تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۴۵
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۰۸۱۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مدیرکل صنعت استان همدان: در برخی شهر‌ها با کمبود نیروی کار مواجه‌ایم

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: در برخی شهرستان‌های استان همدان به قدری تعداد واحد‌های صنعتی رشد داشته که در حال حاضر با کمبود نیروی کار مواجه هستند.

به گزارش می‌متالز، ظهر امروز نشست مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان در حالی برگزار شد که به مناسبت دهه صنعت و‌تجارت از نخستین ساعات روز آغاز و ختم به یک تور رسانه‌ای و بازدید از چند واحد فعال از جمله کارخانه قند همدان شد.

نشستی که خروجی تمام صحبت‌های مدیرکل و معاونانش حاکی از آن بود که صنایع تولیدی و معدنی استان همدان براساس آمار‌های رسمی روی ریل رشد قرار دارد، اما سرعت حرکت به اندازه‌ای نیست که بتواند انتظارات را برآورده سازد.

باتوجه به اینکه دولت سیزدهم برای افزایش سرعت رشد اقتصادی فعالیت واحد‌های تولیدی راکد و تازه تاسیس را از گام‌های بلند و موتور‌های پیشران رشد در اقتصاد می‌داند از همین رو بر اساس گفته‌های مدیرکل صنعت و معدن و تجارت استان همدان در یک سال گذشته ۳۰ واحد تازه تاسیس تولیدی در استان همدان پروانه فعالیت گرفته‌اند که باعث شده صدور پروانه در این استان ۲۶ درصد رشد پیدا کند.

‌شانیان با بیان اینکه دانش بنیان‌ها نقش پررنگی در صنایع استان همدان دارند، گفت: در یک برنامه سه ساله به دنبال رشد ۵۰ درصدی محصولات دانش بنیان در استان همدان هستیم.

دانش بنیان‌ها در اولویت دریافت تسهیلات

مدیرکل صمت استان همدان با بیان اینکه کارخانه‌ها و شرکت‌های موجود در استان همدان را سوق به فعالیت‌های دانش بنیان داده ایم، اطهار داشت: در یک سال گذشته ۸ واحد در همدان مجوز دانش بنیان کسب کردند.

وی با بیان اینکه پایه فعالیت دانش بنیان آر. اند. دی، است، بیان کرد: برنامه‌ای تدوین کردیم تا در راستای آن صنایع استان را توانند سازی و سوق به دانش بنیان‌ها دهیم.

شانیان با بیان اینکه پایه فعالیت دانش‌بنیان آر. اند. دی، است، بیان کرد: برنامه‌ای تدوین کردیم تا در راستای آن صنایع استان را توانند سازی و سوق به دانش بنیان‌ها دهیم. در همین راستا امسال اولویت تسهیلات دولت را برای واحد‌های فناور و دانش بنیان در نظر گرفته ایم.

مدیرکل صمت استان همدان با بیان اینکه بیشترین طرح‌های همدان در حوزه صنایع معدنی است، بیان کرد: فروسیلیس همدان از جمله مواد معدنی مرغوب استان است که در تن بالا به استان اصفهان جهت ساخت بلور کاوه ارسال می‌شود که ما احداث کارخانه تولید شیشه خودرو در ملایر به دنبال آن هستیم که فروسیلیس را از این چرخه خارج و وارد مدار تولید شیشه استان همدان کنیم.

وی با ابراز تاسف از خلأ وجود صنایع بزرگ در استان همدان تاکید کرد: به دنبال ایده و طرح‌هایی هستیم که بتوانیم صنایع بزرگ و مادر را وارد همدان کنیم بر همین اساس با استناد به طرح آمایش سرزمینی، استان همدان به سه منطقه تقسیم شده که هماهنگی برای جذب سرمایه‌گذار برای واحد‌های صنعتی مطابق این طرح انجام می‌گیرد.

مدیرکل صنعت استان همدان: در برخی شهر‌ها با کمبود نیروی کار مواجه‌ایم
شانیان ابراز خرسندی کرد که در برخی شهرستان‌های استان همدان به قدری تعداد واحد‌های صنعتی رشد داشته که در حال حاضر با کمبود نیروی کار مواجه هستند و گفت: کارخانه فرآورده کاغذ با ۱۸۰ نفر اشتغالزایی در تویسرکان و ساخت شیشه ماشین در ملایر از طرح‌های جدید صنعتی استان است.

