تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۴
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۳۰۸۱۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان فارس اعلام کرد؛

رشد ۷۸ درصدی اشتغال در صنعت، معدن و تجارت استان/ احیای یک واحد صنعتی بعد از ۲۰ سال

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان فارس، مشکلات بنگاه‌های اقتصادی را ۴۰ درصد بانکی، ۴۸ درصد زیرساختی دانست و گفت: طبق آمار سامانه رصد، رشد رشد اشتغال در صنعت، معدن، تجارت استان، ۷۸ درصد بوده است.

به گزارش می‌متالز، «حمیدرضا ایزدی» مدیرکل صمت استان فارس، با تأکید بر اینکه هدف‌مان این است که بهبود مستمر در فضای کسب و کار استان ایجاد کنیم، گفت: فارغ از تمام مسائل و حواشی که ممکن است به‌وجود بیاید ما یک سازمان اقتصادی هستیم و هدف‌مان ایجاد رفاه جامعه در بخش اقتصادی است.

وی افزود: خیلی از موارد و مسائل بنگاه‌های اقتصادی ممکن است به اداره کل ما برنگردد؛ ما در اصل وکیل بنگاه‌های اقتصادی هستیم و پیگیری امورات و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی در حوزه‌های سه‌گانه صنعت، معدن و تجارت در استان بر عهده ماست.

مدیرکل صمت استان فارس اضافه کرد: ذات اداره کل صمت، پیگیری و برطرف کردن مشکلات واحد‌های صنعتی معدنی و تجاری است که در ادارات و نهاد‌های دیگر ایجاد شده و این مسائل ممکن است در حوزه مختلف زیرساخت، بانک، منابع طبیعی و ... باشد.

وی با بیان اینکه برخی نهاد‌های دولتی باید خدماتی به بنگاه‌های اقتصادی ارائه دهند که در شرایط قانونیِ خودشان شاید نتوانند انجام دهند، یادآور شد: اداره کل صمت استان، به‌عنوان متولی باید با رایزنی این امور را تسهیل کند؛ در واقع مشکلات بنگاه‌ها به ندرت به ما بر می‌گردد تا سازمان ما یک بنگاه را معطل نگه دارد.

به گفته ایزدی بیشترین مشکلات بنگاه‌ها در حوزه مائل اقتصادی به تسهیلات بانکی برمی‌گردد که یا در دریافت تسهیلات به مشکل برمی‌خورند یعنی مدارک لازم را نتوانسته‌اند ارائه دهند یا در باز پرداخت به مشکل برخورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حل مشکلات واحد‌های اقتصادی‌مان چند ابزار داریم که از طریق آن می‌توانیم کمک کنیم، خاطرنشان کرد: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید یکی از ابزار‌های اصلی ماست که اداره کل صمت دبیر آن بوده و به‌طور مستمر هر هفته آن را برگزار می‌کنیم که هر هفته حدود سی دستورکار داریم.

به گفته مدیرکل صمت فارس بخشی از بنگاه‌های مطرح شده در کارگروه زیر نظر سازمان صنعت معدن و تجارت هستند و بخشی هم شامل بنگاه‌هایی می‌شود که متولی آن سازمان جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، شرکت‌های خدمات فنی مهندسی و شرکت‌های عمران زیر نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستند.

مشکلات بنگاه‌های اقتصادی ۴۰ درصد بانکی، ۴۸ درصد زیرساختی

وی افزود: کمیته کارشناسی ذیل کارگروه تسهیل از دیگر ظرفیت‌های این کارگروه است که از اردیبهشت‌ماه سال گذشته فعال شد. البته در ماه‌های اخیر، هر هفته دو جلسه کارگروه برگزار می‌کنیم که یک جلسه هم بعد از کارگروه اصلی، مختص واحد‌های تعطیل برگزار می‌شود و یک یا دو واحد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ایزدی مشکلات بنگاه‌های اقتصادی را ۴۰ درصد مسائل بانکی، ۸ درصد مالیاتی، ۴ درصد تامین اجتماعی و ۴۸ درصد زیرساختی عنوان کرد و یادآور شد: آمار‌هایی که در خصوص رکود یا خروج از رکود بنگاه‌های اقتصادی داده می‌شود، در واقع میزان فعالیت دستگاه‌های دیگر هم در آن مستتر است و باید مشخص شود. اینکه آمار داده می‌شود چه تعداد بنگاه از رکود خارج شده‌اند، این تلاش‌های ما است، اما سایر نهاد‌های متولی باید همراهی کنند تا این عدد بالاتر رود.

وی دو ابزار دیگر را کمیته قضایی و هیات خبرگان بانکی معرفی و خاطرنشان کرد: همه مصوبات تاریخ دارند و دستگاه‌های متولی موظف هستند، مصوبه را در مدت زمان مشخص شده و انجام دهند، در غیراین‌صورت به مرجع قضایی معرفی می‌شوند و باید آنجا پاسخگو باشند که ما تقریبا هر هفته این معرفی را داریم.

متاسفانه صنایع به موضوع تحقیق و توسعه اهمیت نمی‌دهند

مدیرکل صمت استان فارس ادامه داد: واحد صنعتی یک موجود زنده است، مدیران ما باید با شرایط موجود حال وفق دهند. اگر امروز من یک واحد صنعتی دارم که بهترین تولید را دارد، قطعاً سال آینده این اینجوری نیست. باید حتما خودم را به‌روز کنم. متاسفانه ما به واحد تحقیق و توسعه زیاد بها نمی‌دهیم. اینکه واحد R&D نداشته باشیم، واحد تحقیق و توسعه نداشته باشیم که خود را با تکنولوژی تولید جدید همراه کنیم، سبب عقب ماندن واحد‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: در فارس ۴۵۰۰ واحد صنعتی داریم که نزدیک ۷۰۰ تا واحد تعطیل هستند. این عدد هم مداوم تغییر می‌کند ما دو هدف اصلی داریم. اول اینکه واحد‌های فعال را سرپا نگه داریم و دوم اینکه واحد‌های تعطیل را به مرور به چرخه تولید بیاریم.

