تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۲۴
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۰۸۱۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در دیدار با معاون وزیر صنعت چین مطرح شد؛

استفاده از تجربیات کشور چین برای توسعه SME‌های ایران/ آمادگی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی با چینی‌ها

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت در نشست با معاون وزیر صنعت و فن‌آوری اطلاعات چین، بر تقویت و گسترش همکاری‌های صنعتی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: باتوجه به سوابق خوب همکاری‌های گذشته، افق مناسبی برای گسترش تعاملات فنی و اقتصادی وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، «علی رسولیان» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در حاشیه برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط چین در شهر گوانگجو، به همراه هیات اعزامی، با خانم «ژو شیائولان» معاون وزیر صنعت و فن‌آوری اطلاعات چین دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار، با اشاره به اهمیت توسعه دانش و فن‌آوری در صنایع کوچک و متوسط و پیشرفت کشور چین در این بخش، بر لزوم استفاده از تجربیات کشور چین برای توسعه واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط کشورمان و ارتباط بین واحد‌های تولیدی دو کشور برای تکمیل زنجیره‌های ارزش و رفع نیاز‌های فن‌آورانه واحد‌های تولیدی کشور توسط شرکت‌های چینی تاکید کرد و افزود: در چند سال اخیر شرکت‌های ایرانی نیز پیشرفت‌های مناسبی داشته‌اند که این ارتباطات و تعاملات می‌تواند با سازوکار مناسبی تقویت و گسترش یابد.

ایجاد دفتر همکاری‌های صنایع کوچک و متوسط بین دو کشور

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به تجربه خوب همکاری‌های گذشته فی مابین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با طرف‌های چینی نظیر انجمن بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط شانگ‌های و دفتر صنایع کوچک و متوسط استان گواندوگ، از آمادگی این سازمان برای برگزاری نشست‌های تجاری بین شرکت‌های توانمند ایرانی و شرکت‌های چینی خبر داد و اضافه کرد: ایجاد دفتر همکاری‌های صنایع کوچک و متوسط بین دو کشور، راهکاری مناسب برای گسترش همکاری‌های طرفین است.

آمادگی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی با چینی‌ها

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از آمادگی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی و واگذاری به شرکت‌ها و سرمایه گذاران چینی خبر داد و تصریح کرد: باید چارچوب عملیاتی بین وزارت صمت کشورمان و وزارت صنایع چین تعیین و بر اساس آن گام برداشت.

ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنایع کوچک ایران

وی در ادامه با اشاره به بخشی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنایع کوچک ایران، به فعالیت بیش از ۵۱ هزار واحد تولیدی و صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، درقالب ۸۵ سر فصل حمایتی نظیر توسعه خوشه‌های صنعتی، برندسازی، آموزش و... از صنایع کوچک و متوسط حمایت می‌کند.

رسولیان افزود: صنایع کوچک و متوسط ۴۳درصد از اشتغال در ایران را به خود اختصاص داده‌اند که این موضوع بیانگر اهمیت و جایگاه این صنایع است.

وی با اشاره به حضور موثر شرکت‌های چینی در ایران، گفت: این شرکت‌ها علاوه بر بازار ایران، از طریق مرز‌ها و محور‌های ارتباطی و موقعیت جغرافیایی ویژه کشور، توانسته اند به بازار کشور‌های همسایه و مشترک‌المنافع نیز دسترسی داشته باشند.

جذابیت‌های بازار ایران برای حضور شرکت‌های خارجی

معاون وزیر صمت ایران همچنین یادآورشد: در ایران جذابیت‌های ویژه‌ای برای فعالیت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی وجود دارد که یک مزیت بسیار مهم است.

در ادامه این نشست، خانم «ژو شیائولان» معاون وزیر صنعت و فن‌آوری اطلاعات چین، با قدردانی از حضور معاون وزیر صمت و هیات همراه در نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) و هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط چین در شهر گوانگجو، گفت: تعداد شرکت‌های کوچک و متوسط در چین افزون بر ۵۲ میلیون شرکت است و این شرکت‌ها ۵۰ درصد جی‌دی‌پی و ۶۰ درصد حجم و ۷ درصد نوآوری و ۹۰ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده اند.

وی، با بیان اینکه شرکت‌های متوسط و کوچک در همه دنیا به عنوان موتور محرک اقتصاد مطرح هستند، اظهار کرد: دولت چین به این شرکت‌ها خیلی اهمیت می‌دهد و از همین رو در سال‌های گذشته دولت چین نسبت به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط چین اقدام کرده و هجدهمین دوره آن نیز در همین راستا برپاشده است.

حمایت‌های دولت چین از SME‌ها

معاون وزیر صنعت و فن‌آوری اطلاعات چین با اشاره به بحران کرونا نیز بیان کرد: در سه سال کرونا ضربه زیادی به شرکت‌های کوچک و متوسط وارد شد، اما دولت چین در پی حمایت از آن‌ها نظیر کاهش مالیات و کاهش هزینه آن‌ها و پیشبرد فن‌آوری در شرکت‌های کوچک و متوسط است.

آمادگی چین برای گسترش و توسعه همکاری‌ها

وی بر گسترش و توسعه همکاری بیشتر دو کشور و شرکت‌های دو کشور تاکید کرد و ادامه داد: امیدواریم بتوانیم گام‌های موثری برای تقویت همکاری‌ها برداریم.

«حسین درویشی» سرکنسول ایران در گوانجو، «سیدمصطفی هاشمی» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، «رضا سعیدی» وابسته اقتصادی ایران در گوانجو و «محمد امین» مجری برگزاری نمایشگاه ایران در این نشست معاون وزیر صمت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را همراهی کردند.

«علی رسولیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با هدف حضور در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط چین و شرکت در نشست‌های تخصصی و دیدار و نسشت با مسولان چین وارد فرودگاه بایون در گوانجو شد و مورد استقبال رسمی معاون مدیرکل صنعت و فن‌آوری اطلاعات گواندونگ قرار گرفت.

رسولیان و هیات همراه سپس در نشست انجمن آسیا و اقیانوسیه برای ارتقای توسعه و نوآورای صنایع کوچک و متوسط شرکت کردند.

در این نشست، «لیانگ ژیفنگ» مدیر کل دفتر صنایع کوچک و متوسط وزارت صنعت و اطلاعات چین، «ژو شیائولان» معاون وزیر صنعت و فن‌آوری اطلاعات، «سون ژیانگ» معاون فرماندار استان گوانگدونگ، «گائو ژنتینگ» مشاور بخش تجارت بین‌الملل وزارت امور خارجه، «ایون بندییک» وزیر وزارت توسعه کارآفرینی و تعاون مالزی، «دو تانگ های» معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام و «مارکو المان» دستیار مدیر کل WIPO حضور داشتند که از ساعت ۹ تا ۱۲ روز دوشنبه در محل هتل شانگریلا گوانجو برگزار شد.

علاوه بر «حسین درویشی» سرکنسول ایران در گوانجو، «سیدمصطفی هاشمی» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، «رضا سعیدی» وابسته اقتصادی ایران در گوانجو و «محمد امین» مجری برگزاری نمایشگاه ایران در این نشست معاون وزیر صمت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را همراهی کردند.

گفتنی است علاوه بر «علی رسولیان» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، از کشورمان «حسین درویشی» سرکنسول ایران در گوانجو، «سیدمصطفی هاشمی» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، «رضا سعیدی» وابسته اقتصادی ایران در گوانجو و «محمد امین» مجری برگزاری پاویون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط چین نیز حضور دارند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده