تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۳۰۲۴۲۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مجری طرح جامع سرب و روی کشور در پنجمین همایش فلزات غیر آهنی:

سرب و روی، صنعتی کم مصرف و پربازده در زمینه زیر ساخت‌هاست / ۷۰ درصد ذخایر قابل برداشت روی کشور در معدن مهدی آباد

‌می‌متالز - مدیر مجتمع معدنی سرب و روی مهدی‌آباد و مجری طرح جامع سرب و روی کشور گفت: سرب و روی، صنعتی کم مصرف و پربازده در زمینه زیر ساخت‌ها و فرصتی برای توسعه و سرمایه گذاری در این صنعت است.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا حمایت در میزگرد تخصصی بررسی وضعیت سرب و روی - که در حاشیه پنجمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیر آهنی و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار» برگزار شد -، وضعیت منابع، استخراج مواد معدنی و تولید شمش سرب و روی در ایران و جهان را تشریح کرد.

وی افزود: توجه به تأمین خوراک کارخانجات سرب و روی و ایجاد استراتژی بلند مدت در زمینه اکتشافات، از ضروری‌ترین موارد صنعت سرب و روی کشور است.

به گفته حمایت، سهم ایران از تولید جهانی شمش سرب و روی حدود ۱.۵ درصد برآورد شده، در حالی که ۵ درصد از ذخایر سرب و روی دنیا در کشورمان ایران قرار دارد.

صنایع، برای استفاده از کنسانتره سولفیدی مهدی آباد آماده باشند

مدیر مجتمع معدنی سرب و روی مهدی‌آباد با اشاره به وجود بیش از ۷۰ درصد ذخایر قابل برداشت کشور در معدن مهدی آباد و بهره برداری زود هنگام از کارخانه فاز یک سولفیدی این معدن گفت: صاحبان صنعت با بهره گیری از تکنولوژی‌های به روز دنیا، شرایط لازم برای استفاده از کنسانتره سولفیدی مهدی آباد را فراهم سازند.

وی ادامه داد: در خصوص ظرفیت خالی کارخانه‌های سرب و روی کشور در بخش‌های تولید شمش و کنسانتره، مواردی همچون کمبود مواد اولیه، کاهش عیار خوراک ورودی به کارخانجات، حجم پایین عملیات استخراجی کشور به نسبت میزان ذخایر و عدم توسعه و تکمیل چرخه بازیافت به عنوان دلایل اصلی شناخته شده این پدیده است.

حمایت خاطرنشان کرد: تأمین خوراک کارخانجات سرب و روی کشور، اصلی‌ترین چالش این صنعت و از مهم‌ترین راهکار‌های عبور از آن، توجه ویژه به اکتشافات سرب و روی، افزایش میزان استخراج و واردات، جلوگیری از صادرات کنسانتره و توسعه صنعت بازیافت است.

میزان انرژی مصرفی صنعت سرب و روی در چشم انداز ۲۰ ساله

مجری طرح جامع سرب و روی با اشاره به وضعیت زیرساخت‌های آب، برق و گاز در صنعت سرب و روی، اذعان کرد: اکنون کل برق مصرفی کشور، سالانه حدود ۳۰۵ هزار میلیون کیلووات ساعت و سهم صنایع از کل، ۳۵ درصد آن و مصرف برق صنایع سرب و روی کشور، ۱۰۰۰ میلیون کیلووات ساعت و حدود یک درصد از سهم برق مصرفی در صنایع کشور است.

وی افزود: کل نیاز برق مصرفی در صنایع سرب و روی در افق چشم انداز، سالانه ۳۰۰۰ میلیون کیلووات ساعت برآورد شده است. همچنین، میزان منابع آب و گاز مورد نیاز به منظور رسیدن به اهداف ۲۰ ساله صنعت سرب و روی شامل ۷,۲ میلیون متر مکعب آب و ۹۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی خواهد بود.

بررسی فنی و اقتصادی تولید صنایع پایین دستی روی؛ در دست اقدام

حمایت در این میزگرد، گزارشی از وضعیت مطالعات بازار ۴ حوزه از صنایع پایین دستی روی شامل ورق‌های الکتروگالوانایز، باتری‌های زینک ایر، لیتوپون و نانواکسید روی را ارائه کرد و گفت: بررسی فنی و اقتصادی تولید این محصولات به زودی انجام و نتایج آن در اختیار صاحبان صنعت و تکنولوژی قرار خواهد گرفت.

بنا به این گزارش، پنجمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیر آهنی و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار در هتل المپیک تهران برگزار شد.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده