به گزارش میمتالز، «سیدمهدی نیازی» سرپرست وزارت صمت، پیش از ظهر امروز شنبه ششم خردادماه به همراه «شهاب جنابی» دستیار ویژه وزیر و «مهدی ضیغمی» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و هیات همراه در گردهمایی روسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در محل وزارت کشور حضور یافت.
نیازی در این نشست با اشاره به اینکه با بهرهمندی از ظرفیتهای موجود نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران، میتوان اتفاقات خوبی را در حوزه توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای دنیا رقم زد، گفت: سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در دولت فعلی، تاکید بر برونگرایی براساس سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری به ویژه سیاستهای اقتصاد مقاومتی و تاکیدات ریاست محترم جمهوری است
وی با بیان اینکه برنامه صادرات غیرنفتی برای افق سال ۱۴۰۴ عدد ۷۵ میلیارد دلار است، افزود: صادراتما میتواند بالاتر از این اهداف باشد، زیرا ظرفیتهای موجود در کشور قابل توسعه است.
سرپرست وزارت صمت اضافه کرد: میبایست در حوزه واردات هم مبتنی بر ظرفیتهای کشورهای هدف و مزیتهای جمهوری اسلامی ایران، ظرفیتسازی شود تا در نهایت به افزایش ارزش و حجم روابط تجاری اعم از صادرات و واردات در افق ۱۴۰۴ منجر شود.
وی با تاکید بر اینکه این وزارتخانه در حوزه توسعه روابط، دنبال توسعه روابط تجاری است، خاطرنشان کرد: در این برنامه، باید مزیت ایران و کشورها مورد ارزیابی قرار گرفته و رفتار تجاری ما با آن تنظیم، برنامه ریزی و عملیاتی شود.
نیازی با اشاره به اینکه در نقشه راه وزارت صمت، همکاری با حدود ۵۰ کشور در اولویت قرار گرفته و پیش نویس آن تهیه شده، ادامه داد: از سفرا و روسای نمایندگیهای ایران در خارج از کشور میخواهیم در یک برنامه دو ماهه و با همکاری وزارت صمت، نقشه راه تجارت ایران با کشورهای هدف را نهایی کنیم تا حلقههای مفقوده، زیرساختهای مورد نیاز و دستورکار و فعالیتهای دستگاههای اجرایی با این کشورها مشخص شده و کلیه ظرفیتهای داخل کشور و سفارت خانهها برای عملیاتی شدن این دستورکار و فعالیتهای تعیین شده بکارگیری شود.
نیازی با بیان اینکه نگاه ما در سرمایهگذاری و تولید میبایست نگاه تولید صادراتی باشد، یادآور شد: با توجه به ظرفیتهای عظیم ایجاد شده در کشور، مزرهای جمهوری اسلامی ایران برای بنگاههای تولیدی کوچک شده و این بنگاهها باید در خارج از مرزهای ایران فعالیت کنند. بسیاری از بنگاهها باید سرمایهگذاری صادراتی داشته باشند و برای بنگاههای توانمند دیگر باید با نگاه راهبردی توسعه زنجیرهها، اعم از زنجیرههای منطقهای و بینالمللی، زمینه ارتقا فراهم شده تا در این زنجیرهها فعالیت کنند.
وی در مورد جذب سرمایهگذاری خارجی هم اظهار کرد: یکی از مطالبات جدی ما از نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر، خصوصا کشورهای همسو، همسایه و دوست، توسعه سرمایه گذاری خارجی در ایران است تا زنجیرههای ارزش مزیت دار طرفین را تکمیل کنیم.
سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه در برنامه هفتم و سیاستهای دولت، سرمایهگذاری به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: در این راستا اگر بتوانیم از سرمایهگذاران خارجی استفاده کنیم، ظرفیت بسیار خوبی برای کشور ایجاد میشود. البته وزارت صمت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاههای دیگر هم باید بسترسازی لازم را برای سرمایهگذاری خارجی فراهم کنیم که دراین زمینه میتوان کارهای جدی تعریف کرد.
وی تنوعبخشی به مبادی و مقاصد تجاری و تنوع بخشی به کالاهای صادراتی را راهبرد دیگر وزارت صمت در خصوص توسعه روابط تجاری با کشورها برشمرد و خاطرنشان کرد: برای صادرات کالاهای خام و نیمه خام عوارض در نظر گرفته شده لذا بحث تنوعبخشی در کالاهای صادراتی هم موضوع بسیار مهمی است که در حال برنامه ریزی و اجرای پروژههای مختلف برای تحقق این رویکرد هستیم.
نیازی در مورد هماهنگیهای سازمانی هم اینگونه توضیح داد: در سازمان توسعه تجارت، اصلاح ساختاری صورت گرفته و مدل منطقهای را برای این سازمان درنظر گرفتیم تا روی مناطق مختلف دنیا تمرکز داشته داشته باشد که در شکلگیری این ساختار جدید، کمک شایانی از سوی وزارت امور خارجه به وزارت صمت صورت گرفت.
وی با بیان اینکه اطلاعات ظرفیتهای صادراتی برخی از شرکتهای مهم داخلی و ظرفیتهای جمهوری اسلامی در اختیار سفرا قرار میگیرد، گفت: استفاده از ظرفیتهای سفارتخانهها و سازمان توسعه تجارت، هماهنگی رایزنان و روسای مراکز تجاری با سفرا، استفاده از ظرفیتهای سفارتخانه برای فعالان اقتصادی و مرجع شدن سفارتخانهها برای صادرات و ... موضوعاتی که مورد مطالبه و درخواستمان از نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر است.
منبع: شاتانیوز