تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۴
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۳۰۲۳۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک مدرس رمزارز نسبت به بی ارزش شدن روزافزون ریال هشدار داد

دلار، ابزار پرقدرت بحران سازی

‌می‌متالز - یک مدرس رمز ارز با تاکید بر اینکه برای آنکه بتوانیم تورم را به صورت افسار گسیخته به مردم تحمیل کنیم باید ابزاری داشته باشیم گفت: شرایط کنونی و تحولات نشان می‌دهد که ابزار بحران سازی دلار است.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا کاشانی با اعلام اینکه هرگز به صورت مستقیم نمی‌توان قیمت‌ها را بدین اندازه بی حساب و کتاب و با این اعداد بزرگ افزایش داد گفت: برای گران کردن و تحمیل تورم به مردم، نیاز به ابزار‌های اقتصادی متعدد و بکار بردن ترفند‌های بسیار است.

وی با تاکید بر اینکه امروزه دلار مهمترین ابزار در ایران است که می‌توان با گران کردن آن، گرانی و تورم را به مردم تحمیل کرد گفت: در هر نقطه از جهان، هر علتی یک معلول و هر تقصیری یک مقصر دارد، در حالی که در ایران یک شبه کالا‌ها را گران می‌کنند، بدون آنکه مقصر اصلی مشخص باشد یا اعتراضی از سوی مردم صورت پذیرد.

این مدرس رمزارز با اعلام اینکه امروزه هر کالا یا خدمتی را که گران می‌کنند، علت آن را در گران شدن دلار توصیف می‌کنند گفت: از یک سو ارزش پول ملی دائم در حال سقوط است و از سوی دیگر دلار روند صعودی دارد، بنابراین مردم برای حفظ ارزش پول ملی، به سوی خرید دلار هجوم می‌برند.

وی با تاکید بر اینکه هجوم برای خرید دلار، باعث افزایش قیمت دلار میشود گفت: مردم غافل از این هستند که همین دلار عامل گرانی و تورم است و خودشان تاوان گرانی را می‌دهند.

کاشانی با اعلام اینکه تورم افسار گسیخته متاثر از نوسان دلار، به امری طبیعی برای مردم تبدیل شده است گفت: مباحث اقتصادی یک زنجیره به هم پیوسته است، بنابراین اگر یکی از حلقه‌های زنجیره اقتصادی دچار بحران شود، بقیه حلقه‌ها را درگیر می‌کند، بلایی که مدت هاست در نتیجه نوسانات دلار برای سایر کالا‌ها را رقم می‌خورد.

وی با اعلام اینکه رئیس بانک مرکزی بار‌ها اعلام کرده که ۹۷ درصد دلار در خزانه دولت است گفت: چه کسی باور می‌کند که بخش خصوصی با ۳ درصد باقیمانده دلار، بتواند چنین بحران و آشفته بازاری را به وجود آورد؟

این مدرس رمز ارز با اعلام اینکه از نوسانات قیمت دلار به عنوان سیگنال دادن به بازار سواستفاده می‌شود گفت: آقایان مدتهاست به این باور رسیده اند که برای ایجاد تورم و گرانی لازم نیست مستقیم به سراغ کالا‌ها رفت، بلکه کافی است دلار را گران کنند تا بقیه کالا‌ها و اجناس نیز به دنبال آن گران شود.

وی با طرح این پرسش که چه کالایی را سراغ دارید که بدون وابستگی یا به بهانه نوسانات دلار، گران نشده باشد گفت: از طلا فروش تا خواربار فروش و حتی مشاغل خدماتی برای گران کردن کالا و خدمات شان، گران کردن دلار را بهانه می‌کنند.

کاشانی با اعلام اینکه معاملات دلار فیزیکی، بزرگترین بحران امروز کشور است گفت: آنقدر گرفتار بحران اقتصادی هستیم که مردم هیچ چیزی را قبول ندارند و تنها زمانی باور می‌کنند که ارزش پول شان را حفظ کرده‌اند، چه بهتر که دلار کاغذی را با ریال کاغذی تعویض کنند، آن را در دست بگیرند و در مکانی امن در اختیار داشته باشند.

وی با اعلام اینکه معاملات دلار در فضای مجازی نیز بحران سازی به شکل دیگری را رقم می‌زند گفت: اگرچه در بسیاری از موارد، فضای مجازی بهترین فضا برای بحران آفرینی و سواستفاده است، اما مردم با وجود ریسک معامله در فضای مجازی، بازهم حاضر هستند، ریال شان را تبدیل به دلار کنند، زیرا هیچ اعتمادی به ثبات ارزش پول ملی حتی برای یک روز نیست.

منبع: پول نیوز

عناوین برگزیده