تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۸
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۰۴۹۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل سازمان صمت خراسان رضوی مطرح کرد

روسیه و عربستان؛ مشتری جدید محصولات ایرانی

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی روسیه و عربستان سعودی را از جمله مقاصد صادراتی موثر جدید برای کشور عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، امیررضا رجبی درباره وضعیت و میزان صادرات اظهار کرد: ثمره اجرای سیاست‌های حمایتی در حوزه صادرات، افزایش سرجمع صادرات کل کشور به کشور‌های آسیای میانه به میزان ۱۷۰ درصد بوده که از این میزان حدود ۷۰ درصد سهم استان خراسان رضوی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از افزایش چشمگیر صادرات استان به کشور‌های حوزه آسیای میانه در سال ۱۴۰۱ خبر داد و اظهار کرد: در جریان سلسله جلسات مشترکی که سال گذشته با تاجران صاحب‌نامی از ۱۱ کشور آسیای میانه انجام شد، زمینه برای رونق مراودات تجاری و رشد صادرات فراهم شد.

رشد ۱۳۶ درصدی صادرات به تاجیکستان

وی با بیان اینکه اکنون در شرایطی هستیم که صادرات به ترکیه به میزان ۶۰ درصد افزایش داشته است، اذعان کرد: صادرات به پاکستان ۷۰ درصد، به ترکمنستان۱۰۰درصد و به تاجیکستان به میزان ۱۳۶ درصد رشد داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: علاوه بر این، کشور‌هایی همچون هلند، قرقیزستان، سوریه، قطر و هند نیز به مقاصد صادراتی خراسان رضوی افزوده شده‌اند.

رجبی با تأکید بر اینکه زیرساخت بازاریابی و فروش محصول با برپایی نمایشگاه‌های ویژه محصولات ایرانی در حال تقویت است، خاطرنشان کرد: در جریان نمایشگاه تخصصی ارائه محصولات ایرانی که به تازگی در ظرفیت ۲هزار مترمربع فضای نمایشگاهی در کشور ترکمنستان برپا شد، بیش از ۱۰۰ شرکت از دو کشور حضور داشتند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی یادآور شد: نمایشگاه اسفند ۱۴۰۰ در تاجیکستان نیز شرایط مشابه نمایشگاه ترکمنستان را رقم زد تا تجار دو کشور با هم به گفتگو بنشینند.

حذف حق تردد از سوی ترکمنستان

وی با تأکید بر نقش رایزنی‌ها ادامه داد: به برکت همین رایزنی‌هایی که انجام شد، طرف ترکمنستانی که تا پیش از این به ازای هر تن کالایی که از کشورش عبور می‌کرد، ۵/۱ فرانک سوئیس دریافت می‌کرد، اکنون همین حق تردد را نیز حذف کرده تا به ازای آن از محصولات ایرانی استفاده کند.

رجبی تصریح کرد: ثمره رقم خوردن این شرایط نیز افزایش سرجمع صادرات کل کشور به کشور‌های آسیای میانه به میزان ۱۷۰ درصد بوده که از این میزان حدود ۷۰ درصد سهم استان خراسان رضوی است.

رشد ۱۱۲ درصدی صادرات به روسیه

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به علاقه تجار روس برای خرید محصولات صنعتی ایرانی تصریح کرد: با وجود تحولاتی که به تازگی در جهان اتفاق افتاده، روسیه به یکی از مقاصد صادراتی جدید ما تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه اگرچه تا پیش از این، روس‌ها فقط خریدار محصولات کشاورزی ایران بودند، متذکر شد:، اما اکنون با ۱۱۲ درصد رشد صادرات به روسیه، در حوزه صنعت نیز محصولات ایرانی راهی بازار‌های این کشور می‌شوند.

۲ تأثیر مهم بازار عربستان در حوزه صادرات خراسان رضوی

رجبی، عربستان سعودی را مشتری جدیدی خواند و تأکید کرد: عربستان سعودی هم یکی دیگر از همین بازار‌های جدید خواهد بود که از جمله مقاصد صادراتی مؤثر برای ما محسوب می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در تشریح اهمیت عربستان سعودی و بازار آن توضیح داد: این بازار می‌تواند هم کاهش صادرات به افغانستان در سال ۱۴۰۱ را جبران کند و هم با بازگشت بازار افغانستان به چرخه صادرات در سال ۱۴۰۲، سهم خراسان رضوی را افزایش دهد.

منبع: قدس

عناوین برگزیده