فارس پنجم کشور در پروانه بهره‌برداری، چهارم در حجم سرمایه‌گذاری

ایزدی در ادامه با اشاره به اینکه گفته می‌شود استان فارس صنعتی نیست، تصریح کرد: روی این موضوع نقد دارم. البته زمانی آمایش سرزمینی‌مان بر اساس گردشگری کشاورزی بود، اما با استقرار نظام جمهوری اسلامی، دیدگاه‌ها تغییر کرد. البته طبق آمار‌هایی که وزارت صمت ارائه می‌دهد، در حال حاضر رتبه کشوری‌مان در تعداد پروانه بهره‌برداری ۵، در حجم سرمایه‌گذاری ۴ و در اشتغال ۸ است.

۷۸ درصد رشد اشتغال صنعت، معدن، تجارت طبق آمار سامانه رصد

وی در خصوص اشتغال‌های ثبت شده در سامانه رصد، اینگونه توضیح داد: به واحد‌های صنعتی که به بهره‌برداری می‌رسند، سفارش می‌کنیم در این سامانه ثبت‌نام کنند، اجباری هم نیست و می‌توانند ثبت نکنند.

مدیرکل صمت استان فارس در ادامه تصریح کرد: عملکرد سال ۱۴۰۰ در ثبت اشتغال در سامانه رصد ۱۱۵۰۰ نفر بود، سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۵۷۶۰ نفر هدف‌گذاری شد که ۲۸۴۶۸ نفر ثبت اشتغال داشتیم.

وی ادامه داد: ۱۳۰ درصد تحقق اشتغال داشتیم که ۷۸ درصد رشد اشتغال نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد و در دریافت حقوق دولتی هم ۷۰ درصد رشد داشتیم و این شاخص‌هایی بوده که خارج از حیطه بنده و کاملا رسمی است.

تکمیل زنجیره ارزش کارخانجات

ایزدی از تلاش برای تکمیل زنجیره ارزش کارخانجات خبر داد و افزودک هدف‌مان این است در کارخانه، از صفر تا محصول نهایی را شاهد باشیم. مثلا الان آلومینیوم جنوب تولید شمش آلومینیوم دارد، اما این محصول نهایی نیست، محصول نهایی یعنی تولیدات ریز و پایین دستی مثلا پروفیل، رینگ اسپورت خودرو، فویل و...

وی اضافه کرد: در ذوب‌آهن پاسارگاد الان تقریبا این کار انجام شده و امسال به بهره‌برداری می‌رسد؛ در صنایع معدنی هم این موضوع خودش را نشان می‌دهد، به این معنا که خام‌فروشی نکنیم. در معدن سنگ ده‌بید هدفگ‌ذاری کرده‌ایم که با ایجاد سنگبری نوین، مانع صادرات خام سنگ‌های استخراجی شویم.

کانی گداخت مرودشت امسال به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل صمت استان فارس نوید بهره‌برداری طرح‌های بزرگ صنعتی و معدنی را در سال جدید داد و خاطرنشان کرد: چند طرح بسیار بزرگ امسال به بهره‌برداری می‌رسد که مهمترین آن کانی گداخت مرودشت با تولید سیلیکون جامد است. کانی گداخت یک طرح معدنی منحصر به فرد است که مواد اولیه آن کاملا در ایران است و از دو معدن در آذربایجان و کرمان تامین می‌شود، پروانه آن صادر شده و در یکی از مراسم‌های پیش رو (هفته صنعت و معدن یا هفته دولت) افتتاح می‌شود.

وی طرح دیگر را زنجیره ارزش پاسارگاد برشمرد که تقریبا تکمیل شده و افزود: بحث ملاف میلگرد آلیاژی و لوله بدون درز است و تا آخر شهریورماه با بیش از پنج هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

ایزدی ادامه داد: فاز دوم فولاد نیریز است که در شرایط فعلی یک میلیون تن در سال آهن اسفنجی تولید می‌کند. این مسیر در بحث تکمیل زنجیره ارزش، ادامه پیدا کرده و در نهایت یک میلیون تن شمش فولادی تولید می‌شود.

احیای یک واحد صنعتی بعد از ۲۰ سال

وی با بیان اینکه شرکت پترو پیمان در مهر که سالیان سال نیمه تمام بود با حل مشکلات، امسال به بهره‌برداری می‌رسد، اضافه کرد: شرکت فروآلیاژ رباط در استهبان امسال افتتاح می‌شود و بیش از ۱۲۰ فرصت اشتغال ایجاد خواهد کرد. ضمن اینکه طرح تِکوین هم یک طرح معدنی است و امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل صمت استان فارس با بیان اینکه یک واحد بنام اشتاد موتورز در گویم وجود داشت که بیش از ۲۰ سال تعطیل و رها شده بود که سرمایه‌گذار جدید ورود کرد و پس از احیا، امسال تولید کامیونت خواهد داشت، گفت: همه این طرح‌ها طرح مادر است و اشتغال‌های جانبی هم به‌همراه خواهد داشت.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده