تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۰۸۳۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در آئین تجلیل از صنعت‌گران و معدن‌کاران مطرح شد؛

سمنان، استان نخست کشور در جذب سرمایه‌گذار/ رشد اقتصادی سمنان ۵.۳ درصد و بالاتر از میانگین کشوری است

‌می‌متالز - مراسم تجلیل از صنعت‌گران و معدن‌کاران نمونه استان سمنان با حضور معاون وزیر صمت و مقامات استانی فعالان حوزه صنعت و معدن برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، مراسم تجلیل از صنعت‌گران و معدن‌کاران نمونه استان اصفهان با حضور «محمدمهدی برادران» معاون صنایع عمومی وزارت صمت، «سیدمحمدرضا هاشمی» استاندار و «محمدرضا صادقی» معاون اقتصادی استانداری، «یادگار احمدی» مدیرکل صمت استان، «محمدرضا باقری» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سمنان و جمعی از مسئولان استانی و فعالان حوزه صنعت و معدن برگزار شد.

در این مراسم که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان برگزار شد، از مدیران ۱۱ واحد صنعتی نمونه، ۲ طرح صنعتی و یک شرکت خدماتی شهرک‌های صنعتی استان تقدیر و تشکر به‌عمل آمد.

احیای بیش از ۱۰۰ واحد راکد در استان سمنان از نشانه‌های رشد اقتصادی است

در این مراسم، برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت، گفت: رفع دغدغه تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف از جمله تامین ارز، ثبت سفارش و تامین کالا با هماهنگی دستگاه‌های دولتی، کاهش روند اداری و اهتمام ویژه پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق اعلام مرکز آمار، رشد اقتصادی در بخش صنعت کشور در سال گذشته به ۷.۷ درصد رسید، افزود: رشد اقتصادی در استان سمنان نیز بیش از ۱۵ درصد بود که در این زمینه جزو استان‌های برتر است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت، با بیان اینکه دغدغه نخست استان سمنان در زمینه تامین نیروی انسانی است، یادآور شد: کمبود نیروی انسانی گواهی توسعه صنعت و رشد اقتصادی در این استان است.

برادران همچنین خاطرنشان کرد: احیای بیش از ۱۰۰ واحد راکد در استان سمنان از نشانه‌های دیگر رشد اقتصادی در بخش صنعت این استان است.

رشد اقتصادی در استان سمنان بالاتر از میانگین کشوری است

در ادامه این مراسم، هاشمی، استاندار سمنان گفت: رشد اقتصادی در کشور ۳.۷ درصد و در استان سمنان بالاتر از کشور و حدود ۵.۳ درصد است.

وی با بیان اینکه سمنان اولین استان غیرنفتی دارای رشد اقتصادی بالا در کشور است، افزود: طبق گزارش مرکز آمار ۲۰.۲ درصد تسهیلات رونق تولید کشور در استان سمنان جذب شد و نرخ بیکاری در این استان بعد از ۱۸ سال به ۵.۷ درصد رسید.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: ارتباط و همدلی بخش خصوصی و دولتی رمز موفقیت در استان سمنان است. بیش از ۱۰ سال است رهبر معظم انقلاب تاکید بر اقتصاد و معیشت دارند و بخش خصوصی در استان سمنان در زمینه تولید و مسئولیت اجتماعی پیشگام هستند.

هاشمی همچنین گفت: از جمله اتفاق‌های مهم استان سمنان در زمان دولت سیزدهم این است که حتی یک واحد تولیدی صنعتی در این مدت تعطیل نشد و علاوه بر آن افزایش ظرفیت واحد‌های تولیدی و احیای ۱۱۰ واحد ۱۰۰ درصد راکد محقق شد.

سمنان استان نخست کشور در جذب سرمایه‌گذار

در ادامه این مراسم، باقری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان نیز گفت: استان سمنان طی یکسال گذشته رتبه یک کشور در شاخص‌های مختلف مانند جذب سرمایه‌گذار و واگذاری اراضی برای ساخت واحد تولیدی را از آن خود کرده است.

وی افزود: گرفتن مصوبه ایجاد شهرک فناوری با چهار زوم و افزودن ۵۰۰ هکتار به اراضی تحت مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان، پیگیری راه اندازی ایستگاه راه‌آهن در منطقه ویژه اقتصادی سمنان و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سمنان و گرفتن کد گمرکی از جمله اقدام‌های این شرکت طی یکسال گذشته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان اظهار کرد: تکمیل طرح تقاطع روگذر شهرک صنعتی سمنان به شرکت شهرک‌ها واگذار شد و امید است با تلاش مضاعف به زودی عملیات اجرایی بهوسیله شرکت شهرک‌ها آغاز و این طرح تکمیل شود.

وی اضافه کرد: پیگیری در نظر گرفتن سهم ۱۴۵ لیتر آب برای صنعت استان سمنان از دیگر اقدامات شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان است که البته میزان آب تخصیص یافته کمتر از سهم در نظر گرفته شده است.

باقری ادامه داد: ایجاد برج آی تی طرحی است که از سال ۸۳ معطل مانده بود اکنون شرکت شهرک با اهتمام ویژه پیگیر اجرای این طرح است. سردرب تجاری برای ورودی شهرک صنعتی سمنان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و استفاده از پساب شهر سمنان در بخش صنعت در دستور کار است.

وی، یادآور شد: شهرک صنعتی گرمسار و شهمیرزاد با کمبود و قطعی آب مواجه هستند و شهرک صنعتی گرمسار ۲ تا سه ساعت آب دارند و حفر چاه در شهرک صنعتی شهمیرزاد برای رفع مشکل کم‌آبی در دستور کار است و پیش بینی می‌شود طی ۲ سال آینده مشکل کم‌آبی در این ۲ شهرک صنعتی رفع شود.

رشد اقتصادی در بخش صنعت استان سمنان به ۲۵.۹۹ درصد رسید

یادگار احمدی مدیرکل صمت استان سمنان هم در بخشی از این مراسم گفت: رشد اقتصادی در بخش معدن ۲۵.۹۹ صدم درصد و در بخش صنعت استان سمنان ۱۵.۴۹ درصد است.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته افزایش ظرفیت بالای ۳۰ درصد در ۱۶۱ واحد صنعتی استان سمنان محقق شد، ادامه داد: سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای رونق تولید به واحد‌های تولیدی استان سمنان پرداخت شد و بیش از ۱۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی با همراهی واحد‌های صنعتی محقق شد.

مدیرکل صمت استان سمنان بیان کرد: ۲هزار واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در استان سمنان فعال است و ۴۰۰ طرح صنعتی با اشتغالزایی برای بیش از ۱۵ هزار نفر با پیشرفت بالای ۴۰ درصد در دست ساخت است.

احمدی، با بیان اینکه ۶۸۹ واحد معدنی در استان سمنان وجود دارد و سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن مواد معدنی در استان استخراج می‌شود، افزود: ۳۶ هزار واحد صنفی با اشتغالزایی برای ۹۰ هزار نفر در این استان وجود دارد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده