تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۴۵
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۰۱۷۱۳
سرویس خبر : انرژی

سیاست فدرال رزرو علیه قیمت نفت در بازار جهانی / تاثیر افزایش نرخ بهره در بانک‌های جهانی بر رکود اقتصادی

‌می‌متالز - کارشناسان اقتصادی معتقدند که رشد نرخ بهره سرمایه گذاران را نسبت به وضعیت کنونی حساس‌تر می‌کند که قیمت کامودیتی‌ها کاهش خواهد یافت و احتمال افزایش رکود این بخش هم هست، اما به طور قطع اوپک پلاس سیاست جدیدی برای حفظ قیمت نفت اعمال خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، در هفته اخیر فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره بانکی را حدود ۲۵ صدم درصد افزایش داد که در واکنش به ادامه تورم اتفاق افتاده است، اما برخی گزارش موسسات اقتصادی حکایت از این دارد که افزایش اندک نرخ بهره فدرال رزرو نشان می‌دهد که سیاست‌های انقباضی در اقتصاد جهانی رو به پایان است و از این به بعد روند نرخ بهره معکوس خواهد شد.

با این حال در موقعیت کنونی برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که رشد نرخ بهره سرمایه گذاران را نسبت به وضعیت کنونی حساس‌تر می‌کند که قیمت کامودیتی‌ها کاهش خواهد یافت و احتمال افزایش رکود این بخش هم هست، اما به طور قطع اوپک پلاس سیاست جدیدی برای حفظ قیمت نفت اعمال خواهد کرد.

شهیر محمدنیا کارشناس اقتصادی در این باره گفت: براساس سیاست‌های کنونی قیمت کامودیتی‌ها کاهشی خواهند شد، اما اوپک احتمالا برای کاهش اثر این اتفاق سیاست محدود کردن میزان تولید و عرضه را دنبال خواهد کرد.

یک کارشناس اقتصاد با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت نفت کمی افت داشته، اما به نظر نمی‌رسد بیشتر این کاهش یابد، گفت: در شرایط کنونی بخشی از بازار جهانی نفت تحت تاثیر عرضه نفت ارزان روسیه قرار گرفته، اما به طور کلی این روند نمی‌تواند چندان ادامه داشته باشد، زیرا به زودی صنایع بزرگ جهانی از رکود رها می‌شوند و تقاضا تحریک می‌شود به همین دلیل قیمت نفت هم افزایش خواهد یافت.

حسن مرادی با بیان اینکه سیاست‌های اوپک پلاس در راستای حفظ وضعیت قیمت نفت خواهد بود، افزود: در چند وقت اخیر بازار جهانی نفت تحت تاثیر عرضه ذخایر استراتژیک نفت و همچنین عرضه نفت شل قرار گرفته است، به همین دلیل قیمت نفت کمی افت داشته است و بعد با تقویت صنعت حمل و نقل جهانی رشد بعدی در قیمت نفت اتفاق خواهد افتاد.

رکود و تورم در اقتصاد

در حال حاضر تورمی که از ابتدای سال گذشته آغاز شده بود تضعیف شده و با توجه به اینکه نرخ بهره فدرال رزرو به صورت حداقلی رشد پیدا کرده خبر از این می‌دهد که قرار است اتفاقات جدید در بخش صنعت کشور اتفاق بیفتد.

پویان مظفر کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در چند وقت اخیر بازار جهانی تحت تاثیر سیاست‌های اقتصادی فدرال رزرو نوسانات چندانی نداشته است، گفت: بعید است که با افزایش ۲۵ صدم درصدی نرخ بهره شاهد افت چشم گیر قیمت کامودیتی‌ها باشیم.

او افزود: بسیاری از کشور‌های خاورمیانه دارای اقتصاد نفتی هستند به همین دلیل سیاست‌های را دنبال خواهند کرد که قیمت نفت در بازار جهانی حفظ شود.

در یک سال گذشته با جنگ روسیه و اوکراین، اروپایی‌ها نفت روسیه را تحریم کردند و نرخ ۶۰ دلار را به عنوان سقف قیمتی برای خرید نفت این کشور تعیین کردند و همین مساله منجر به کاهش قیمت نفت در بازار جهانی شد و این روند تا کنون ادامه پیدا کرده و حالا آمریکا برای فشار بیشتر بر کشور‌های تولیدکننده نفت سیاست افزایش نرخ بهره را اجرا کرده، اما کارشناسان معتقدند قیمت نفت در نرخ‌های کنونی تثبیت خواهد شد.

منبع: خبرگزاری موج

عناوین برگزیده