وی در خصوص احیای واحد‌های صنعتی در همدان نیز بیان کرد: در دولت سیزدهم بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان همدان احیا و چند واحد تازه تاسیس نیز وارد خط تولید شده‌اند.

مدیر‌کل صمت استان همدان با اشاره به اینکه در یک سال گذشته ۵۰ جلسه ستاد تسهیل استانی برای حل مشکل واحد‌های تولیدی در همدان تشکیل شده است، تاکید کرد: جدا از ستاد تسهیل استان در شهرستان‌ها نیز جلسات متعددی برای خل مشکل واحد‌های تولیدی انجام شده است

شانیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص کارخانه کیوان که از جمله واحد‌های تولیدی استان همدان در سفر ریاست جمهوری در مرداد ماه گذشته بود و به آن به دولت مطرح بود، و برای آن ضرب‌الاجل در نظر گرفته شده بود، عنوان کرد: حساب‌های بانکی کیوان مسدود است و عملا امکان خرید مواد اولیه وجود ندارد در نتیجه امکان فعال بودن و استفاده از ۱۰۰ ظرفیت این کارخانه در حال حاضر مقدور نیست.

وی افزود: در حال حاضر کیوان با ۱۰ درصد ظرفیت تولیدی خود آن هم با تامین آرد و شکر با دستور دادستانی به صورت صوری در حال فعالیت است، اما باید مشکل کیوان ریشه‌ای و اساسی حل شود.

این مقام مسوول در خصوص شرایط کیوان برای بهره‌مندی از قانون حمایت واحد‌های صنعتی را مشروط بر پنج اصل دانست و گفت: حکم توقیفی از جمله این اصول پنج‌گانه است برهمین اساس به اداره کار، مالیات و تامین اجتماعی نامه فرستاده شده تا در صورت طلب یا حکم توقیفی از این کارخانه مدارک را ارائه کنندهنوز هیچ پاسخی از سوی این ادارات دریافت نشده است.

وی همچنین دلیل تامین نشدن مواد اولیه برای پتروشیمی هگمتانه را اختلافات بین هیأت مدیره دولتی و خصوصی اعلام کرد و افزود: این شرکت بر سر نوع PVC تولیدی وجود داشت که درنهایت تصمیم بر این شد PVC تولیدی این گرید بهداشتی باشد.

وی همچنین از رشد ۷۷ درصدی صادرات استان در سه ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: ۱۱ محصول صادراتی از جمله کشمش، شیر خشک، شیشه، فروسیلیس و… در این سه ماه از گمرک همدان صادر شده که به ارزش ۲۰ میلیون و ۱۵۲ هزار دلار می‌باشد.

مدیرکل صنعت استان همدان: در برخی شهر‌ها با کمبود نیروی کار مواجه‌ایم

شانیان از پیشنهاد طرح ۶۰۰ تنی گندله‌سازی در همدان خبر داد و گفت: ما در استان همدان از نظر گندله‌سازی با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدواریم بتوانیم با اجرای این طرح چند ۱۰۰ تنی مسئله را حل کنیم.

مدیرکل صمت در واکنش به خبری مبنی بر اظهار نظر یکی از مسوولان درباره درست نبودن آمار رقمی ذخیره کشف لیتیوم خالص در همدان، اذعان داشت: ذخیره خالص معدن لیتیوم همدان ۸.۵ میلیون تن کان سنگ با عیار ۸۱.۵ ppm است و هیچ ابهامی وجود ندارد.

مدیرکل صنعت و معدن در استان همدان در پایان از برگزاری نمایشگاه مد و لباس در ۲۱ تیرماه سخن گفت و افزود: دوره نخست این نمایشگاه سال گذشته در هتل کتیبه همدان و با حضور ۱۱۰ واحد برگزار شد و ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان واحد‌های تولیدی پوشاک بودند بر همین اساس در تلاشیم دور جدید این نمایشگاه نیز با کیفیت‌تر از سال قبل برگزار شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده