تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۰۴۹۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان فارس مطرح کرد؛

رشد ۸۶ درصدی صادرات غیرنفتی استان فارس درسال ۱۴۰۱/ ماحصل سرمایه‌گذاری‌ها، تولید و اشتغال‌زایی است

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان فارس اعلام کرد که صادرات غیرنفتی این استان در سال گذشته (۱۴۰۱) از لحاظ ارزشی به میزان ۸۶ درصد و وزنی ۹۹.۸ رشد داشته است.

به گزارش می‌متالز، نخستین نشست کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان در سال ۱۴۰۲ به ریاست «محسن ربانی‌زاده» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، دبیری «حمیدرضا ایزدی» مدیرکل صمت استان و با حضور اعضای کارگروه باهدف رفع مشکلات واحد‌های صادرات محور فعال، در سالن شهید سلیمانی استانداری فارس برگزار شد.

اعضای کارگروه در این نشست به بحث و تبادل نظر پیرامون اهداف، برنامه‌ها، وظایف، توسعه صادرات غیر نفتی و ضرورت وجود زیرساخت‌های لازم در این زمینه و مشارکت دستگاه‌ها در تسریع و توسعه طرح‌های اقتصادی و ظرفیت‌های صادراتی پرداختند.

ایزدی، مدیرکل صمت استان فارس اعلام کرد که در این نشست عملکرد کارگروه توسعه صادرات سال گذشته بررسی و برنامه‌های اجرایی توسعه تجارت خارجی در سال‌جاری و عناوین نمایشگاه‌های برگزارشده و نمایشگاه اکسپو تهران ارائه شد.

وی در این نشست از ۲ میلیارد و ۷۵۲ میلیون دلار صادرات غیرنفتی بر اساس منشأ تولید استان طی سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: براساس آمار دریافتی از گمرک‌های فارس، صادرات غیرنفتی استان در سال گذشته (۱۴۰۱) از لحاظ ارزشی به میزان ۸۶ درصد و وزنی ۹۹.۸ رشد داشته است. این درحالی است که از لحاظ ارزشی ۷۸۹ میلیون دلار و از لحاظ وزنی معادل ۸۶۱ هزار تن صادرات به کشور‌های هدف صادرات داشته‌ایم.

مدیرکل صمت استان فارس در ادامه بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های تجاری به‌منظور تسهیل در گسترش صادرات کالا، خدمات، زنجیره ارزش و تولید در رشد اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار توام با فراهم بودن زیرساخت‌ها تاکید کرد.

وی اضافه کرد: حضور مستمر و رقابت در بازار‌های هدف، فراهم کردن زیرساخت لازم برای توسعه خدمات به‌ویژه خدمات فنی و مهندسی و ترانزیت کالا از استان، تشویق توسعه سرمایه‌گذاری استان در امر صادرات از طریق شناخت قابلیت‌ها، امکانات، توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی استان، تدوین اولویت‌های پژوهشی توسعه صادرات، بررسی راهکار‌ها و ارائه پیشنهاد‌های مناسب و تمهید امکانات و تسهیلات لازم برای نیل به اهداف کمی صادرات بخش‌های مختلف اقتصادی استان در راستای اهداف کلان افزایش حجم تبادلات تجاری، از عمده راهکار‌های اهداف تجاری سال جاری استان خواهد بود.

ایزدی اضافه کرد: در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه احیاء واحد‌های تولیدی راکد و نیمه فعال، موضوعات ۳۹ بنگاه بررسی و در خصوص تامین ارز مورد نیاز، آب مورد نیاز، درخواست تسهیلات، تغییر کاربری و بررسی مصوبات پس از بحث و تبادل نظر درخصوص موارد مطرح شده در جهت رفع موانع پیش‌رو تصمیمات و راهکار‌های قانونی برای گره گشایی از مشکلات واحد‌ها اتخاذ شد.

وی با اشاره به اینکه روند اجرای تمامی مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان پایش می‌شود، افزود: در جلسات مستمر کمیته تخصصی ذیل کارگروه و در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، کار بررسی وضعیت واحد‌های تولیدی و اقتصادی مشکل‌دار به درستی کارشناسی می‌شود تا به‌بهترین شکل ممکن به واحد‌های اقتصادی و تولیدی استان کمک شود.

مدیرکل صمت استان فارس همچنین یادآور شد: بررسی، پیگیری و ارائه راهکار عملیاتی و قانونی در جلسات اقتصادی موجب تقویت فعالان اقتصادی، تولیدی و صنعتی استان برای ادامه تولید و اشتغال آفرینی خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح توسعه شرکت پگاه و تکمیل چرخه صنعت شیر، با اشتغال ۱۵۰ نفر و ظرفیت سالیانه ۶۰۰ تن با اهداف توسعه صادرات محصولات فرآورده‌های لبنی کلنگ‌زنی شد، تصریح کرد: ماحصل این سرمایه‌گذاری‌ها، تولید و اشتغال‌زایی است.

ایزدی با تاکید بر تسریع و تسهیل فرآیند کسب و کار، بهبود شرایط تولید و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی گفت: دراین راستا تدوین برنامه‌های جامع و استراتژیک، حل مشکلات و چالش‌های اقتصادی، بهبود فرآیند‌های تولید و کیفی‌سازی محصولات، برندسازی و بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان ضرورت دارد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده