تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۹
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۳۰۳۴۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تنوع شیوه معاملات و کاهش مداخلات؛ دو راهکار اساسی برای بهبود شرایط در بورس کالا

‌می‌متالز - یک کارشناس فولادی معتقد است در بورس کالا، تقاضای مصرفی به تدریج جلو می‌رود و همین اتفاق، باعث به تعادل رسیدن قیمت‌ها می‌شود.

به گزارش می‌متالز، حسام الدین والی با اشاره به عملکرد و وضعیت فولادی‌ها در بورس کالا، گفت: زمانی که عرضه شرکت‌های فولادی در بورس محدود شود و از طرفی، بازار نیز تشنه کالا باشد، خواه ناخواه بازار فولاد به سمت افزایش قیمت‌ها پیش خواهد رفت که در نتیجه افزایش عرضه را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: استفاده از ابزار‌های متفاوت در این حوزه مانند معاملات سلف، سلف موازی و امثال آن به فعالان بازار کمک می‌کند تا بتوانند کالای مدنظر خود را با برنامه‌ریزی برای پروژه‌های ماه‌های آینده تهیه کنند.

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: البته یکی از اشتباهات در این حوزه این است که زمانی که عرضه‌ها از حدی فراتر می‌رود، قیمت آن محصول نیز افزایش می‌یابد و استقبال زیادی از آن در بازار صورت می‌گیرد که در این صورت، برخی اوقات معاملات ابطال می‌شود. به دنبال این اتفاق، تقاضای باطل شده به تقاضای روز بعد اضافه شده و باعث افزایش فشار به فروشنده‌ها می‌شود که در نهایت محدودیت کد‌های بورسی را به همراه دارد.

والی در پایان اظهارداشت: بورس کالا بهترین کاری که می‌تواند انجام دهد، این است که ارز موجود را افزایش دهد که در این صورت، سمت تقاضا خود به خود کنترل خواهد شد و در نتیجه، عرضه‌ها به طور متناسبی صورت می‌گیرد. در واقع، تقاضای مصرفی به تدریج جلو می‌رود و همین اتفاق، باعث به تعادل رسیدن قیمت‌ها می‌شود، بنابراین باید مداخله‌ها در بورس کاهش یابد و در مقابل، از ابزار‌های متفاوت برای معاملات استفاده شود.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده