تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۲۵
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۳۰۳۴۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده مجلس شورای اسلامی خواستار شد

ممنوعیت بهره برداری معدنی در مجاورت غار اسپهبد خورشید سوادکوه

‌می‌متالز - نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سوادکوه و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی با استمداد از قوه قضاییه در صیانت از منافع و ثروت ملی در سوادکوه، گفت: اجازه بهره برداری منابع معدنی در مجاورت غار اسپهبد خورشید باید ممنوع شود.

به گزارش می‌متالز، کیوان مردایان در مراسم فرهنگی که به مناسبت هفته میراث فرهنگی در پایگاه ملی غار اسپهبد خورشید و آثار وابسته روستای سیمت سوادکوه برگزار شد، با بیان این که در هیچ کجای دنیا بهره‌برداری در مجاورت یک غار تاریخی انجام نمی‌شود، اظهار کرد: مسوولان در این زمینه باید پاسخگو باشند.

مرادیان با طرح سوالی، گفت: مگر شن و ماسه چه میزان برای منطقه منفعت دارد که صحبت از اشتغال می‌کنید؟ آنچه به عنوان اشتغالزایی مطرح است در حریم غار‌ها و منابع تاریخی رخ می‌دهد در حالیکه تهدید جدی برای منابع طبیعی و محیط‌زیست محسوب می‌شود.

ممنوعیت بهره برداری معدنی در مجاورت غار اسپهبد خورشید سوادکوه

این مسوول درباره اهمیت پایگاه ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید و آثار وابسته به آن، افزود: سهم من برای راه‌اندازی این پایگاه اندک بود و کار اصلی را کسانی انجام دادند که سال‌ها پیگیر این مسئله بودند.

مردایان با بیان این مساله که راه‌اندازی پایگاه مقدمه‌ای برای حفظ و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی است، بیان کرد: سراغ ندارم بیش از ده غار در یک منطقه باشد که خود ظرفیتی غنی در حوزه تاریخ، میراث و گردشگری به شمار می‌آید. در کنار گردشگری، بحث میراث سوادکوه به‌ویژه در حوزه پژوهش باید تقویت شود، سوادکوه یک ذخیره ارزشمند منطقه‌ای و کشوری است و با کمک میراث این منطقه را به برند گردشگری تبدیل می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، از بازدید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از غار اسپهبد خورشید تا پایان خرداد خبر داد و خاطرنشان کرد: این قول را می‌دهم که تا پایان خرداد جهت تسریع امور و جذب حمایت‌های لازم، وزیر میراث فرهنگی در منطقه برای بازدید و ورود به غار حضور خواهند داشت.

ممنوعیت بهره برداری معدنی در مجاورت غار اسپهبد خورشید سوادکوه

انسجام مردم و دولت در حفظ میراث تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران نیز در این مراسم گفت: باید با انسجام بین مردم و دولت میراث دار جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی سوادکوه باشیم.

صادق برزگر خاطرنشان کرد: در سال جاری به پایگاه جهانی عباس‌آباد، پایگاه ملی فرح‌آباد، یوش و اسپهبد خورشید اعتبارات خوبی اختصاص یافت که پژوهش در اولویت این پایگاه قرار دارد.

تهیه طرح دسترسی به اسپهبد خورشید

مهدی عابدینی عراقی، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل و مدیر پایگاه ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید با اشاره به فعالیت معادن شن و ماسه در مجاورت این غار گفت: تهیه طرح دسترسی به غار اسپهبد خورشید یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای تحقق اهداف این پایگاه و توسعه گردشگری سوادکوه از سال گذشته تاکنون بوده که طرح آن مصوب شد. بخش خصوصی برای شروع فعالیت اعلام آمادگی کرده‌است. باتوجه به ظرفیت معماری و تاریخی اسپهبد خورشید امیدواریم این طرح امسال افتتاح شود.

ممنوعیت بهره برداری معدنی در مجاورت غار اسپهبد خورشید سوادکوه

مرمت آتشکده ارفع‌ده

عابدینی تهیه طرح مرمت آتشکده ارفع‌ده را دیگر دستاورد این پایگاه دانست و اظهار کرد: پوشش سقف آتشکده اجرا شد و خوشبختانه این بنای تاریخی از برف و باران زمستان امسال نیز به سلامت گذر کرد.

مدیر پایگاه ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید ادامه داد: اعتبار فصل دوم کاوش این آتشکده از بودجه استانی تامین می‌شود، نخستین فصل کاوش ملی غار اسپهبد خورشید نیز در تابستان با بودجه ملی آغاز خواهد شد.

فعالیت معدنی جدید در سوادکوه ممنوع

فرماندار سوادکوه در این مراسم نیز غار اسپهبد خورشید را نمادی از تاریخ و تمدن سوادکوه دانست و اظهار کرد: حق نداریم تاریخ سوادکوه را خراب کنیم. به هیچ عنوان اجازه فعالیت معدن جدید در منطقه سوادکوه را نمی‌دهیم.

رمضان غلامی اواتی تصریح کرد: از مسوولان می‌خواهیم تا با اعطای معادن در نقاط دیگر، کمک کنند تاریخ و تمدن ما حفظ شود، اگر کاری را درست انجام نمی‌دهیم خرابش هم نکنیم.

در ادامه این مراسم احمد باوند سوادکوهی، نویسنده و پژوهشگر برجسته سوادکوه، یکی از اسناد تبری یافت‌شده از غار دیوطاق با موضوع «آب» را خواند. ۳۷ سند دیگر که همگی روی چرم یا پوست نوشته شده‌اند از این غار تاریخی کشف شده که خوانش متون آن‌ها در خارج از کشور در حال انجام است.

شاهنامه‌خوانی الهه علوی، اجرای گروه موسیقی «زندگی مازندران» با اجرای نورالله یوسفی، سجاد پاریاو، محمود بتیار و محسن علیزاده به سرپرستی علی حسن‌نژاد، اجرای للوا و خواندن اشعار تبری توسط سروش ضیایی و نورالله یوسفی و نادری، اجرای آیینی گروه فرهنگی آیینی سیوتیکا و اجرای آیین سنتی «مجمع‌گردانی» توسط حسن شکاری ساروی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده