تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۷
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۳۰۳۱۸۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سقوط فلز روی به نرخ ۲۰۲۰

‌می‌متالز - بازار‌های جهانی در سال ۲۰۲۳ با کسری ۴۵‌هزار تنی فلز روی تصفیه‌شده مواجه هستند. این موضوع سیگنال افزایشی موثری برای بازار این فلز به همراه دارد. با این حال فلز روی دومنی عملکرد ضعیف میان فلزات پایه را ظرف ماه‌های سپری‌شده از سال ۲۰۲۳ ثبت کرده و در شرایط کنونی در کف نرخ دوسال و نیم اخیر خود نوسان دارد.

به گزارش می‌متالز، فلز روی در بازار‌های جهانی عقب نشینی قیمتی قابل ملاحظه‌ای داشت، به نحوی که بهای این فلز در معاملات آتی کامکس آمریکا به ۲‌هزار و ۵۱۲دلار به ازای هر تن در روز شانزدهم ماه مه رسید که این رقم کمترین نرخ فروش آن در این بازار پس از اکتبر ۲۰۲۰ بود. این عقب نشینی قیمتی شامل حال معاملات این محصول در سایر بازار‌ها از جمله بورس فلزات لندن نیز می‌شد.

کاهش بهای روی در بازار‌های جهانی بخشی از عقب نشینی قیمتی گسترده در بازار فلزات اساسی است. چین از قرنطینه‌های سختگیرانه کوتاه آمده است؛ اما رشد تقاضا برای فلزات پس از کاهش محدودیت کرونایی در این کشور، ناامیدکننده بود.

کسری ۴۵‌هزار تنی در ۲۰۲۳

گروه بین‌المللی مطالعه سرب و روی (ILZSG) همچنان معتقد است که بازار جهانی روی تصفیه شده امسال نیز با کمبود عرضه مواجه خواهد شد؛ اما این موسسه، پیش‌بینی کسری خود را از ۱۵۰‌هزار تن در زمان آخرین به روزرسانی آماری خود در اکتبر ۲۰۲۲ به ۴۵‌هزار تن کاهش داده است.

در شرایطی که میزان مصرف روی در بازار جهانی حدود ۱۴میلیون تن است، کسری ۴۵‌هزار تنی فلز روی تصفیه‌شده، یعنی این بازار با کمبود ۳/ ۰درصدی این محصول مواجه خواهد شد. کمبود عرضه نسبت به تقاضا سیگنال موثری در جهت رشد نرخ برای بازار به همراه دارد؛ اما با توجه به کاهش کسری عرضه در این بازار، این سیگنال توان چندانی برای حمایت قیمتی از بازار ندارد. به این ترتیب ظرف چهارماه و نیم سپری‌شده از سال ۲۰۲۳، فلز روی دومین عملکرد ضعیف قیمتی پس از نیکل را در معاملات بورس فلزات لندن به ثبت رسانده است.

طبق گزارش‌های ILZSG، تقاضای جهانی برای فلز روی تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۲ به میزان ۹/ ۳درصد کاهش یافت؛ این در حالی بود که میزان تقاضا برای این فلز از سوی چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده روی در دنیا افت ۹/ ۴درصدی داشت.

حدود ۶۰‌درصد از مصرف فلز روی به شکل فولاد گالوانیزه است که به طور گسترده در بخش ساخت‌وساز و خودرو استفاده می‌شود که هر دوی آن‌ها در سال گذشته به‌شدت تحت‌تاثیر قرنطینه‌های چین کاهش داشتند. اما ILZSG انتظار دارد که تقاضای چین برای فلز روی در سال‌جاری ۱/ ۲‌درصد بهبود یابد؛ چنین رشدی برای سایر نقاط دنیا نیز پیش‌بینی می‌شود.

داده‌های انجمن جهانی سرب و روی نشان می‌دهد که میزان تولید روی تصفیه‌شده نیز در سال گذشته به میزان ۸/ ۳‌درصد کاهش یافت؛ این در حالی است که برآورد می‌شود میزان تولید این فلز در سال‌جاری با ۱/ ۳‌درصد افزایش خواهد یافت. البته این موسسه در اکتبر ۲۰۲۲ پیش‌بینی رشد ۶/ ۲درصدی تولید فلز روی تصفیه‌شده را داشت.

ILZSG انتظار دارد که تولید فلز روی پالایش‌شده چین در سال‌جاری به میزان ۴‌درصد افزایش یابد؛ چرا که واحد‌های ذوب این کشور سرمایه‌گذاری نسبتا بالایی در بخش تصفیه و پالایش انجام داده اند.

اروپا در زنجیره تامین جهانی کمرنگ شد

سهم اروپا در زنجیره تامین فلز روی ظرف سال گذشته کاهش داشت. چند کارخانه ذوب و پالایش فلز روی در سال گذشته به دلیل قیمت بالای برق به طور کامل فعالیت خود را متوقف کردند و برخی از میزان فعالیت خود کاستند.

به گفته ILZSG، از تولید فلز روی اروپا برای سال گذشته به میزان ۴/ ۱۱‌درصد کاسته شد؛ اما انتظار می‌رود که میزان تولید در سال ۲۰۲۳ رشد ۳/ ۲درصدی داشته باشد.

با این حال میزان بهبود تولید و رشد عرضه، مطابق با رشد تقاضا نیست و احتمالا بازار در سال‌جاری با کمبود فلز روی مواجه می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده