تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۵۴
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۰۳۶۳۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
در دو ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته محقق شده است

رشد ۹۰ درصدی تولید بزرگ‌ترین تجاری ساز کشور

‌می‌متالز - مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل از رشد ۹۰ درصدی تولید خودرو‌های تجاری نیمه سنگین و سنگین در گروه صنعتی ایران خودرو دیزل در دو ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش می‌متالز، جواد توسلی‌مهر در آیین اعطای نخستین نشان ملی استاندارد اتوبوس برقی ساخت داخل که با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، رییس سازمان ملی استاندارد و دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، دریافت استاندارد ۸۵ گانه برای اتوبوس برقی را نقطه عطفی در تاریخ ایران‌خودرو دیزل دانست و گفت: با وجود سخت‌گیرانه بودن استاندارد‌های ۸۵ گانه، با همراهی متخصصان ایران‌خودرو دیزل و سازمان استاندارد این دستاورد بزرگ ملی حاصل شده است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص تولید به عنوان کلید توسعه کشور، اظهار کرد: ظرفیت تولید سالانه ۴۱ هزار دستگاه خودرو تجاری در این شرکت وجود دارد که در دهه ۹۰ با سقوط و رکود سنگینی مواجه شده است که افزایش زیان انباشته شرکت را به دنبال داشته است.

وی افزود: در دهه ۹۰ برای اداره مجموعه ناچار به استقراض شدند که هزینه مالی قابل توجهی را تحمیل کرد، زیان انباشته و تعدیل نیروی انسانی ۱۱۶۶ نفری از دیگر نتایج کاهش تولید بود و تمامی ذینفعان از آن آسیب دیدند.

توسلی‌مهر با بیان این‌که برای پرداختن به مباحثی مانند توسعه محصول، اشتغال، ارتقای کیفیت، افزایش تولید و... نیازمند تامین منابع مالی بودیم، بنابراین تصمیم گرفتیم حرکت را آغاز کنیم تا به تولید اقتصادی برسیم، افزود: از سال ۱۳۹۹ روند صعودی تولید آغاز شده، به گونه‌ای که در سال گذشته رکورد ۶۳ ساله تولید در ایران‌خودرو دیزل شکسته شد.

وی شرایط فعلی تولید را سخت ارزیابی کرد و گفت: با وجود مشکل در تامین منابع ارزی، در سال جاری، ۹۰ درصد رشد تولید نسبت به سال گذشته را ثبت کرده‌ایم.

رشد ۹۰ درصدی تولید بزرگ‌ترین تجاری ساز کشور

وی با بیان این‌که نتایج افزایش تولید برای سهام داران و ذی نفعان بسیار مثبت بوده است، تصریح کرد: بازدهی سهام ایران‌خودرو دیزل به دلیل جهش تولید رشد کرده و در سال گذشته به ۲۲۹ درصد رسیده است که امنیت روانی بالایی برای سهام داران ایجاد کرده است.

وی صفر شدن بدهی‌ها و از میان رفتن زیان انباشته را نیز از نتایج افزایش تولید برشمرد و گفت: در سال ۱۳۹۷ تولید با رقبا در یک سطح بوده و در حال حاضر این فاصله معنادار شده و راهبر بازار محصولات تجاری، ایران‌خودرو دیزل است.

توسلی‌مهر ادامه داد: کارکنان ذی نفعان دیگر ما هستند که با ناامنی شغلی مواجه بودند که از سال ۱۳۹۹ روند معکوس شد و ۲۸۰۰ نفر نیروی انسانی جذب شده است، رضایت کارکنان رشد کرده است و به همان میزان بهره وری افزایش داشته است.

وی با بیان این‌که توسعه محصول رونق مجدد یافته است، تاکید کرد: عرضه محصولات جدید در سال ۱۳۹۸ به صفر رسیده بود و به برکت جهش تولید در ۳۰ ماه گذشته توانستیم ۱۳ محصول جدید را معرفی کنیم.

وی سهم محصولات ایران‌خودرو دیزل را رو به افزایش ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر ۸۲ درصد از بازار کامیون، ۷۰ درصد اتوبوس شهری و بیش از ۶۰ درصد بازار ون متعلق به محصولات ایران‌خودرو دیزل است.

وی با بیان این‌که خودکفایی شرکت‌های تامین کننده و افزایش عمق خودکفایی در دستور کار قرار دارد، گفت: انتظار ما این است که در این مسیر به ما کمک شود.

وی گفت: در زمینه استاندارد وضعیت مطلوبی داریم و هیچ گزارشی از پلیس یا مدیریت ارتباط با مشتری برای حادثه سخت و مرتبط با جان سرنشینان نداشته ایم و امیدواریم روند فعلی با حمایت‌های نهاد‌های حاکمیتی ادامه داشته باشد.

منبع: ایکوپرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده