تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۴
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۳۰۳۵۱۲
سرویس خبر : انرژی
سرپرست صمت چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

پیشرفت ۳۵ درصدی طرح توسعه پتروشیمی لردگان/ تولید ۸۰ درصد مرمریت استان در مجتمع معدنی فلارد

‌می‌متالز - سرپرست اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که طرح توسعه پتروشیمی لردگان ۳۵ درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش می‌متالز، «فضل‌الله رحمتی» سرپرست اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری، ضمن بیان مطلب فوق گفت: طرح توسعه پتروشیمی لردگان از صنایع پایین‌دستی این مجتمع در دست اجراست و تاکنون از ۳۵ درصد پیشرفت برخوردار شده است.

وی با بیان اینکه برای این مجتمع ۱۴ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و با تکمیل آن ۱۶۰ نفر مشغول به کار می‌شوند، افزود: این مجتمع ظرفیت تولید ۴۰ هزار تن محصول از نوع کریستال ملامین را دارد و می‌تواند علاوه‌بر نیاز داخل، حجم صادرات کشور را نیز افزایش دهدوخوراک مورد نیاز این طرح اوره مذاب و آمونیاک مایع است که از مجتمع کود شیمیایی اوره لردگان تأمین خواهد شد

سرپرست اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این مجتمع در زمینی به مساحت ۱۸ هزار هکتار در دست احداث است، اظهار کرد: زیربنای این مجتمع ۷۶ هزار مترمربع است و به صورت مشارکتی از سوی دولت و بخش خصوصی در حال تکمیل است.

وی ادامه داد: طرح تولید کریستال ملامین شرکت صنایع شیمیایی پتروآرمند لردگان در پایین دست مجتمع کود شیمیایی اوره لردگان، تکمیل‌کننده زنجیره تولید محصول اوره است، گفت: احداث این طرح در منطقه فلارد شهرستان لردگان از استان چهار محال و بختیاری افزون‌بر هدف تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی به منظور محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال پایدار اجرا می‌شود.

رحمتی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی لردگان یکی از شرکت‌های تابعه گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان است که در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار با سرمایه‌گذاری ۷۵۴ میلیون یورو ارزی و یک هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان احداث و تجهیز شده است، یادآور شد: این مجتمع ظرفیت سالانه تولید ۶۷۰ هزار تن آمونیاک و یک میلیون و ۷۰ هزار تن اوره را دارد که بر اساس مصوبات مقرر شده تا بخشی از فروش اوره به جهاد کشاورزی اختصاص یابد و مازاد آن صادر شود.

وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی این شرکت بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از محل اعتبارات ارزی، تسهیلات و اعتبارات صندوق توسعه ملی انجام شده است، تاکید کرد: این مجتمع ۲ طرح پایین دستی شامل کریستال ملامین با ظرفیت تولید ۴۰ هزار تن و ریکاوری دی اکسید کربن (CO ۲) براساس شاخص‌های زیست‌محیطی است. البته طرح کریستال ملامین تکمیل‌کننده زنجیره اوره است و قیمت کریستال ملامین در زمان انجام مطالعات امکان‌سنجی طرح حدود پنج برابر قیمت جهانی اوره بوده است.

رفع موانع تولید از هشت واحد تولیدی چهارمحال و بختیاری

سرپرست اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان برای رفع موانع هشت واحد تولیدی راهکار ارائه شد، خاطرنشان کرد: چانه زنی‌ها برای کاهش دغدغه تولیدکنندگان و تسهیل مشکلاتی ناشی از بروکراسی‌ها و حمایت‌های مالی و تسهیلاتی از جمله راهکار‌هایی است که در این ستاد ارائه شد.

تولید ۸۰ درصد مرمریت استان در مجتمع معدنی فلارد

وی در ادامه تصریح کرد: هم‌اکنون ۹ معدن فعال در مجتمع معدنی فلارد فعال هستند که به تنهایی ۸۰ درصد مرمریت استان معروف به سنگ سمیرم را تولید و تامین می‌کنند. البته مرمریت تولیدی چهارمحال و بختیاری از جمله سنگ‌های استخراجی دارای نشان تجاری در کشور است.

رحمتی با اشاره به فعالیت سه مجتمع معدنی فلارد، باباحیدر و جونقان در استان افزود: در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۲۱۲ هزار تن انواع سنگ از معادن شهرستان‌های لردگان فلارد و خانمیرزا استخراج شد که نسبت این میزان تولید به ظرفیت اسمی ۸۹ درصد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ معدن در شهرستان فلارد، هشت معدن در شهرستان خانمیرزا و چهار معدن در شهرستان لردگان فعال است که با سرمایه‌گذاری ۵۵۰ میلیارد تومان زمینه اشتغال ۱۹۹ نفر را فراهم کرده، تاکید کرد: از این معادن علاوه بر مرمریت، مواد معدنی سنگ گچ، سنگ لاشه، سیلیس و مخلوط کوهی هم برداشت می‌شود.

سرپرست اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه با احیا سه باب معدن از طریق ظرفیت‌های قانونی موجود، اشتغال معدنی سه شهرستان به ۲۲۰ نفر افزایش خواهد داشت، گفت: در چهارمحال و بختیاری، ۱۵۲ معدن وجود دارد که از این تعداد ۱۳۴ معدن فعال و از آن هشت ماده معدنی شامل سنگ تزئیینی، ساختمان، مواد اولیه سیمان، گچ و شن و ماسه، سیلیس، خاک‌نسوز و دولومیت استخراج می‌شود.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده