تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۰۳۳۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تغییر مسیر تخصیص ارز با همکاری بانک‌ مرکزی

‌می‌متالز - سرپرست وزارت صمت گفت: نمایشگاه نفت امسال با ابعاد وسیع‌تری برگزار و با استقبال خوب واحد‌های تولید و صنعتگران روبه رو شد که نشان دهنده آن است که تولید داخلی به لحاظ فنی و زیرساختی، آمادگی کامل را برای تامین نیاز‌های کشور در حوزه‌های مختلف دارد.

به گزارش می‌متالز، سیدمهدی نیازی با بیان اینکه سیاست ما قانع بودن به بازار داخلی نیست و صادرات را به شکل جدی دنبال می‌کنیم، افزود: معتقدیم ظرفیت ایران برای واحد‌های تولیدی کوچک شده و باید گام‌های وسیع تری در منطقه و بازار‌های بین‌المللی برداریم. این مساله در دستور کار است و در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است که باید از آن‌ها پشتیبانی کنیم. سرپرست وزارت صمت با اشاره به اینکه مسائل و مشکلاتی که از سوی بسیاری از شرکت کنندگان در این نمایشگاه مطرح شد، با سایر دستگاه‌های خارج از وزارت صمت مرتبط است، در مورد مشکل تخصیص ارز، اظهار کرد: در این زمینه، مذاکرات و نشست‌های بسیاری را با بانک مرکزی انجام دادیم و برخی از اولویت‌های تخصیص ارز را به نفع تولید تغییر دادیم که این مساله با همکاری کامل بانک‌مرکزی همراه شد.

او اضافه کرد: ممکن است تاخیر‌هایی در تامین ارز واحد‌های تولیدی اتفاق افتاده باشد که هفته گذشته در خصوص آن نشست‌های مختلفی برگزار شد. بر این اساس علاوه بر پیگیری موضوعات ارزی در کوتاه‌مدت به دنبال روش‌های جدید، بهتر و ساده‌تر هستیم تا مشکلات تامین ارز موردنیاز تولیدکنندگان در جهت تامین مواد اولیه و قطعات با شرایط بهتری پیگیری شود.

نیازی در مورد ترخیص کالا در گمرک هم تاکید کرد: با مدیران گمرک در این خصوص مذاکره کردیم و بحث ترخیص ۹۰درصدی عملیاتی شده تا هر ماده اولیه و کالای واسطه‌ای که در گمرک موجود است و اسناد و مدارک از سمت ذی‌نفع خارجی در اختیار واردکننده و تولیدکننده وجود داشته باشد، به صورت ۹۰‌درصد ترخیص شود.

او با بیان اینکه واحد‌های تولیدی همیشه مشکل نقدینگی داشته اند، ادامه داد: از سال گذشته روش‌های جدیدی را در خصوص تامین مالی به روش زنجیره‌ای شروع کردیم که هنوز به شکل کامل از سوی بانک‌ها عملیاتی نشده است. اگر این مساله را در شبکه مالی عملیاتی کنیم، امیدواریم بخش قابل ملاحظه‌ای از مشکل تامین نقدینگی بنگاه‌ها برطرف شود. سرپرست وزارت صمت در مورد برنامه این وزارتخانه درباره بهینه سازی مصرف انرژی در حوزه صنایع، خاطرنشان کرد: یکی از ناترازی‌های مهمی که در کشور وجود دارد، ناترازی انرژی است که الزاما نباید با تولید بیشتر انرژی حل شود.

نیازی ادامه داد: یکی از رویکرد‌های مهمی که همیشه در جهان وجود داشته و باید به شکل جدی به آن ورود کنیم، بحث بهینه سازی مصرف در همه حوزه هاست. بهینه سازی مصرف در حوزه‌های ساختمان، محصولات صنعتی (خودرو و لوازم خانگی و...)، کشاورزی و... به ما کمک می‌کند تا سیر انرژی و انرژی‌های ذخیره‌شده را برای سایر حوزه‌های مولد استفاده کنیم؛ زیرا بخش تولید در تابستان با محدودیت برق و در زمستان با محدودیت گاز روبه‌روست.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده