضوع احتمال تحقق فرضیه افزایش قیمت نفت تشدید می‌شود. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، چند روز پیش دوباره اعلام کرد که مسکو درباره وعده کاهش عرضه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام مصمم است و به زودی بازار شاهد اثبات این ادعا خواهد بود.

بر اساس داده‌های شرکت ردیابی ورتکسا، صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا در ماه گذشته ۲۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به حدود ۳.۷ میلیون بشکه در روز رسید. این افزایش تا حدی با کاهش ۱۴۰ هزار بشکه در روز در عرضه از طریق خطوط لوله و ریل به پالایشگاه‌های روسیه که تحت برنامه تعمیر و نگهداری سنگین در سه ماهه دوم هستند، جبران شده است.

با در نظر گرفتن این عوامل، آرگوس ارزیابی می‌کند که تولید نفت خام روسیه در ماه آوریل ۱۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۹.۷۳ میلیون بشکه در روز رسیده است. نواک در واکنش به این موضوع توضیح داد: دلیل تناقض بین آنچه روسیه تعهد کرده و ارقام گزارش شده این است که «خبرنگاران کاهش دو سومی محموله‌های خط لوله روسیه به اتحادیه اروپا را در نظر نمی‌گیرند که تنها بخشی از آن با صادرات از طریق دریا جایگزین شده است»

هر چند همه شواهد از افزایش قیمت نفت حکایت دارند و حتی تحلیلگران گلدمن ساکس روز شنبه در یادداشتی نوشتند که پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت برنت تا ۹۵ دلار در هر بشکه در دسامبر و حتی ۱۰۰ دلار تا آوریل هم برسد. با این حال بازار نفت چندان قابل پیش‌بینی نیست و هرگونه تغییری می‌تواند پیش‌بینی‌های حاضر را مخدوش کند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده