تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۳۰۳۶۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد مانده سپرده‌های بانکی به ۷،۳۶۹ همت/ ۶۰ درصد از وام‌ها به تهرانی‌ها رسید!

‌می‌متالز - مانده کل سپرده‌ها در شبکه بانکی در طول فروردین ماه با رشد ۱.۳ درصدی همراه شده، اما مانده کل تسهیلات در طول فروردین ماه با کاهش مواجه شده است.

به گزارش می‌متالز، بانک مرکزی مطابق روند ماهانه خود در انتشار آمار و ارقام مربوط به سپرده‌ها و وام‌های بانکی به تفکیک استان، گزارش مربوط به فروردین ماه سال جاری را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد؛ گزارشی که در آن میزان مانده تسهیلات اعطایی و سپرده‌های جذب شده در بانک‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی نمایش داده شده است.

مطابق گزارش بانک مرکزی، میزان سپرده‌ها در شبکه بانکی در طول فروردین ماه با رشد ۱.۳ درصدی همراه شده، اما مانده کل تسهیلات در طول فروردین ماه با کاهش مواجه شده است.

رشد مانده سپرده‌های بانکی به ۷،۳۶۹ همت/ ۶۰ درصد از وام‌ها به تهرانی‌ها رسید!

مانده وام‌ها و سپرده‌های بانکی در بهمن ماه ۱۴۰۱ (آمار استان تهران به دلیل اختلاف زیاد با دیگر استان‌ها حذف شده است)

مانده کل سپرده‌ها به ۷،۳۶۹ همت رسید

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۲ مانده کل سپرده‌ها در شبکه بانکی به بیش از ۷،۳۶۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که رقم مذکور در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته افزایشی ۳۳ درصدی را ثبت کرده است. به علاوه مانده کل سپرده‌ها نسبت به اسفند ماه سال گذشته نیز رشدی ۱.۳ درصدی را رقم زده است.

سپرده‌های محاسبه شده در این آمار به دو دسته ریالی و ارزی تقسیم شده‌اند که بخش اعظم ارقام سپرده‌های ریالی، شامل سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری همچون سپرده‌های دیداری، قرض‌الحسنه و سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌شوند. همچنین عمده سپرده‌های ارزی نیز از سپرده‌های دیداری، مدت‌دار، پس انداز و پیش‌دریافت اعتبارات اسنادی غیردولتی تشکیل شده است.

کدام استان‌ها بیشترین سپرده را دارند؟

بررسی آمار و ارقام سپرده‌ها به تفکیک استان حاکی از آن است که تهرانی‌ها با سپرده کردن مبلغ ۳،۹۶۰ هزار میلیارد تومان، بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین شهروندان استان‌های اصفهان و خراسان رضوی نیز به ترتیب ۳۶۷ هزار میلیارد تومان و ۳۰۳ هزار میلیارد تومان سپرده‌گذاری کرده‌اند و در رده‌های بعدی قرار دارند.

در سوی دیگر نیز استان‌های کهگیلویه وبویراحمد، ایلام و خراسان شمالی قرار دارند که کمترین میزان مانده سپرده را در فروردین ماه به خود اختصاص داده‌اند.

کاهش مانده تسهیلات در فروردین ماه

بخش دیگر گزارش بانک مرکزی شامل مانده تسهیلات در فروردین ماه سال جاری است. بر این اساس مانده کل تسهیلات در طول فروردین ماه با کاهش اندکی مواجه شده و ۵،۵۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. با این وجود، مقایسه این رقم با فروردین ماه سال گذشته از رشد ۳۴.۲ درصدی آن حکایت دارد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، بخش عمده وام‌های پرداخت شده به شبکه بانکی، شامل مطالبات دولت، تسهیلات اعطایی (ارزی و ریالی) و همچنین مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول هستند.

پیشتازی تهرانی‌ها در دریافت تسهیلات

استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی در بخش تسهیلات نیز پیشتاز هستند و مانده رقم تسهیلات آن‌ها در فروردین ماه امسال به ترتیب معادل ۳،۳۵۰ هزار میلیارد تومان، ۲۴۰ هزار میلیارد تومان و ۱۸۱ هزار میلیارد تومان ثبت شده است. به این ترتیب ۶۰ درصد از کل تسهیلات اعطایی به تهرانی‌ها تعلق یافته است.

کهگیلویه و بویراحمد در بخش تسهیلات نیز سهم کمتری از باقی استان‌ها داشته و شهروندان این استان در این مدت تنها ۲۱ هزار میلیارد تومان وام گرفته‌اند.

کوتاه شدن دست استان‌های محروم از وام

نکته قابل توجه در گزارش‌های بانک مرکزی از مانده تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری در استان‌ها، اختلاف چشمگیر آمار و ارقام مربوطه به استان تهران با دیگر استان‌هاست. موضوعی که طبق گزارش بانک مرکزی، یکی از اصلی‌ترین علل آن، استقرار دفاتر بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران و انجام شدن عمده فعالیت‌های بانکی آن‌ها از طریق شعب بانک‌ها در تهران است.

با این وجود نباید از این موضوع نیز غافل شد که استان‌های محروم‌تر کشور مثل کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی، در ماه‌های اخیر همواره کمترین میزان تسهیلات را دریافت کرده‌اند و به نظر می‌رسد که دست شهروندان این استان‌ها از وام‌های بانکی کوتاه مانده است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده