تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۳۴۹
کد خبر: ۳۰۳۷۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین خبر داد

انتشارهفت‌هزار میلیارد اوراق بدهی جدید در دستور کار

‌می‌متالز - تثبیت جایگاه سودآورترین تامین سرمایه کشور، حفظ جایگاه بزرگ‌ترین تامین سرمایه از لحاظ سرمایه، انتشار هفت‌هزار میلیارد اوراق بدهی جدید، توسعه کمی و کیفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و افزایش منابع صندوق به ۴۸‌هزار میلیارد تومان از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده شرکت تامین سرمایه نوین در سال جدید است.

به گزارش می‌متالز، داوود رزاقی طی یک نشست خبری ضمن اعلام خبر آغاز به کار سامانه NIB مارکت تامین سرمایه نوین، به عملکرد و برنامه‌های آتی شرکت پرداخت و گفت: در حال حاضر توانسته‌ایم سرمایه شرکت را که در سنوات گذشته با رشد مواجه بوده به ۲هزار و ۴۵۰میلیارد تومان برسانیم و در بین شرکت‌های تامین سرمایه ۸‌درصد سهم از بازار را در اختیار بگیریم. وی افزود: در حوزه انتشار اوراق نیز در سال ۱۴۰۰ حدود ۹‌هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کردیم که با حفظ جایگاه هشتم، سال گذشته نیز ۷‌هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کردیم، ضمن اینکه در حوزه انتشار اوراق، اوراق مرابحه وزن بیشتری داشته است.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین با اشاره به صندوق‌های تحت‌مدیریت این شرکت و با تاکید براینکه ما ۱۰ صندوق تحت‌مدیریت داریم که حدود پنج‌درصد سهم بازار در حوزه صندوق‌ها در اختیار تامین سرمایه نوین است، در ادامه به آخرین وضعیت صندوق پالایش‌یکم پرداخت و گفت: شرکت پالایش یکم در دولت قبل تاسیس شد، اما تحت‌تاثیر روند کاهشی بازار با افت مواجه شد، به طوری که تا ۶۶‌درصد NAV افت پیدا کرد. با وجود بیش از سه میلیون نفر سهامدار این صندوق که متضرر شده بودند، دراین راستا، سال گذشته تغییراتی در اساسنامه این صندوق انجام شد که بر اساس آن پالایش‌یکم از یک صندوق غیرفعال به صندوق فعال تبدیل و رکن بازارگردان نیز به آن اضافه شد. به این ترتیب اعمال این تغییرات باعث شد در پایان سال گذشته، نسبت قیمت به NAV از ۶۶‌درصد به ۹۷‌درصد رشد کند.

این فعال بازار سرمایه درمورد وضعیت بازارگردانی صندوق پالایش یکم نیز عنوان کرد: چند دلیل وجود دارد که باعث شده است قیمت معاملاتی پالایش یکم زیر قیمت NAV باشد که از جمله آن می‌توان به فعال نبودن بازارگردان از ابتدای تاسیس صندوق، بزرگ بودن اندازه صندوق و واحد‌های ریز صندوق اشاره کرد. به گفته رزاقی هرچه روند سهم‌های پالایشی مثبت باشد بر صندوق پالایش یکم تاثیر مثبت خواهد داشت.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین درباره صورت‌های مالی شرکت نیز گفت: در سال گذشته ما رشد سود عملیاتی شرکت را داشتیم به طوری که از رقم ۶۲میلیارد تومان سال ۹۲ به ۱۸۵۶ میلیارد تومان در پایان سال گذشته رسید و سود خالص شرکت از ۶۰میلیارد تومان سال ۹۲، در سال ۱۴۰۱ به عدد ۱۸۵۲ میلیارد تومان رسید. رزاقی به تشریح برنامه‌های «تنوین» در سال ۱۴۰۲ پرداخت و یادآور شد: تثبیت جایگاه سودآورترین تامین سرمایه کشور، حفظ جایگاه بزرگ‌ترین تامین سرمایه از لحاظ سرمایه، انتشار هفت‌هزار میلیارد اوراق بدهی جدید، توسعه کمی و کیفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و افزایش منابع صندوق به ۴۸‌هزار میلیارد تومان از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در سال جدید است. مدیرعامل تامین سرمایه‌نوین در‌باره وضعیت نماد «تنوین» در بازار سرمایه هم اظهار کرد: سهم ما با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که دارد، متاسفانه نتوانسته جایگاه اصلی خود را در بازار سرمایه پیدا کند. در این موضوع، حضور سایر شرکت‌های تامین سرمایه و رقابت نیز بی تاثیر نبوده است، ضمن اینکه ترکیب سهامداران نیز بر روی روند سهم تاثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه دراین راستا در تلاش هستیم که بحث سودآوری شرکت را مورد توجه قرار دهیم، چون براین باور هستیم که این موضوع دیر یا زود اثر خود را بر روی نماد شرکت خواهد گذاشت و باعث رشد آن خواهد شد، در ادامه به تشریح وضعیت بازار سرمایه پرداخت و خاطرنشان کرد: تجربه تلخی از سال۱۳۹۹ در ذهن برخی سرمایه‌گذاران که آشنایی چندانی هم به بازار ندارند، ایجاد شده است که به همین دلیل با کوچک‌ترین نوسان شاهد واکنش هیجانی هستیم. اما معتقدیم که بازار جای رشد دارد، چون به نظر می‌رسد نسبت به سایر بازار‌ها رشد چندانی نداشته است. به نظر می‌رسد روند ملایم و رو به بالایی را در کلیت بازار شاهد باشیم و تا پایان فصل مجامع رشد بازار ادامه خواهد داشت. با شرایط تورمی، بورس عقب‌ماندگی خود را جبران کرده و بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

رزاقی در ادامه به برنامه‌ریزی شرکت برای تاسیس صندوق‌های جدید و مشکلاتی که دراین مسیر وجود دارد، اشاره کرد و گفت: ما باید صندوق‌های طلا، بخشی، شاخصی و اهرمی داشته باشیم، اما مجوز تاسیس صندوق خیلی به سختی صادر می‌شود و به همین دلیل مجبور هستیم به جای تاسیس، تبدیل صندوق را داشته باشیم.

وی درمورد برنامه این شرکت برای تامین مالی در سال‌جاری نیز تصریح کرد: با توجه به شرایط تورمی در پایان سال گذشته، شرکت‌های زیادی برای تامین مالی و انتشار انواع اوراق مراجعه کردند و در این راستا امسال ۷‌هزار میلیارد تومان انتشار اوراق به ضمانت بانک اقتصاد نوین صورت خواهد گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده