تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۵
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۳۰۴۰۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن کرمانشاه:

تنها ۳۰ درصد زنجیره ارزش معدن کرمانشاه تکمیل است

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه معتقد است، تنها ۳۰ درصد زنجیره ارزش معدن کرمانشاه از اکتشاف تا صادرات تکمیل است.

به گزارش می‌متالز، مرتضی عزیزی به مناسبت هفته معدن (اول تا هفتم خرداد) گفت: اگرچه کرمانشاه در برخی مواد معدنی ظرفیت خوبی دارد، اما باید بپذیریم که در مجموع از نظر ذخایر و ظرفیت‌های معدنی جزو استان‌های متوسط به پایین کشور هستیم.

وی از سهم پایین مواد معدنی فلزی در کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: عمده ذخایر معدنی کرمانشاه مصالح ساختمانی است و فقط رگه‌های ضعیفی از مواد فلزی در پهنه سنقر داریم.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه با بیان اینکه با وجود این وضعیت، اما از نظر صنایع معدنی تا حدودی در کرمانشاه خوب کار شده، خاطرنشان کرد: هم اکنون نزدیک به ۳۰ درصد صنایع کرمانشاه، صنایع معدنی هستند.

عزیزی وجود دو واحد سیمان و چند واحد بزرگ کاشی و سرامیک را از جمله این صنایع دانست و افزود: کرمانشاه ظرفیت ایجاد یک واحد تولید سیمان دیگر را نیز دارد.

وی با بیان اینکه هنوز هم جای خالی فراوانی در صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی در کرمانشاه داریم، تاکید کرد: در حوزه سنگ تزیینی و قیرطبیعی جای کار فراوانی وجود دارد. بعنوان نمونه سنگ هرسین در کشور شناخته شده است، اما هنوز یک واحد فرآوری مدرن سنگ تزیینی در استان نداریم. در حوزه قیرطبیعی نیز با وجود آنکه سهم عمده ذخایر کشور در اختیار کرمانشاه است، اما در بخش فرآوری کار چندانی صورت نگرفته است.

عزیزی سپس به وضعیت زنجیره ارزش معدن در کرمانشاه اشاره کرد که از مرحله اکتشاف تا حضور در بازار‌های داخلی و خارجی تنها ۳۰ درصد آن تکمیل است و یادآور شد: در ابتدای این چرخه که حوزه اکتشاف است با مشکلات جدی مواجهیم.

وی از پرریسک بودن اکتشاف و نیاز به سرمایه‌گذاری بالای آن یاد کرد که معمولا از توان بخش خصوصی خارج است و بخش دولتی نیز در این حوزه ورود نمی‌کند تا ریسک اکتشاف را بپذیرید.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه با بیان اینکه در بخش استخراج و فرآوری نیز با چالش‌های جدی مواجهیم، مستهلک بودن ماشین آلات و تجهیزات را از مهمترین این موارد دانست که منابع مالی و تسهیلاتی نیز برای به روز کردن این تجهیزات در اختیار نیست.

به گفته عزیزی، کمبود نیروی کار ماهر و آموزش دیده در عرصه معدن نیز از دیگر چالش‌های بخش استخراج و فرآوری است.

وی از عدم بازاریابی خوب داخلی و خارجی در بخش معدن برای فروش محصولات هم یاد کرد و ادامه داد: با وجود اینکه کرمانشاه به دلیل همجواری با عراق ظرفیت قابل توجهی در اختیار دارد، اما برای صادرات محصولات معدنی به عراق خوب کار نکردیم.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه از سوریه به عنوان یکی دیگر از بازار‌های صادراتی محصولات معدنی یاد کرد که اکنون در شرایط بازسازی نیاز قابل توجهی به انواع محصولات معدنی و خصوصا مصالح ساختمانی دارد و افزود: متاسفانه در این بازار نیز خوب تمرکز نکردیم.

عزیزی افزود: متاسفانه در حال حاضر برخی مواد معدنی مورد مورد نیاز تولید مصالح ساختمانی از کرمانشاه به استان‌های دیگر رفته و فرآوری می‌شود و با برند آن‌ها به عراق، ارمنستان، سوریه و روسیه می‌رود.

وی اشاره‌ای هم به مهمترین چالش‌های پیش روی بخش معدن در کرمانشاه داشت که تعارض با دستگاه‌ها خصوصا منابع طبیعی از مهمترین آن‌ها بود و افزود: در حالیکه بخش مهمی از معادن ما در عرصه منابع طبیعی است، برای صدور پروانه‌های بهره‌برداری و یا توسعه معادنی که از قبل داشتیم به شدت با چالش مواجهیم.

عزیزی از دستورالعمل‌های ناگهانی و خلق الساعه خصوصا در بعد صادرات مواد معدنی نیز به عنوان یکی دیگر از چالش‌های این بخش یاد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده