تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۰
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۳۰۲۵۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خروج یک‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی از سودان

‌می‌متالز - یک اقتصاددان مصری با اشاره به آسیب اقتصادی بیش از ۲۰کشور آفریقایی از جنگ در سودان گفت که تاکنون یک‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی از سودان خارج شده است. ابوبکر الدیب، پژوهشگر روابط بین‌الملل و اقتصاد سیاسی مصر گفت که درگیری نظامی کنونی در سودان به یک بحران اقتصادی شدید منجر خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، او در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک افزود: اثرات جنگ ممکن است به هفت کشور همسایه سودان و ۱۳کشور نزدیک به آن با جمعیتی دست کم ۷۵۰میلیون نفر گسترش یابد که این کشور‌ها را با بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تهدید می‌کند. الدیب با بیان اینکه لیبی، چاد، آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، اتیوپی و اریتره در میان برجسته‌ترین کشور‌هایی هستند که تحت تاثیر بحران جنگ سودان قرار خواهند گرفت، گفت: ترس از سرایت ناآرامی‌های سودان به این کشور‌ها یا بدتر شدن فضای امنیتی برای کشور‌های این منطقه آفریقا در مساحتی وسیع‌تر وجود دارد. این پژوهشگر مصری گفت: بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی طی ۱۰روز گذشته از کشور سودان خارج شده است و ما انتظار داریم این رقم در دوره آینده افزایش یابد و دست‌کم ۲۰ میلیارد هم از کشور‌های همسایه سودان خارج می‌شود.

کشور‌هایی پیرامون سودان هستند که از نظر اقتصادی و تجاری بسته هستند و بندر و خروجی دریایی ندارند و از طریق بندر پورت سودان به سودان برای تامین نیاز‌های خود از خارج وابسته هستند و سودان برای این کشورها، گذرگاه تجارت با دنیای بیرون است؛ از جمله این کشور‌ها چاد، سودان جنوبی، اتیوپی و دیگر کشور‌ها هستند. اقتصاددان مصری درباره تاثیر جنگ سودان بر مصر می‌گوید که اقتصاد مصر از انعطاف‌پذیری ناشی از بحران‌های متوالی بین المللی مانند پیامد‌های کرونا، بحران روسیه و اوکراین و تحریم‌های غربی علیه روسیه برخوردار است و تاثیر جنگ سودان بر آن ضعیف و موقتی است.

الدیب افزود: مصر و سودان با ۳نهاد اقتصادی به نام‌های منطقه آزاد تجاری عربی، منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا و همچنین توافق‌نامه COMESA مرتبط هستند که جنگ، به معنای آسیب دیدن مبادلات تجاری بین مصر و سودان است. او تاکید کرد: ازآنجاکه ارزش مبادلات تجاری بین مصر و سودان طی سال۲۰۲۲، ۲/ ۱۸درصد افزایش یافت و به ۴۳۴/ ۱میلیارد دلار در مقایسه با ۲۱۲/ ۱میلیارد دلار در سال۲۰۲۱ رسید، بنابراین بحران جنگ در سودان می‌تواند باعث شود قیمت برخی از کالا‌هایی که از سودان می‌آیند به‌طور موقت قبل از اینکه مصر آن کالا‌ها را از کشور دیگری تضمین کند، افزایش یابد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند